Dentsu Café: aandacht voor trends, creativiteit en metaverse

Dentsu Café: aandacht voor trends, creativiteit en metaverse
  • Bureaus
  • 22 nov 2022 @ 06:36
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Dentsu Amsterdam hield haar tweede dentsu café van het jaar, een stevige kennisworkshop voor klanten en andere relaties. Met onderwerpen die de marketingagenda van vandaag dicteren: attention economy, modern creativity, the metaverse, trends en the future of media. Marketingtribune was erbij.

Dentsu café is een kennissessie die snel aan populariteit wint, zo blijkt, want op donderdag 17 november zijn er - in vergelijking met de sessie daarvoor - maar liefst twee keer zoveel klanten en relaties van het bureau aanwezig. Vertegenwoordigers van onder meer Philips, BMW, Porsche, AH, ASN Bank en Heineken lieten zich inspireren in de Ahold room, Hoshio room of de Cinema.

Inspiratie

Na een korte introductie van ceo dentsu Mark van Dijk – ‘dit blijft een mooie gelegenheid om kennis te delen en om geïnspireerd te raken’ - luisterden wij met gepaste aandacht naar de presentatie van onder meer strateeg Michael Willems over de attention economy. Aandacht is een schaars goed in onze door streamingdiensten en social media gedomineerde wereld. Hoe val je nog op met reclame en marketing? De legendarische reclameman Bill Bernbach zei het al in de jaren 80: ‘You must get attention to your ad, this is a principal that will always be true.’

Volgens Willems is het belangrijkste mediaprincipe zichtbaarheid, te verkrijgen door de formule: reach + frequency + context.

Bovendien is cruciaal, zo leert nader onderzoek, dat creatieven nauw moeten samenwerken met mediaplatforms. Want hoe beter de creativiteit op de best passende mediaplatforms past, hoe hoger de aandacht. Dit alles onder de noemer: ‘Unseen is at the end unsold.’ Dentsu heeft inmiddels steeds meer inzichten en technieken in huis – waaronder Teads en een heus eigen Attention Lab - die de aandacht van de drukke consument steeds beter weten te vangen.

Want door creatieve uitingen kritisch te tweaken en te optimaliseren kun je de tijd dat mensen gericht naar commerciele uitingen kijken opschroeven van 3 tot 4 seconden.

Zo bleek bijvoorbeeld bij intensief onderzoek naar uitingen van klant Kraft Heinz.

In de tweede sessie genoten we van een spervuur aan trends voor 2023 – alle 23 goed! - van Ruud de Langen, chief growth bij dentsu. In de printeditie van Marketingtribune #20,2022 gaan we gedetailleerd in op de trends. Voor nu even een bloemlezing.

Volgens De Langen kan de marketeer zijn/haar borst nat maken voor volgend jaar want er ligt nogal wat op het bordje, zoals een recessie, data en hoe verder, korte termijn en lange termijn strategie, AI en VR, groei en nog zo wat. Maar zo hield hij de volle zaal voor: recessie is ook altijd een kans. Zijn advies: blijf investeren in het merk. Als de competitie minder besteedt in een recessie en jij neemt geen gas terug, stijgt je Share of Voice. En aangezien die verbonden is met Share of Market is er een grote kans dat je groeit, aldus de groeimanager. ‘Succesvolle bedrijven focussen meer op operationele efficiëntie dan hun rivalen, en investeren relatief veel in zaken als marketing en R&D. En: ‘Segmenteer meer dan ooit, maak onderscheid tussen bijvoorbeeld de mensen die het hoofd net of niet boven water houden en degenen die niet geraakt worden, zowel in propositie als in de kanalen waarin je communiceert.’

Volgens De Langen gaan de streamingdiensten in 2023 ook reclame uitzenden en dat zijn volgens hem niet alleen extra grp’s, maar biedt dit ook veel meer targetingkansen en wordt addressable tv eindelijk waarheid.

Wat talent betreft zegt hij: ‘Wat je ziet is dat adverteerders ook gaan pitchen omdat de beste talenten die hun merk goed kennen en bedienen het nest gaan verlaten. Een verloop bij agencies van 35-40% is geen uitzondering. Dat betekent dat een agency zich bijna geheel vernieuwt in 3 jaar tijd!’

Podcast is volgens De Langen wellicht de nieuwe Heilige Graal. ‘Zelf een branded podcast starten? Ja dat kan. Zorg dan voor hulp van experts voor een goed format en goede storytelling. Investeer genoeg tijd en geld. En niet twee tegen elkaar aan ouwehoerende mensen zonder idee. Zorg voor maximale beschikbaarheid op alle platforms voor bereik. Van Spotify tot Podimo.’

En in 2023 wordt – diepe zucht van De Langen - het langverwachte NMO volledig beschikbaar, inclusief buitenreclame. Vanuit 1 onderzoek wordt dan bereik gemeten over alle mediumtypen.

Tot slot geen trend, maar een tip van De Langen: ‘Zelf heb ik vijf jaar bij FHV/BBDO mogen rondlopen, en nergens heb ik meer geleerd over merken dan daar. Het merk als ‘the concept that drives de business’ die alle bekende marketing P’s overstijgt. De Podcast van Giep is voor u allemaal een must listen.’

De derde sessie over The Metaverse konden we moeilijk negeren. Het medium van de toekomst, als we de experts mogen geloven. Thema van de sessie was: Connected Consumers. De introductie van de presentatie was veelzeggend: het beroemde filmpje waarin mensen in 1999 op straat wordt gevraagd of ze een mobiele telefoon zouden willen hebben. Natuurlijk niet, dat is toch gekkigheid. Altijd bereikbaar? Hoe verzin je het? Datzelfde gevoel overheerst nu ook als we praten over metaverse en kan niemand zich indenken dat we dat ooit nodig zullen hebben. Maar dat gaat sneller dan we denken, aldus Ashley Vinson van Meta zelf. Einstein zei al: ‘I never think about the future, it comes soon enough.’

Ergo, er gebeurt nu al heel veel in deze digitale wereld. Na een uitleg van wat metaverse precies inhoudt en wat je er als merk mee kan, stelde Vinson vast dat digital encounters feitelijk niet meer is dan een extra dienstverlening voor je consument/klant. Een extra middel om de consument te verbinden met je merk.

Metaverse is een 360 graden brand experience met als belangrijkste vraag: wat zou je als merk/bedrijf willen doen en wat kun je jouw klant in die nieuwe wereld bieden?

Volgens Vinson moeten we daarbij 3 hoofdzaken in de gaten houden: houd empathie voor je klant en houd focus op de echte behoeften bij hem/haar, test je eigen ads en e-commerce en stel vast dat ze 100% hufterproof zijn en tot slot, geef je klant de juiste tools en infrastructuur zodat ze zich makkelijk en probleemloos door de metaverse kunnen bewegen.

Metaverse, zo kan de conclusie zijn, is eigenlijk een extra digitale etappe in de customer journey die voor nog veel meer customer satisfaction kan zorgen.   

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken