[Interview] Joop Drechsel CEO van BCD Group

[Interview] Joop Drechsel CEO van BCD Group
  • B2b
  • 18 jul 2016 @ 08:30
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingInterview

We spreken Joop Drechsel, oud-topman bij KPN en al 14 jaar CEO van BCD Group, het reisbedrijf van John Fentener van Vlissingen. Drechsel ziet drie ontwikkelingen in de reisindustrie, die van invloed zijn op de marketingstrategie van BCD Group. De belangrijkste trend zijn de online boekingen. ‘De reissector heeft nog een enorm groeipotentieel.’

Kunt u iets meer vertellen over BCD Group?
‘We hebben eigen vestigingen in 30 landen en partners in meer dan 110 landen wereldwijd. In 2015 behaalde BCD Group een totale omzet van  25,4 miljard dollar. De reisindustrie is voor ons heel breed en kent verschillende aspecten, zoals consumentenreizen, zakenreizen en alles wat met reizen samenvalt;  tickets, hotels en alle aanverwante diensten.  

Welke ontwikkelingen zijn waar te nemen in de reisindustrie?
‘Ik zie er drie:

  • Ten eerste de digitalisering. Dit uit zich in zowel de boekingen, de communicatie als in de beleving. We kunnen hotels boeken en tegelijkertijd digitaal door de kamer lopen. We delen onze ervaringen en het plezier van reizen op social media. Dit zet zich steeds verder voort.
  • Dan zien we ook een grotere consolidatie in de wereld. Er ontstaan meer conglomeraten, zowel voor luchtvaartmaatschappijen  als andere reisbedrijven. Concurrentie blijft, maar de bedrijven blijven ook uitermate professioneel, groot en flexibel. Dit leidt tot betere prijs-kwaliteitverhoudingen.
  • De derde trend is dat  de industrie blijft groeien. Zo zie je bijvoorbeeld dat men op een continent als Zuid-Amerika of in een land als China, steeds meer per vliegtuig reist, als gevolg van een stijging van het BNP. Deze industrie is een van de weinigen met zo’n groot groeipotentieel.’

Hebben deze ontwikkelingen invloed op de marketingstrategie van BCD Group?
‘Ja, marketing gaat steeds meer online. Voor onze online bedrijven, zoals CheapTickets, Vliegwinkel en BudgetAir, zie je soms een reclamebord langs de weg, maar 90 procent van onze marketing is online. Dit is een efficiëntere manier om klanten één op één te bereiken. We proberen hen via direct marketing te bereiken. Meer naamsbekendheid genereren wordt vooral gedaan door Google AdWords te kopen, waardoor onze aanbieding bovenaan komt te staan bij een zoekopdracht. Wat betreft zakenreizen is onze marketing meer gericht op één op één klantenbehoud en het materiaal is minder algemeen gebrand. Het gaat er vooral om dat je in de industrie bekend bent bij de juiste spelers.

BCD Group steunt ook ondernemerschap, hoe doen jullie dat precies?
‘Dit gebeurt middels ons participatiefonds Walvis Participaties. Walvis neemt participaties in Nederlandse online bedrijven. We zijn nu vooral bezig met bedrijven die groeien en hebben een portfolio van 15 tot 20 ondernemingen. Deze lopen uiteen van een vergelijkingssite voor verzekeringen in Singapore en Thailand  tot online uitzendbureaus. De rode draad bij veel bedrijven is dat mensen met goede ideeën, capaciteiten of het juiste gevoel een bedrijf starten, maar niet verder komen. Dit komt veelal omdat er niet goed wordt samengewerkt. Je moet niet denken dat je de beste bent, maar ook met anderen praten. Alles heeft fases, iedereen heeft zijn eigen betrokkenheid en dat is wat succes brengt.’

Heeft u nog enkele tips voor andere bedrijven? 
‘Probeer ruimte te creëren voor samenwerken. Een van de dingen die in de weg kunnen staan is het hebben van een te groot ego. Zorg dat je genoeg vrouwen in dienst hebt, zij hebben daar minder last van dan mannen. Ik ben van mening dat dit de reden is voor het succes van vrouwen in de samenleving.’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken