Soof Drinks daagt frisdrankindustrie uit

Soof Drinks daagt frisdrankindustrie uit
  • Food-en-retail
  • 23 jan 2023 @ 08:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Marketing

Onderzoek wijst uit dat maar liefst 98,5% van het frisdrankschap bestaat uit producten met onherkenbare, niet uit te spreken en onnodige ingrediënten, ontdekte 'zooiloos' frisdrankmerk Soof. Het start een campagne om Nederland hiervan te overtuigen.

Het bewuste onderzoek is hier te vinden (downloadknop).

'Dat wil je toch niet drinken? Het kan anders… Tijd voor actie. Tijd voor bewustwording. Tijd voor een revolutie in een glas! Met Soof: 100% natuurlijke frisdranken van niets anders dan fruit, groenten, kruiden & bruiswater. 0% zooi dus', schrijft marketeer Annemieke de Been van #TeamNoCrap namens Soof. 'Wat was het spannend om live te gaan met onze #TeamNoCrap campagne. Maanden van onderzoek, kritische vragen aan onszelf, twijfels, yes-momentjes, bijschaven en lef tonen gingen eraan vooraf. Als je dan ziet dat een ‘gezonde’ ice tea het Gouden Windei van Foodwatch voor meest misleidend voedselproduct wint… En ook Keuringsdienst van Waarde zich recent afvraagt wat er eigenlijk in caloriearme frisdranken en limonades zit… Dan weet je: we zijn niet helemaal gek geworden.'

De redactie ontvangt even later twee grote identieke pakketten met daarin een blikje Soof plus enkele natuurlijke ingredienten en een buisje natuurlijk aroma. Met in een ander vakje van de doos een blikje Royal Club Rose Lemonade met 0% suiker. Daarbij treffen we een ware chemische collectie met stoffen die uit dit laatste blikje afkomstig zijn: poeders cyclaamzuur, acelfaam-K, ascorbinezuur, citroenzuur, een reageerbuis sucralose en een zakje natriumcitraat.


Wat er allemaal in bijvoorbeeld dit blikje Royal Club zit

Het bijgesloten persbericht luidt als volgt:

PERSBERICHT: Weet jij wat je drinkt? ‘Gezonde’ frisdrank zit vol zooi

Amsterdam, januari 2023 - 'Weet wat je eet': je hebt het je moeder, oma of personal trainer vast weleens tegen je horen zeggen. En anders hoorde je het wel in reclamespotjes, van fit boys of las je het op verpakkingen op het schap of gezondheidsblogs. We worden steeds kritischer én wijzer als het gaat om wat er op ons bord ligt, maar weet jij eigenlijk ook wat je drinkt..? Want schrik niet: onderzoek wijst uit dat maar liefst 98,5% van het frisdrankschap bestaat uit producten met onherkenbare en niet uit te spreken ingrediënten. Dat wil je toch niet drinken?! Tijd voor een revolutie in een glas. 

Stap zo’n beetje iedere willekeurige supermarktketen binnen, draai random wat flesjes en blikjes op het frisdrank schap om en de onherkenbare en niet uit te spreken ingrediënten vliegen je om de oren: nog geen 2% van de frisdranken bevat geen zooi*. 'Weet wat je drinkt' geldt hier dus dubbel en dwars. 

Frisdrank zonder zooi
Dat weten ook Nicole Horsmans en Daan Harterink. Beiden werkten jarenlang in de supermarkt- en voedingsindustrie tot ze besloten: dit kan en móet anders. Met Soof Drinks startten zij in 2017 als allereerste een revolutie in een glas. Nicole: 'We maken siropen en frisdranken van 100% natuurlijk fruit, groenten en kruiden, niets anders! Dus geen toegevoegde suikers, suikervervangers, conserveermiddel, zoet-, kleur- en smaakstoffen. Echt 0% zooi.'
Bij Soof vind je ook alle ingrediënten op de vóórkant van de verpakking. Daan: 'We snappen dat het goedkoper is voor frisdrankproducenten om allerlei toevoegingen of suikervervangers te gebruiken maar voor de smaak is dat helemaal niet nodig.' 

Challenger van de frisdrankindustrie
Soof’s belangrijkste missie is een transparante en toekomstbestendige voedselindustrie, dus weg met de kleine lettertjes en onnodige ingrediënten. Na vijf jaar stevige groei in zowel Nederlandse als internationale horeca en retail is Soof nog steeds het enige Nederlandse frisdrankmerk** dat gebruik maakt van uitsluitend fruit, groenten en kruiden. Nicole: “Dat verbaast ons regelmatig: wij kunnen toch niet de enige zijn, dorstig naar verandering?” Dat laat ook de groei van Soof zien: de consument is klaar voor weten wat je drinkt. 

Don’t drink Soof...
If you love crap, zoals Soof het zelf zegt. Soof siropen en frisdranken zijn verkrijgbaar op zo’n 1500 verkooppunten waaronder Gall & Gall, Spar City, Crisp, Holland & Barrett, op bijna alle hogescholen en universiteiten, in ruim 750 horecazaken in Nederland en bij alle groothandels zoals Sligro, Hanos en Bidfood. 

Kijk voor meer informatie over en de presskit van deze bewustwordingscampagne, inclusief het onderzoek op www.soofdrinks.com/teamnocrap

*Onderzoek AH.nl, alles onder categorie frisdrank 
**Uitgezonderd waters met smaak 

Bekijk hieronder de bijbehorende commercial.
(PvWK)


Campagnebeeld



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken