[designpanel] Bloemen uit Holland

[designpanel] Bloemen uit Holland
  • Design
  • 31 mei 2016 @ 08:00
  • 8910 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Visual idDesignpanel

De nieuwe identiteit van Royal FloraHolland is van de hand van Total Identity en Koeweiden Postma. Het bedrijf behoort met meer dan 100.000 transacties per dag tot de wereldtop van de sierteelt en vroeg Total Identity om te werken aan een toekomstbestendige identiteit en profilering om zich in een concurrerend speelveld van chocolade, wijn en cadeaubonnen nog beter te positioneren. Naast de visuele stijl zijn ook alle communicatiemiddelen onder handen genomen en dat zal de komende tijd ook nog een vervolg krijgen. Wat vindt ons panel?

De nieuwe stijl moet de fascinerende combinaties in de wereld van Royal FloraHolland weergeven: van kleuren, geuren en emoties tot razendsnelle logistiek en rationele zakelijke processen. Bob van der Lee, managing partner Total Identity: ‘Gezien de rijke historie hebben we gekozen voor een evolutionair logo vanuit het principe “less is more”.’

tekst gaat verder onder de afbeeldingen




Stefan Pangratz, VBAT

Bloemen en andere sierteelt zijn big business en een visitekaartje voor de BV Nederland in het buitenland. Met een product waar de zakelijke, logistieke kant met meer dan 100.000 transacties per dag (!) een groot contrast vormt met de emotionele waarde voor iedere individuele eindgebruiker. Een spannende stretch vind ik. En de vernieuwde identiteit? Heel zeker een reflectie van het professionele karakter van deze oer-Hollandse handel. Eenvoudig, kleurrijk en best zakelijk. Voor mijn smaak misschien net iets te strak uitgevallen in z’n executie. Aan de andere kant natuurlijk net waar Royal Flora Holland zo goed in is. Ik hoop dat de vrachtwagens snel aangepast worden, die waren al langer een doorn in m’n branding oog.

Rapportcijfer: 7

'VOOR MIJN SMAAK MISSCHIEN NET IETS TE STRAK UITGEVALLEN IN DE EXECUTIE'

Tom Dorresteijn, Studio Dumbar
What you see is what you get. Niks meer, niks minder. Dat is kort samengevat de stijl van FloraHolland. Het logo is een bloem en de fotografie bevat veel kleurrijke beelden van bloemen. Het is daarmee Hollands direct, duidelijk en eenvoudig, maar ik wil altijd graag iets meer verleid worden, door iets dat op lange termijn interessant blijft.

Rapportcijfer: 5,5

Claire Parker, Design Bridge

With such a rich world to explore, from natural patterns and textures to microscopic details of flowers the result of this could have been far more striking. This is a case of less not being more, just less. The whole system and identity lack differentiation and personality. The icon itself could be one of many companies from opticians to corner flowershops. The previous identity spoke more about an inherent Dutch and Royal story, there were hints of 100 years of history, all of that is now lost. The color versatility of the system is appealing, however the use of imagery inside of the logo should have gone further, it all feels slightly gratuitous and lead by the style of the moment rather than being authentic to the truth of the brand. 


Rapportcijfer: 5
 

Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 11, 31 mei 2016.

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 7
Marc van Eck, partner Business Openers: 10
Paul Sluis, global communications manager KLM: 8

 

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.


Eerder beoordeelde designs:

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum








 

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers