Accenture: Voor ruim 400 miljard gewinkeld op sociale media

Accenture: Voor ruim 400 miljard gewinkeld op sociale media
  • Food-en-retail
  • 5 jan 2022 @ 13:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Winkelen via sociale media wordt steeds populairder, vond adviesbureau Accenture. Het zijn vooral de jongeren die gebruikmaken van deze manier van onlinewinkelen.

Accenture becijfert dat in 2021 voor ruim 435 miljard euro aan producten gekocht is via sociale media. De verwachting is dat dit in 2025 zal stijgen tot ruim 1 biljoen euro. In 2021 maakten zo’n 3,5 miljard mensen gebruik van sociale media. Social commerce gebeurt via zogenoemde shoppable posts. Wanneer je zo’n post tegenkomt, klik je erop en kun je in dezelfde app, bijvoorbeeld Instagram of TikTok, betalen zonder dat je deze onlineomgeving hoeft te verlaten, aldus de consultancy en Volkskrant. Influencers kunnen in dit circuit leiden tot meer naamsbekendheid. Daarnaast zijn sociale media laagdrempelig en creëer je snel een groot bereik. ‘Als je een webshop begint, verkoop je aan je ouders, je zus en je tante. Maar op een gegeven moment zie je onbekende namen voorbijkomen. Dan merk je dat het begint te werken’, aldus Ter Horst in de krant. ‘Influencers spelen daar een belangrijke rol bij.’

16,7 procent
Als social commerce stijgt naar1 biljoen euro, verdriedubbelt de markt daarmee, vult MT-zustertitel Twinkle aan. 'De drempel voor consumenten om via social media te shoppen wordt lager, omdat het ten eerste een vertrouwde omgeving is, maar ook omdat het aankopen doen vaak eenvoudiger is en sneller gaat. Naar verwachting zal social commerce in 2025 goed zijn voor 16,7 procent van de totale e-commerce omzet wereldwijd.'
(PvWK, bronnen: Accenture, VK en Twinkle, beeld: Cottonbro via Pexels)

Bekijk hier het onderzoek van Accenture

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken