Designpanel: Vivera Goes Black

16jun 201509:00
  • Design
  • 7573 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • DesignpanelPackaging

nieuws De nieuwe Vivera- verpakkingen moesten opvallen in het schap en een ambachtelijke, natuurlijke uitstraling hebben. Designbureau SOGOOD haalde de opdracht binnen, en ontwierp volgens commercieel manager Gert Jan Gombert ‘revolutionaire verpakkingen’. De sleeves zijn zwart met een nieuw logo en een eigen illustratiestijl; een knipoog naar het traditionele slagersbeeld van een koe die in stukken verdeeld is. Edwin Visser, directeur van SOGOOD: “Zonder obligate fotografie zijn er nu eerlijke verpakkingen gecreëerd die direct de aandacht vragen en de unieke kwaliteiten van de producten en het merk communiceren.” Ons designpanel is gematigd positief.

Steven de Cleen, strategy director PROUDdesign:
Een gedurfde keuze om de lichte, optimistische kleuren los te laten en slagerstaal te gaan praten. Wel jammer denk ik want de frisse kleur past vanwege het positieve, bewuste gevoel beter bij de merknaam. De traditionele slagers illustratie is goed gevonden en origineel toegepast op de alternatieve ingrediënten. Opvallen doet het zeker door de combinatie van zwart met de felle kleuren. Maar is dat ambachtelijk en natuurlijk? De rondgezette tekst helpt een beetje om een 'deli' gevoel op te roepen maar de kapitale letters maken het geheel afstandelijk. Een trade-off tussen merk- of bedrijfslogo? De ratio is hier teveel aan het werk geweest en de emotie is vergeten. Het voelt als geheel niet erg spontaan. Als je bewust en lekker wil eten moet je verleidt worden. En dat zie ik hier niet gebeuren.
Rapportcijfer: 6

Arthur Brandenburg van den Gronden, director design, strategy & growth Anthem:
De sterk groeiende groep flexitariërs (86% van de Nederlanders!) is op zoek naar vleesvervangers. Doel van deze verpakkingsrestyle zal het opbouwen van penetratie onder non-users zijn geweest. Om die te overtuigen is het toevoegen van "lekker" cues cruciaal. De link naar de slager is een mooie knipoog. Het inzetten van het inmiddels wat obligaat krijtbord idee werkt. In het schap is veel wit, groen en paars. Zwart geeft dus stand-out en het oogt minder industrieel. De layout is weinig spannend. Ook de typografie is op alle verpakkingen hetzelfde, daar zou meer “smaak” in kunnen. Van de kaas krijg je nog wel trek, van de andere illustraties niet. De hoofdindeling naar Lupine, etc.maakt het concept minder aantrekkelijk. Zou kleiner gecommuniceerd kunnen worden. Nu gaan we toch maar voor de "echte" schnitzel omdat Lupine nou eenmaal niet zo lekker klinkt.
Het logo is vriendelijker wel jammer dat het logo geen beeldmerk meer heeft, zodat het merk beter blijft hangen bij de consument. Denk aan Lays, Lipton, Conimex.
Rapportcijfer: 6

Stijn Braun, design director Mountain:
Het concept ‘knipoog naar het slagersbeeld’ is leuk gevonden, maar jammer genoeg erg mager uitgebuit. Het had meer aangedikt mogen worden om het verhaal duidelijker en geloofwaardiger neer te zetten; ik vind het te dun en onherkenbaar nu. Naast overheersend zwart (krijtbord?) tast ik ook een beetje in het duister om de (felle) kleurkeuze. Dat geldt overigens ook voor het logo, het maakt me niet in één oogopslag duidelijk waar Vivera voor staat. Het mist personality en merkkracht. Tevens is af te vragen of de verpakking de vooroordelen van vleesvervangers gaat wegnemen. Het mag van mij smakelijker en aantrekkelijker. Al met al voelt het concept en design niet als een eenheid.
Rapportcijfer: 4

Marketeers versus designers:
Marc van Eck, partner Business Openers: 9
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle: een ruime 7!
Bas Nadorp, hoofd marketing en communicatie Cinekid: 7

Lees de onderbouwing van de marketeers in MarketingTribune nr 12, 2015.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers