[onderzoek] Consumenten kopen meer tweedehands artikelen online
- Food-en-retail
- 12 feb 2024 @ 08:27
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 12 feb 2024 @ 08:27
- Michiel van Zaane
Het aantal Nederlandse consumenten dat in 2023 regelmatig online aankopen deed is met 3% gedaald. Het gaat daarbij met name om fashion (-6%), beauty & healthcare (-9%) en boodschappen (-7%). Dit blijkt uit de E-shopper barometer 2023 van DPD.
Het onderzoek toont tegelijkertijd aan dat 71% van de Nederlandse e-shoppers ten opzichte van de rest van Europa (58%) nog steeds veel kleding online koopt. De Nederlandse ondervraagden zeggen dit jaar meer tweedehands producten te kopen omdat zij aandacht hebben voor prijs en duurzaamheid.
E-commerce is in Nederland net als in heel Europa licht dalend in 2023. In Duitsland zien we met name een daling in online aankopen in fashion (-5%) en in Italië dalen de online aankopen in huishoudelijke apparaten en decoratie (-7%), speelgoed (-5%) en witgoed (-6%). In tegenstelling tot in Nederland neemt in andere landen de interesse in andere producten juist toe: in Engeland is er een stijging van 7% in online aankopen in accessoires en sieraden waar in Italië de online aankoop in medicijnen met 9% is gegroeid.
C2C-platforms
Rechtstreeks kopen via sociale netwerken is daarbij een groeiende trend: 53% van de Nederlandse ondervraagden zegt dit te doen. Het gebruik van C2C-platforms is in 2023 in Nederland én Europa ondanks de afname van online winkelen nog steeds erg hoog. 77% van de Nederlandse e-shoppers kocht of verkocht in 2023 via C2C-platforms; daarmee ligt Nederland voor op Italië (66%), Engeland (74%), Duitsland (73%) en Frankrijk (75%).
Een steeds groter deel van de Nederlandse regelmatige e-shoppers zegt meer tweedehands producten te kopen vanwege inflatie maar ook om wat extra geld te verdienen. Slechts 31% van de Nederlandse e-shopper vindt het belangrijk bij te dragen aan een meer duurzame economie. Hierin loopt Nederland nog ver achter op andere landen, waarbij dat bewustzijn groter is. In Frankrijk is dat bijvoorbeeld 42%, in Duitsland 38%.
Levering en bezorging
Wat de leveringsplaats van het pakket betreft, willen klanten steeds meer keuze hebben en maken ze gebruik van meer verschillende bezorgmogelijkheden. Erik Uljee, CEO DPD Nederland: ‘Wij zien dat er steeds meer behoefte is aan keuzemogelijkheden. Ontvangers en verzenders willen hun pakketje verzenden of ophalen op een moment dat past in hun drukke dagelijkse leven.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- McDonalds lanceert Twaalfuurtje met McKroket Menu
- Column Rekent Jumbo zich te snel rijk?
- [column] Amsterdam Fashion Week 2024: nieuwe immersieve...
- De categoriewinnaars ABN Amro Retailer of the Year...
- Start herfstcampagne "Mooi voor de herfst, mooi van Etos"
- Danone kapt met Nutri-Score op drinkyoghurts
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuwe Picnic Weekplanner helpt... 20-09-2024
- Carolien Hulstman (Ikea): 'Klant... 20-09-2024
- Vegetarische Slager scoort op... 19-09-2024
- Hyundai showt Inster tijdens EVE op... 19-09-2024
- McDonalds lanceert Twaalfuurtje met... 16-09-2024
- Patisserie- en kroketlegende... 16-09-2024
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing