Gain start campagne over belang goed horen

Gain start campagne over belang goed horen
  • Bureaus
  • 24 sep 2021 @ 08:34
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Goed horen is belangrijk, maar niet vanzelfsprekend. Daar zou iedereen zich bewust van moeten zijn. Dat is de reden voor een voorlichtingscampagne die het belang van een optimaal gehoor onder de aandacht brengt.

In de campagne laat Gain, de branchevereniging van fabrikanten van “hooroplossingen”, zes mensen met gehoorverlies aan het woord. Zij vertellen in hun eigen woorden waarom (weer) goed kunnen horen zo waardevol is. Twee generaties gaan met elkaar in gesprek over de impact van gehoorverlies op het dagelijks leven en hoe het dragen van een hoortoestel bijdraagt aan hun kwaliteit van leven. Hoe kijken zij als slechthorenden naar het taboe rondom slechthorendheid en wat vinden zij van de innovaties in de hoortechnologie?

Nederland telt naar schatting zo’n 1,5 miljoen slechthorenden, waarvan slechts een derde een hoortoestel draagt. En dan worden de mensen met een beginnend of mild gehoorverlies niet meegerekend.

Kwaliteit van leven
‘Er heerst nog steeds een taboe op slechthorendheid. Het stigma; je bent oud, wanneer hoortoestellen gedragen worden, en het dogma dat deze groot en altijd achter het oor zichtbaar zijn is vrij actuee’”, zegt Vincent Ostendorf, bestuurslid Gain. Het belang van een goed gehoor en de juiste hooroplossingen krijgen volgens Ostendorf daardoor te weinig aandacht en dat wil hij veranderen.

‘De risico’s van onbehandeld gehoorverlies zijn onderbelicht, maar ook de innovatieve technologieën die hoortoestellen en andere hulpmiddelen tegenwoordig kennen. Het streamen van muziek, het aannemen van een inkomend gesprek, een valdetectie, een diversiteit aan geluidsinstellingen afhankelijk van de omgeving waarin men zich bevindt om er maar eens een paar op te noemen. Wellicht worden dit soort mogelijkheden nog gezien als een gadget, zoals men dat vond van de mobiele telefoon 30 jaar geleden. En kijk nu eens hoe we afhankelijk zijn geworden van deze gadget.’
‘Terwijl nu al verkrijgbare goede, betaalbare hoorhulpmiddelen bijdragen aan de kwaliteit van leven: hoe fijn is het om anderen weer kunnen verstaan zonder continu ‘Wat zeg je?’ te zeggen. Hoe onbetaalbaar is het om natuurgeluiden en muziek optimaal te kunnen waarnemen, om weer actief te kunnen deelnemen aan gesprekken en veilig aan het verkeer? Een hoortoestel draagt daaraan bij en wij kunnen dat niet beter overbrengen dan de mensen die dat zelf ervaren hebben.’

Gain 30 jaar
Omdat Gain dit jaar 30 jaar bestaat, wordt er in 3 interviews met een dertiger van nu en een dertiger van 30 jaar geleden, 30 jaar terug én vooruit gekeken. Een rode draad waarbij, vanuit de ervaring van slechthorenden, duidelijk wordt waarom het zo belangrijk is dat er aandacht is voor dit onderwerp. ‘En dat het belangrijk is om er over te praten, hebben we ook gemerkt bij de opnames van de campagne', vult Vincent Ostendorf aan. ’Het is confronterend om te merken hoeveel emotie erachter zit. Van de zes deelnemers is het enorm moedig om dit zo openhartig te delen. Het heeft ons geraakt en het was een eer om hierbij aanwezig te mogen zijn. We doorbreken het taboe door het bespreekbaar te maken, dat hebben we in ieder geval voor hen nu gedaan en hopelijk met deze campagne ook voor de vele andere mensen die gehoorverlies ervaren.’

De meest voorkomende vorm van slechthorendheid is ouderdomsslechthorendheid. Overigens is dat een verkeerde term, want ouderdomsslechthorendheid treedt al op vanaf de leeftijd van 50 jaar; vanaf het dertigste levensjaar zie je al de eerste tekenen van achteruitgang van het gehoor. Veel mensen met gehoorproblemen ervaren nog een drempel op weg naar het dragen van een hoortoestel of ander hulpmiddel. Er wordt gemiddeld 7 tot 10 jaar gewacht tot er naar een oplossing gekeken wordt. In die jaren gaat het mindere gehoor ten koste van je kwaliteit van leven en van je gezondheid. Dat geldt zowel voor mentale gezondheid (door sociale isolatie is de kans op depressie groter) als voor fysieke gezondheid: cognitieve achteruitgang, een verhoogde kans op dementie en een hoger risico om te vallen.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken