[designpanel] TomTom: Bandiet onder de actiecameras

11jan 201610:51
  • Design
  • 6606 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • PackagingDesignpanel

nieuws Na een succesvolle introductie van sporthorloges, introduceert TomTom nu de TomTom Bandit: een revolutionaire actiecamera. TomTom verbreedt hiermee zijn assortiment in innovatieve consumentenproducten, gebruikmakend van ‘smart technology’. Flex/TheInnovation Lab ontwikkelde de (3D-)verpakking van het product. Wat vindt ons panel van designers?


Stijn Braun, Mountain
De Bandit van TomTom wordt maar verwend met z’n eigen mini-vitrine! Kwaliteit mag wat kosten en het product mag zeker gezien worden. De verpakking is solide en heeft een slimme indeling. De ronde vormen zijn aantrekkelijk en in lijn met het product. Is het de bedoeling dat het groene lusje iets van ‘actie-karakter’ moet meegeven? Van verdere beleving en verbeeldingskracht ontbreekt ieder spoor: het oogt kaal en functioneel. Dit geldt ook voor de summiere merkuitstraling, daar valt nog veel te winnen. De fysieke presentatievorm is leuk, maar de aankleding blijft achter.

Rapportcijfer: 6

 

Helmich van Herpt, Boom Creatives
Leuk om te zien dat het fysieke product echt een podium krijgt en goed in het licht staat dankzij deze transparante verpakking. Dit type verpakking vergt nogal wat investering in tooling, maar staat dan ook meteen op een hoog niveau wat materiaalbeleving betreft. Goed dat hier ruimte voor gemaakt wordt in het budget; jammer dat het erg lijkt op wat GoPro doet.

Het lusje bovenop is een leuke extra, die het geheel samen met de compacte vorm een ‘grab & go’-gevoel meegeeft, en tevens voorkomt dat de verpakking al te plastic oogt.

Wat mij wel opvalt, is dat de verpakking weinig doet om de propositie te ondersteunen of de benefits van het product over te brengen. Eigenlijk is door het gekozen standpunt niet eens echt duidelijk dat het om een camera gaat; de voor een camera zo karakteristieke lens is niet zichtbaar in de facing van de verpakking. Tel je daarbij het gebrek aan ruimte voor verhelderend beeld bij op, en dan blijft er onder de streep een charmante maar slecht communicerende variant op de verpakking van category leader GoPro over.

Rapportcijfer: 7


Taco Schmidt, Reggs

De TomTom Bandit action camera staat als een hoofdrolspeler op het podium in deze verpakking. Het gekantelde oog, met de camera daar centraal in geplaatst, benadrukt de primaire productfunctionaliteit op een originele manier.
Oogvorm en hellend ‘actie’ vlak voeren de boventoon in deze verpakking. Ik mis een verhaal over merk of product, naar mijn mening de basis om de consument te verleiden. De productvormgeving van de camera wordt prachtig gepresenteerd, maar ik zie of voel niet direct onderscheidend vermogen van deze specifieke camera ten opzichte van zijn concurrenten. Marketing, communicatie en structurele verpakkingsvorm lijken als losstaande elementen ontworpen. In de retail bestaat de kans dat wegens gebrek aan schapruimte de verpakking met zijn korte kant naar voren wordt geplaatst. Het oog is dan niet meer zichtbaar. De ‘unpack-experience’ met frisse groene ‘strap’ is doordacht en sluit aan bij het innovatieve karakter van de TomTom Bandit .
Kortom: een kwalitatieve structurele verpakking met een innovatieve uitstraling, functioneel uitstekend doordacht maar een gemiste kans om grafisch en structureel elkaar te laten versterken.

Rapportcijfer: 7,5

Hoe ons panel van marketeers over dit design denkt, leest u in MarketingTribune 1, 12 januari 2016 en hier.

Tessa van Breugel, Pepsico: 9

Karlijne Bos, Pearle: 6

Marc van Eck, Business Openers: 5

 

Eerder beoordeelde designs:

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum


 

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers