Waldo Swijnenburg directeur kwalitatief onderzoek Neurensics

Waldo Swijnenburg directeur kwalitatief onderzoek Neurensics
  • Bureaus
  • 12 nov 2020 @ 11:28
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Waldo Swijnenburg, oud-managing partner en directeur van marketingbureau Mare is benoemd tot directeur kwalitatief onderzoek bij Neurensics.

Swijnenburg (50) studeerde sociologie en psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en filosofie aan de Vrije Universiteit. Van 2011 tot 2019 was hij managing partner en directeur van het Amsterdamse onderzoeksbureau Mare Research. In 2011 schreef hij De zin en onzin van het onbewuste (Eburon) en in 2012 is hij door de MOA genomineerd voor onderzoeker van het jaar.

Het verrijken van neurodata met de gerapporteerde gevoelens en gedachten van respondenten, en andersom, is iets wat marktonderzoek nog effectiever maakt voor de klant

Volgens Neurensics kan met neurotechnieken steeds nauwkeuriger gemeten worden wat mensen van proposities, concepten en informatie vinden, wat de invloed op het gedrag is en wat hiervan de commerciële consequenties zijn. Het verrijken van deze neurodata met de gerapporteerde gevoelens en gedachten van respondenten, en andersom, is iets wat marktonderzoek nog effectiever maakt voor de klant. ‘Dit was voor ons een belangrijke reden om samen te gaan werken met Waldo, één van de meest ervaren kwalitatief onderzoekers die Nederland rijk is,’ aldus dr. Steven Scholte, algemeen directeur van Neurensics. Swijnenburg was aanvankelijk sceptisch over de commerciële toepassing van neurotechnieken. Maar inmiddels is die scepsis omgeslagen in vertrouwen. Hij zegt daarover: ‘De gesprekken hierover door de jaren heen met de mensen van Neurensics, en met name ook de progressie die deze vorm van onderzoek heeft geboekt, hebben me overtuigd van de toegevoegde waarde van dit onderzoek.’

De oud-directeur van Mare heeft vertrouwen in de gezamenlijke toekomst: ‘Neurowetenschap zoals die door Neurensics wordt toegepast is de premier league van consumer neuroscience. Hun verbinding met de UvA garandeert toegang tot de nieuwste wetenschappelijke inzichten, slimme kritische onderzoekers en continue innovatie van methodes en technieken. Hier ligt de toekomst van het doorgronden van zoiets complex als consumentengedrag.’

Swijnenburg en Neurensics delen hun ambitie: om marketeers en onderzoekers te voorzien van advies dat ze stevige inzichten biedt en duidelijke handelsperspectieven.

Swijnenburg: ‘We delen de overtuiging dat een integratie van traditioneel en neurowetenschappelijk onderzoek hiervoor de beste manier is. We hebben dus een verstandshuwelijk in de meest letterlijke zin van het woord.’

Scholte: ‘De afgelopen jaren heeft Neurensics zich steeds meer gericht op een integrale benadering van marktonderzoek. Deze gecombineerde aanpak wordt met ingang van vandaag naar een hoger plan getrokken. Het onderzoek van Neurensics wordt de komende periode verder geprofessionaliseerd en geïntegreerd met de bestaande neurotechnieken. Neurodata zal worden verrijkt met kwalitatieve informatie: informatie die de beleving en betekenis die mensen hechten aan campagnes nauwgezet beschrijft.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken