‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend gedrag

 ‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend gedrag
  • Content
  • 9 sep 2025 @ 07:24
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

Grensoverschrijdend gedrag is een onderwerp dat helaas telkens opnieuw actueel blijkt. Om verandering teweeg te brengen, is niet alleen bewustwording nodig, maar ook concrete gedragsverandering bij (potentiële) daders én hun omgeving. Met die gedachte is een nieuw non-profit initiatief gelanceerd vanuit de reclame- en mediawereld. De boodschap is even simpel als krachtig: nee betekent nee.

Iedereen moet 's avonds veilig over straat kunnen. Daarom zijn vanaf 11 september de uitingen door heel Nederland zichtbaar via het Altermedia-netwerk. Zodat mensen in een café of restaurant in gesprek kunnen gaan over de uitingen. En de boodschap vooral ook meenemen als ze daarna de straat op gaan.

De kern van de campagne is eenvoud. Bij woorden als ‘soep’ of ‘rugzak’ is de betekenis immers glashelder. Waarom zou dat bij het woord ‘nee’ anders zijn? De posters zetten deze logica scherp neer: zo moeilijk is het niet. Naast potentiële daders worden ook omstanders aangesproken. Met slogans als 'bier betekent bier hè?' krijgen zij een laagdrempelig haakje om grensoverschrijdend gedrag te corrigeren.

Het initiatief komt van B.R.A.I.N. Creatives, dat eerder werkte voor Centrum Seksueel Geweld en Slachtofferhulp, in samenwerking met MediaReverse. Altermedia stelt kosteloos toiletreclame beschikbaar en ook De Speld & Partners draagt bij met satirische content. De campagne is volledig non-profit, zonder politieke of commerciële agenda, en wordt gedragen door professionals uit de creatieve sector.

Meer informatie is te vinden op neebetekentnee.nl. Media-exploitanten die de boodschap willen versterken, worden nadrukkelijk uitgenodigd om aan te haken.

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken