Mooie verhalen van ABN Amro

Mooie verhalen van ABN Amro
  • Bureaus
  • 23 okt 2015 @ 15:53
  • Link
  • Martijn Horvath
    Martijn Horvath

    eigenaar
    De Slogan Compagnie
  • CampagnesCommercialsMerkenStorytelling

‘Wat is jouw verhaal?’ De ABN Amro doet in haar recente campagne een oproep om uw dromen te inventariseren en er verslag van te doen. De grote vraag is wat de bank met al die verhalen moet, laat staan doet. Zijn ze werkelijk zo geïnteresseerd in uw roerselen?

Stel: u stort uw hart uit over die misgelopen carrière als profvoetballer, al uw pogingen om uw zaak voor een faillissement te behoeden of uw zorgen over de toekomst van de kinderen. Staat er dan achter de balie een aardige meneer of juffrouw klaar met een blanco cheque? Dat zou een mooi verhaal zijn. Mocht u onverhoeds op krediet mogen rekenen, dan blijkt tegen het einde van de looptijd dat u het dubbele bedrag heeft betaald. Maar dat is weer een ander verhaal.

Als de bank echt op verhalen zit te wachten, dan kunnen ze die krijgen. We wijzen simpel alle asielzoekers de weg naar het geelgroene loket. Die vluchtelingen hebben toch een paar mooie verhalen! Met geen andere marketingoperatie is de clientèle sneller uit te breiden.

Netjes gezegd is het heel opmerkelijk dat De Bank de filantropische weg bewandelt. Kritischer gesteld is het ronduit brutaal. Waarom vertellen ze niet hun eigen verhaal?

Al zolang als ABN Amro het predikaat staatsbank draagt, is aan de nieuwe identiteit nog geen letter gewijd in hun campagnes. Alsof ze fout waren in de Tweede Wereldoorlog en alles gedaan wordt om die smet te verdoezelen. Er is maar één ding dat de bankiers willen en dat is de oude status en draad oppakken die ze voor de overname door Fortis en latere nationalisatie zo pijnlijk verloren.

De bank is gered door u, door ons allemaal. Hebt u ooit een dankwoordje ontvangen? Is u wel eens gevraagd of u graag ziet dat de bank in staatshanden blijft? Er is veel voor te zeggen. Als systeembank is ABN Amro van vitaal belang voor de samenleving. Genationaliseerd draagt ze bij aan een grotere stabiliteit indien zich onverhoopt een tweede financiële crisis aandient. Wanneer de staat het niet aandurft om de aandelen te behouden, overweeg dan om van SNS weer een echte Nutsspaarbank te maken. Die stap is minder groot omdat ze zich al als doodnormaal profileert.

Het is jammer dat de politiek zich laat leiden door de financiële lobby en de club van Zalm klaarstoomt voor de beursgang. Dijsselbloem kan de centen goed gebruiken maar toont zich een slechte rentmeester door een miljardenverlies te accepteren. Waarom eigenlijk? Een genationaliseerde en gecontroleerde bank als ABN Amro levert de staat jaarlijks een miljard winst op. En een hoop rust: miljoenen mensen weten dat hun geld in veilige handen is.

Helaas wordt er niet gecommuniceerd met het publiek. De zaak wordt afgedaan met nietszeggende reclamecampagnes. Dat is kwalijk. Maar nog erger is dat het symptomatisch is voor deze tijd. Multinationals, corporaties, overheden, politieke partijen en omroepen, wie vertelt er nou werkelijk over zichzelf? Eerlijk en geloofwaardig. Zijn ze zo bang om een menselijk gezicht te trekken? Moet er eerst een ramp gebeuren voordat een boekje open wordt gedaan? Zelfs dan zijn er nog adverteerders en reclamebureaus die zich er gemakkelijk vanaf willen maken, zo leert Volkswagen ons dezer dagen.

Laat ook deze gebeurtenis een oproep zijn naar alle partijen: vertel nou eens wat u werkelijk beweegt. Nog liever onbeholpen en onhandig, dan geraffineerd en gelikt. We hebben genoeg van alle mooie verhalen. 



Martijn Horvath

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken