[designpanel] Knipoog naar zee

3mei 201608:00
  • Design
  • 5260 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • PackagingDesignpanel

nieuws De verpakking van ‘zeewierpasta’ I sea pasta van DBOD was runner-up in de categorie Food Houdbaar van de eerste editie van de NL Packaging Awards. Een verpakking voor een nieuw merk met weinig communicatiebudget en voor een onbekend product moet opvallen, het verhaal in een seconde overbrengen het moet duidelijk zijn dat de pasta eigenlijk zeewier is. De naam is een knipoog naar de zee en met mogelijkheden voor andere zeewierproducten, zoals bijvoorbeeld I sea chips. De blauwe kleur linkt het product met de zee. De reacties van onze designers zijn nogal verdeeld...



Stijn Braun, Mountain
Een leuk product met helaas een magere merksignatuur en een verwarrende productaanduiding. Pasta? Zeewier? Pasta uit zee? I sea pasta is een aardig concept maar te visueel benut. Dat het verhaal rijker is voel je niet.

Het dominante blauw in een stazak is duidelijk zichtbaar op het schap - als het tussen de pasta’s staat. De kleur past natuurlijk bij de categoriecode van zeeproducten maar slaat alle (pasta)smaak uit de verpakking en het foodshot gaat dit niet oplossen. Dit alles in combinatie met het rechte venster doet deze verrassende nieuwkomer weinig eer aan. Te weinig smaak en gevoel. Dat is jammer, want het leuke logo en de illustratie hadden het begin van iets moois kunnen zijn. Daarnaast geloof ik dat naast smaak ook het natuurlijke en gezonde aspect een grotere rol had mogen spelen. Het verhaal (dat voor de meeste consumenten nog onduidelijk is) wordt dan aantrekkelijker en krijgt meer diepgang.

'NOG EVEN VERDER VISSEN DUS MAAR'


Een aardig begin, maar wat mij betreft nog niet helemaal uitgediept. Nog even verder vissen dus maar.

Rapportcijfer: 5
 

Steven de Cleen, ProudDesign
Een mooi voorbeeld hoe je snel aandacht kunt krijgen voor een nieuw product, want dat is essentieel: niet gezien is niet overwogen of gekocht! Hier met een afwijkende (pasta) pouchverpakking en een opvallende kleur. Dus de eerste horde is genomen. Ga ik het nu ook overwegen? Het foodshot is erg smakelijk en heeft mooi contrast en goed dat er een venster in zit. Grafisch ben ik minder onder de indruk en vind ik de stijl zelfs arm, zoals met de gecentreerde tekst aan de onderkant; die voelt saai en ook niet passend bij de meer illustratieve stijl aan de bovenkant. Het spel met ‘I sea’ is leuk gevonden, alhoewel de dubbeling met ‘Seamore’ zorgt voor verwarring over wat het merk nu is. Al met al lijkt het alsof het designbudget halverwege op was en de verpakking wat kaal is gebleven. Kijk ter vergelijking eens naar de vrolijke en positieve manier van Tony Chocolonely, Johnny Doodle, Vivera of Fish Tales. Een goed begin, maar nu snel verder zeg ik.

Rapportcijfer: 7


Roel Keizer, Dream Catch
Dit is nu zo’n project dat je als bureau elk jaar wel een keer wilt hebben. Een fantastisch revolutionair product, geen historie qua behoud van marktaandeelcijfers en een ondernemer die ziet dat de verpakking hem enorm gaat helpen. De vraag is dus waar kies je voor: a) het populariseren van een nieuw product in een bestaande categorie of b) proberen een nieuwe categorie te creëren. Het lijkt erop dat I sea pasta voor het eerste heeft gekozen, maar daarmee met voorspelbare codes: afzender, merk, foto voor appetite en zichtbaar maken van fysiek product. Ik vind dit een gemiste kans. Zeegroenten passen helemaal bij deze tijd in de discussie van koolhydraten, obesitas et cetera. Het is rijk aan vezels, vol vitamines, mineralen, glutenvrij en je kunt het in elke maaltijd nagenoeg gebruiken. Bovendien is er een echt verhaal te vertellen.


'DIT IS NU ZO'N PROJECT DAT JE ALS BUREAU ELK JAAR WEL EEN KEER WILT HEBBEN'


Waarom dan niet de ‘Tony’s Chocolonely van het pastaschap’ worden?

Rapportcijfer: 4

Edwin Visser, SoGood

Je zal toch maar zo’n nieuwe klant krijgen die met zo’n vernieuwend productidee en merknaam komt. Dat vraagt natuurlijk om te breken met alle bekende codes. Felle blauwe verpakkingen niet in het vriesvak of koelversvak, maar gewoon tussen de houdbare pasta. In één oogopslag zie je dat dit nieuw is, anders is en begrijp je wat het is. Het valt op, triggert en nodigt uit tot een probeeraankoop. Bureau en klant hebben heldere keuzes gemaakt en ‘kiezen vóór is kiezen tegen’. Deze verpakking is helder en loopt niet dicht met allemaal communicatieboodschappen, claims en details die best nog wel een plekje hadden kunnen krijgen. Hulde.

Rapportcijfer: 9

 

Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 9, 3 mei 2016.

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle: 7

Marc van Eck, partner Business Openers: 9

Karina Zuiderveen, brand manager Hooghoudt: 8

 

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.



Eerder beoordeelde designs:

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers