Grand Prix Content Marketing 2017: verhoog je kans op een Award of Bekroning

3aug 201714:16
  • Content
  • 22402 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
  • AwardsContentGrand Prix Content Marketing

nieuws De Grand Prix Content Marketing 2017 staat weer voor de deur. Sterker: de inschrijving is al opengesteld. Maar wat is nu precies het verschil tussen een Award en een Bekroning? Hoe wordt er voor die twee verschillende zaken beoordeeld? En dus: in welke categorieën stuur je cases in met de hoogste kans op het winnen van zo'n felbegeerde prijs?

De wereld van marketing en communicatie is de afgelopen jaren flink veranderd. Door veelvuldig gebruik van social media en andere technieken is communicatie met de (mogelijke) klant vaak veel directer geworden. Maar ook ingewikkelder. Vandaar dat de noodzaak tot het maken van een strategie, voordat je begint met de uitvoering, veel groter is geworden. Natuurlijk kun je nog steeds scoren met een eenmalige uiting, maar in het versnipperende medialandschap wordt de kans dat je daarmee je doelgroep bereikt steeds kleiner. Bovendien, en dát is de grote verandering van de laatste jaren, wil je een zo goed mogelijk interactieve relatie aangaan met je klantgroep om uiteindelijk je product of dienst te verkopen. Dat doe je veelal met de inzet van relevante content via meerdere kanalen.

Als merk is het dus van belang langdurig te investeren in het opbouwen van die relatie. En daar is een strategische aanpak voor nodig. Hoe vreemd dat ook nog klinkt; dat is nog steeds niet overal het geval. Sterker: recent onderzoek wijst uit dat slechts een derde van alle contentmarketing wordt uitgevoerd vanuit een strategisch plan. Dat is een aanpak die in aanmerking komt voor een Award. Die strategische aanpak wordt beoordeeld voor de Awards. De jury's voor de Awards beoordelen de cases volgens de volgende drietrap:

  • Wat is het communicatiedoel?
  • Welke middelen/media zijn ingezet om dat doel te bereiken?
  • Hoe is het effect van die inzet omschreven in woord en/of cijfers?

Onderscheid
Vier jaar geleden zijn we bij de Grand Prix Content Marketing begonnen met onderscheid tussen Awards en Bekroningen. Waarom? Omdat er nu eenmaal een verschil is tussen een goede strategie en een goede uitvoering. Bij de Awards leggen we de nadruk op het beoordelen van die strategie, volgens de hierboven genoemde drietrap. Bij de Bekroningen wordt in de beoordeling de nadruk gelegd op de uitvoering en kijken we minder naar de strategie. Bij Bekroningen bijvoorbeeld: hoe zet je die printtitel dan in, maar vooral hoe is die dan uitgevoerd? Het inzetten van social media is een vak op zich, het maken van een aantrekkelijke cover van een printuiting is een ambacht. Toch is dat een voorbeeld van een knappe uitvoering en niet van een strategie op zich.

Maar komt online, video of print dan helemaal niet in aanmerking voor een Award? Ja, natuurlijk wel. Maar op voorwaarde dat er bij die cases ook is nagedacht over de…. ja… daar is tie weer: strategie. Daarnaast wordt sterk beoordeeld op de kwaliteit van de uitwerking, de relevantie op doelgroep en uiteraard het resultaat. Kijk bij het inzenden van de case dan ook goed waar de kracht van de case zit; in de strategische benadering of in de uitvoering. Het maakt groot verschil voor de beoordeling.

De inschrijvingen voor de Grand Prix zijn inmiddels geopend; klik hier voor meer informatie.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content