[designpanel] Marketeers over de TomTom Bandit

[designpanel] Marketeers over de TomTom Bandit
  • Design
  • 22 jan 2016 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designDesignpanel

Na een succesvolle introductie van sporthorloges, introduceert TomTom nu de TomTom Bandit: een ‘revolutionaire actiecamera’. TomTom verbreedt hiermee zijn assortiment in innovatieve consumentenproducten, gebruikmakend van ‘smart technology’. Flex/TheInnovationLmb ontwikkelde de (3D-)verpakking van het product. Vorige week las u het oordeel van de designers over dit ontwerp, vandaag het commentaar van ons marketeerspanel.

Tessa van Breugel, brand manager Pepsico

Iedere marketeer weet dat verpakking één van de belangrijkste communicatiemiddelen is voor een merk. Echte professionals onderscheiden zich door verder te kijken dan het design; de verpakking kan bijvoorbeeld de USP’s van het product extra onder de aandacht brengen. Een mooie manier om de keuze van de consument op het moment van aankoop te beïnvloeden. Bij TomTom hebben ze die kans niet laten liggen: de flexibiliteit en het actieve karakter van de camera worden door de verpakking ondersteund. Een verpakking waardoor je meteen wil beginnen met uitpakken om met de camera aan de slag te gaan. Een beter effect is er niet denkbaar!

R
apportcijfer: 9

Karlijne Bos, brand manager Pearle

Een revolutionaire actiecamera van een merk dat zijn sporen heeft verdiend met navigatiesystemen. Het getuigt van lef om dit te doen in een markt die wordt gedomineerd door GoPro. Het design van de camera is absoluut vernieuwend en daar hoort geen standaardverpakking bij. Het idee om de camera rondom te tonen, is slim, zeker omdat de functionaliteit van de bevestiging direct zichtbaar wordt. De positionering tegen een zwarte achtergrond benadrukt de uiterlijke kenmerken van de camera perfect. Onbegrijpelijk dus dat de rest van de verpakking zo’n klinische uitstraling heeft. Ik betwijfel of de gemiddelde outdoor sportfanaat zich hierdoor aangesproken voelt. Geen idee waarom de groene lus toegevoegd is, het is zeker geen toevoeging aan het design en doet eerder denken een Teletubbie-antenne. Jammer, een potentieel sterke verpakking met helaas te veel gemiste kansen.

R
apportcijfer: 6

Marc van Eck, partner Business Openers

Ja, leuk: dat is mijn eerste reactie. Ziet eruit als TomTom en duidelijk een actiecamera. Met de uitleg erbij vind ik de helling in de verpakking leuk gevonden en dat het product zo prominent zichtbaar is, vind ik ook een pré. Maar laten we eerlijk zijn, roept deze verpakking op dat dit product revolutionair is? Nee, ik zou niet weten waarin, niets in de verpakking geeft mij een indicatie. Dus hoewel de verpakking prima is, versterkt deze in mijn ogen niet het product.

R
apportcijfer: 5

Lees hier hoe ons designerspanel oordeelde.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken