Accenture: Voor ruim 400 miljard gewinkeld op sociale media
- Food-en-retail
- 5 jan 2022 @ 13:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelen
- 5 jan 2022 @ 13:30
- Peter van Woensel Kooy
Winkelen via sociale media wordt steeds populairder, vond adviesbureau Accenture. Het zijn vooral de jongeren die gebruikmaken van deze manier van onlinewinkelen.
Accenture becijfert dat in 2021 voor ruim 435 miljard euro aan producten gekocht is via sociale media. De verwachting is dat dit in 2025 zal stijgen tot ruim 1 biljoen euro. In 2021 maakten zo’n 3,5 miljard mensen gebruik van sociale media. Social commerce gebeurt via zogenoemde shoppable posts. Wanneer je zo’n post tegenkomt, klik je erop en kun je in dezelfde app, bijvoorbeeld Instagram of TikTok, betalen zonder dat je deze onlineomgeving hoeft te verlaten, aldus de consultancy en Volkskrant. Influencers kunnen in dit circuit leiden tot meer naamsbekendheid. Daarnaast zijn sociale media laagdrempelig en creëer je snel een groot bereik. ‘Als je een webshop begint, verkoop je aan je ouders, je zus en je tante. Maar op een gegeven moment zie je onbekende namen voorbijkomen. Dan merk je dat het begint te werken’, aldus Ter Horst in de krant. ‘Influencers spelen daar een belangrijke rol bij.’
16,7 procent
Als social commerce stijgt naar1 biljoen euro, verdriedubbelt de markt daarmee, vult MT-zustertitel Twinkle aan. 'De drempel voor consumenten om via social media te shoppen wordt lager, omdat het ten eerste een vertrouwde omgeving is, maar ook omdat het aankopen doen vaak eenvoudiger is en sneller gaat. Naar verwachting zal social commerce in 2025 goed zijn voor 16,7 procent van de totale e-commerce omzet wereldwijd.'
(PvWK, bronnen: Accenture, VK en Twinkle, beeld: Cottonbro via Pexels)
Bekijk hier het onderzoek van Accenture
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing