Nieuwe Michelinsterren zijn ook rubbermarketing

Nieuwe Michelinsterren zijn ook rubbermarketing
  • Food-en-retail
  • 27 mrt 2021 @ 11:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodAwards

Eigenlijk zouden ze in de loop van maandag pas bekend worden, maar ze stonden per ongeluk al op de Michelin-app: de volgende Nederlandse zaken krijgen in 2021 het marketingvehikel bij uitstek: een eerste of tweede ster.

De nieuwe Michelinsterren van 2021

Brut 172 (Reijmerstok) **
Restaurant 212 (Amsterdam) **
Kasteel Heemstede (Houten) *
Zeezout (Rotterdam) *
Daalder (Amsterdam) *
Pieters Restaurant (Bergambacht) *
Wils (Amsterdam) *
Tilia (Etten Leur) *
Nieuwe Winkel (Nijmegen) *
Meliefste (Wolphaartsdijk) *


Claire van der Hall, hoofd marketing van Daalder, zegt ‘overweldigd’ te zijn door het nieuws. 'Het is nog voorbarig dus we wachten de uitreiking maandag af, maar wat zijn we blij. We hoopten het natuurlijk wel. We hebben een lange reis naar dit moment afgelegd', reageert zij op voorhand in Het Parool. Wils-chef Joris Bijdendijk, tevens sterdrager vanuit restaurant Rijks naast het Rijksmuseum en columnist bij de krant, spreekt van ‘kippenvel’ na het premature nieuws, dat intussen door de inspecteurs Michelin is bevestigd. 'We zijn door het dolle, dit is een prachtige opsteker in deze pittige tijd.'

Genieten mag wat extra rubber kosten
Het Amsterdamse restaurant 212 van chefs Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot gaat van één naar twee sterren evenals Brut 172 in Reijmerstok. Wie in Nederland sterren kwijtraakt is nog onbekend. De pandemie heeft volgens het Franse bandenmerk geen invloed gehad op de beoordeling. Hoofdinspecteur Werner Loens vertelt aan vakmedium Misset Horeca: ‘De borden hebben we precies gelijk beoordeeld als andere jaren. De inspecteurs zagen veel goodwill om het voor gasten zo aangenaam mogelijk te maken.’

Uitdagende aanbeveling
De sterren zijn ooit bedacht voor in de kaartgidsen van Michelin. Een aanduiding betekent 'het omrijden waard' of zelfs 'de bestemming waard', waar de chauffeur uiteraard graag wat bandenslijtage voor over heeft. Geraffineerde marketing met een gegarandeerd fantastische culinaire beloning. Restaurants kunnen zich met de bekroning profileren, kunnen de prijzen verhogen en krijgen extra klandizie maar zitten dan ook wel vast aan enkele gedrags- en kookcodes die Michelin hanteert. Die vormen op zijn zachtst gezegd nogal een uitdaging.
(PvWK, bronnen: Michelin app, Parool, MH)


Collectors item: emaille bord van Michelin

 

Lees ook: Michelin deelt voor het eerst groene sterren uit

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken