[designpanel] 'Leeuwenlogo's zijn altijd lastig'

[designpanel] 'Leeuwenlogo's zijn altijd lastig'
  • Design
  • 1 nov 2016 @ 07:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelVisual id

Ahold is gefuseerd met het Belgische Delhaize en daar hoort een nieuwe huisstijl bij. Het Engelse designbureau FutureBrand combineerde de kroon van Ahold met de leeuw van Delhaize. Ook de website - in het Engels - is onder handen genomen door het eveneens Engelse bureau MerchantCantos. De supermarkten van het concern blijven onder hun eigen naam bestaan en het nieuwe logo prijkt dus alleen op het hoofdkantoor van Ahold in Zaandam. Ons panel van designdeskundigen neemt stelling in.

Tom Dorresteijn, Studio Dumbar
Ahold was al een indrukwekkend bedrijf, Ahold Delhaize is dat nóg meer. Het is de trots van Nederland (en België). Het bedrijf staat voor ondernemerschap en innovatie.

In het nieuwe merk zie je daarvan weinig terug. Het is een erg magere leeuw geworden en de kroon komt hem letterlijk de neus uit. Het geheel is fragiel en complex tegelijk. Kijk maar vanaf een afstandje, dan is het beeld erg onduidelijk. De typografie van de naam lijkt zonder veel aandacht te zijn neergezet.

Het gaat me aan het hart niet positiever te zijn. Misschien is de bedoeling als marktleider en groot concern juist wat bescheidener voor de dag te komen, maar het had echt meer karakter en kracht verdiend.

Rapportcijfer: 6

Stefan Pangratz, VBAT
Als twee bedrijven fuseren is het de bedoeling dat het resultaat veel meer is dan alleen de optelsom. Een plus een is drie zou je kunnen zeggen. Dat zal bij Ahold Delhaize niet anders zijn, maar komt in de gezamenlijke identiteit niet naar voren. Het staat nog teveel voor de fusie zelf dan voor een nieuw en sterker bedrijf. Nu zijn leeuwenlogos altijd lastig en ik besef dat ik hier als designer praat. Er zijn ook maar weinig moderne vertalingen die goed gelukt zijn, zoals bijvoorbeeld het beeldmerk van de New York Public Library.

Of ze zijn te figuratief en heraldisch of te abstract en minimalistisch. Daardoor missen ze de kracht en statuur, die in de symboliek van een leeuw opgesloten zit. Zeker als de ogen alleen aangeduid zijn, zoals bij de leeuw van Ahold Delhaize.


Rapportcijfer: 5

Claire Parker, Design Bridge
It delivers on what I can imagine was a very difficult challenge, of quite literally merging two very different brands into one. Not only a difficult task to do, but to manage so many stake holders, who may well have had differing ideas on how the new organisation should be represented. What might have been a compromise too far, in retaining recognisable elements of each logo, has in fact become something that is greater than the sum of its parts. There is a confidence in the curves and a smart choice in the typography, and vibrant shades of green. The range of illustrations are characterful, elevating the print work above the standard corporate literature. It all certainly bodes well that two companies merging together have started as they mean to go on.

Rapportcijfer: 9

Jop Quirindongo, Dog and Pony Amsterdam
De rebranding van de fusie Ahold en Delhaize is een mooie klus om te doen, maar ook een lastige. Twee bedrijven met elk een eigen historie en verschillende wortels: Nederland en België.

Als ik kijk naar een aantal huisstijluitingen, zoals de website, boekjes en illustraties, zie ik een frisse en moderne identiteit. Opvallend speels voor zo'n multinational zelfs. De keuze om de kroon en de leeuw te verweven tot één beeldmerk voelt echter een beetje dubbelop als de merknaam ook nog steeds bestaat uit beide bedrijfsnamen. Bovendien had wat mij betreft het lijnenspel in het logo iets minder complex kunnen zijn en beter aan kunnen sluiten bij de eenvoud die in de gehele identiteit netjes uitgewerkt is.

Daarnaast vind ik het jammer dat de identiteit zo weinig vertelt over de visie van het bedrijf. De identiteit is op dit moment niet meer dan een 'stempeltje' op de fusie tussen twee supermarktgiganten. Wellicht dat dat nog verder uitgebouwd wordt in de toekomst.

Rapportcijfer: 7

Roel Stavorinus
De huisstijl van de twee gefuseerde retailers is een sterke verbetering met wat het was. Beide organisaties hadden een formele corporate huisstijl die goed paste bij een beursgenoteerde onderneming: gericht op aandeelhouders, maar niet op klanten. Saai, zakelijk, afstandelijk. De nieuwe stijl belooft een andere koers. Dichter op gewone consumenten. De stijl is fris en modern. Dat geldt ook voor het logo. Maar man-o-man wat een draak van een beeldmerk.

Het is niet goed getekend. Het lijkt in alles op een slecht compromis. Het is een leeuw en een wapenschild, maar beide net niet. Ik vind het buitengewoon jammer dat Ahold Delhaize voor stijl en website naar het buitenland is uitgeweken. We hebben zóveel kwaliteit in huis op het gebied van identiteit en online. Het is een gotspe eigenlijk.
 

Rapportcijfer: 4

DESIGNERS VERSUS MARKETEERS

Ook ons panel van marketeers gaf een cijfer. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 19, 1 november 2016.

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 4 Marc van Eck, partner Business Openers: 6,5 Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters: 3

 

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.

Eerder beoordeelde designs:

Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken