WHO noemt houdbaar vlees 'kankerverwekkend'
- Food-en-retail
- 27 okt 2015 @ 09:28
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 27 okt 2015 @ 09:28
- Redactie Food en Retail
Hamburgers, ham en spek worden vanaf nu door de wereldgezondheidorganisatie WHO bestempeld tot 'kankerverwekkend'. WHO plaatst bewerkt vlees op dezelfde zwarte lijst als asbest, alcohol en sigaretten. Rood vlees komt er iets beter vanaf. Het begin van waarschuwingen op vlees?
Het nieuws hing al sinds afgelopen weekend in de lucht en nu is het officieel: vlees komt op de zwarte lijst van VN-organisatie WHO. Houdbaar vlees wordt daarop aangemerkt als schadelijker dan rood vlees. 'Mensen die minder dan twee plakken bacon per dag eten ofwel onder de 50 gram per dag, lopen 18 procent meer kans op darmkanker, blijkt uit onderzoek van het Internationaal agentschap voor onderzoek naar kanker, een tak van de WHO'. Dit leidt RTL uit het WHO-nieuws af. In Nederland overlijden ieder jaar 5000 mensen aan darmkanker.
Flexitariër in opkomst
De vraag naar vlees is in Nederland dalende. Door veeziektes en voedselschandalen maar ook door het beslag dat veeteelt legt op de wereldvoedselvoorraden en de bewustwording daarvan, kiezen meer en meer Nederlanders voor 'meatfree Monday', een flexitariër-voedingspatroon of ze zweren vlees helemaal af. Notoire vleeshaters voorspellen nu dat er waarschuwingsetiketen komen op worsten, hamburgers, ham en spek. Dat wordt nog wat in de fastfoodrestaurants. Er werd al eerder gewaarschuwd door de Harvard Medical School voor overmatige consumptie van zogenaamd 'rood vlees'. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- schadelijk
- onderzoek
- zwarte lijst
- waarschuwing
- vlees
- veeteelt
- flexitariër
- WHO
- houdbaar
- kanker
- VN
- vraag
- opkomst
- rood vlees
- bacon per dag
- beslag
- organisatie
- veeziektes en voedselschandalen
- wereldvoedselvoorraden
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sail-primeur: drijvend Verpact-recyclepunt en Heineken-bar
- Jopen start crowdfundcampagne voor thuisbasis
- Dirk: Wij strijden óók voor betaalbare A-merkenare A-merken
- De Damrakker vormt klein blikje en groot gebaar
- JDE Peet's (Douwe Egberts) verkocht aan Keurig Dr Pepper
- Primeur: eerste palmolievrije kruidnoten in de winkel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jägermeister laat activatie werken... 29-08-2025
- De Bijenkorf breidt retailmedia... 28-08-2025
- Picnic wil gezond eten nog simpeler... 28-08-2025
- Bol zet in op soepele start... 28-08-2025
- 'Vakantie is echt bedoeld om uit te... 28-08-2025
- Runnersworld start circulair... 26-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers