KNVB brengt ode aan amateurshirts
- Bureaus
- 24 jan 2020 @ 10:19
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Campagnes
- 24 jan 2020 @ 10:19
- Sjaak Hoogkamer
Het Nederlands amateurvoetbal bestaat dit seizoen 130 jaar en dat viert de KNVB met een bijzonder initiatief. De voetbalbond wil de schoonheid van het Nederlands amateurvoetbal laten zien via een eerbetoon aan alle voetbalshirts van Nederland.
Met een shirtruil-actie verzamelde de bond in de eerste seizoenshelft de grootste verzameling amateur voetbalshirts ter wereld, 1.959 shirts. Vanwege de start van de tweede seizoenshelft, lanceert de voetbalbond een film waarin de verzameling voor het eerst te zien is. De campagne en de film werden samen met Wefilm ontwikkeld en geproduceerd.
Terwijl bekend voetbalkenner- en journalist Sjoerd Mossou vertelt over de romantiek van dé voetbaldag in het weekend, snelt de veelheid aan kleuren en designs voorbij als letterlijke lijn door de film (zie hieronder).
Om tot de grootste verzameling shirts te komen, werd door de KNVB een speciaal jubileumshirt ontwikkeld ter ere van het 130-jarig bestaan, waarin alle designs van alle clubs zijn verwerkt
Het Nederlands amateurvoetbal telt anno 2020 circa 2.800 clubs die wekelijks bijna 33 duizend wedstrijden spelen. ‘We hebben in Nederland een uniek voetballandschap, met prachtige verenigingen waar elke zaterdag en zondag voor 1,2 miljoen mensen het hoogtepunt van de week plaatsvindt: lekker voetballen. Daar zijn we enorm trots op en dat willen we laten zien met een eerbetoon aan de iconen van iedere club, het voetbalshirt. Met hun eigen ontwerp, hun eigen clubkleuren,’ vertelt Rianne Romijn, Manager Corporate Communicatie van de KNVB. Om tot deze grootste verzameling shirts te komen, werd een speciaal jubileumshirt ontwikkeld ter ere van het 130-jarig bestaan, waarin alle designs van alle clubs zijn verwerkt. ‘We zijn de eerste seizoenshelft met alle medewerkers van de KNVB bij de clubs langs gegaan om het jubileumshirt te ruilen tegen het shirt van de club. Het blijft indrukwekkend om al die verschillende verenigingen met verschillende vrijwilligers en ambities te spreken.’ Zelfs bondscoach Ronald Koeman wisselde het jubileumshirt met zijn eerste amateurclub.
De campagne werd ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Wefilm, dat ook de productie van de content voor zijn rekening nam. “De vraag hoe we een ode kunnen brengen aan het amateurvoetbal is voor een voetballiefhebber natuurlijk een gedroomde vraag. Waar is elke vereniging trots op? Waar denk je het eerste aan als je uit moet spelen tegen een team dat je nog niet kent? Juist, het shirtje. Het icoon van de club. Maar als we een ode brengen aan het hele amateurvoetbal, dan kan dat niet met paar shirts. De KNVB heeft echt gedurfd om die uitdaging aan te gaan om al die shirts te verzamelen, want het heeft nogal wat voeten in de aarde. Dat het uiteindelijk op deze manier tot de grootste verzameling van shirts heeft geleid, is echt fantastisch,’ aldus Ruben Cusell, Head of Strategy & Concepts van Wefilm.
De voetbalbond zal in de tweede seizoenshelft nog diverse initiatieven met de voetbalshirts organiseren. Aan het einde van het jubileumseizoen worden alle shirts vereeuwigd op de KNVB Campus in Zeist.
CREDITS
• Opdrachtgever: KNVB
• Verantwoordelijke opdrachtgever: Rianne Romijn, Daan Bullock
• Ontwerp jubileumshirt: Floor Wesseling
• Concept: Wefilm Concepts
• Creative director: Roel Welling
• Strategie: Ruben Cusell
• Creatie: Ruben Cusell, Tom Rijpert, Hugo Keizer
• Productie: Wefilm
• Regie: Tom Rijpert
• Producer: Emeline Bakker
• Montage: Nick Rozenberg
• Grading: Captcha
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in...
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2023 bekend
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op jongere doelgroep
- De marketingtransfers van week 17, 2024
- NS laat reizigers aan het woord in nieuwe merkcampagne
- Holle Dolle Donnie op Koningsdag doneert aan daklozen
Laatste Nieuws
- Ideapreneurs aan de slag voor Gift a... 03-05-2024
- Polaroid roept Gen Z op het ‘echte... 03-05-2024
- De marketingtransfers van week 18,... 03-05-2024
- CBR kiest Partout Digital voor... 03-05-2024
- [longread] Monnikenwerk 'Dutch Ad... 03-05-2024
- Albert Heijn lanceert ‘Dat smaakt... 03-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing