VINEX en SKO stappen in digitaal bereiksonderzoek NOBO

VINEX en SKO stappen in digitaal bereiksonderzoek NOBO
  • Media
  • 8 mei 2015 @ 11:53
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikOnderzoekDigitaalMedia

Gaat het dan eindelijk toch lukken met online bereiksonderzoek in Nederland? De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) hebben allebei hun handtekening gezet onder het contract voor het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO). NOBO, dat wordt uitgevoerd door TNS Nipo en Kantar Media, moet de nieuwe Nederlandse standaard worden voor digitale bereiksonderzoek. Belangrijke succesfactor is dat alle grote mediabedrijven hebben toegezegd te participeren, evenals PMA (mediabureaus) en BVA (adverteerders).

De samenwerking tussen VINEX en SKO levert de mediabranche en beide partijen naar eigen zeggen 'grote voordelen' op. Binnen NOBO kan voor het eerst het internetgedrag van personen op alle platformen, cross-device en op detailniveau worden gemeten en gerapporteerd. De samenwerking leidt tot een groter, kwalitatief hoogwaardig panel van 5.000 panelleden. Door de uitbreiding van het panel kan alle relevante online videocontent (inclusief online commercials) nog beter worden gemeten. SKO hoopt zo in staat te zijn om eind 2015 het 'VideoTotaal' aan de markt te leveren, een nieuwe standaard waarin het totale kijkgedrag, online en offline, wordt geïntegreerd.

Naast het meten van bereik in een panel, gaat NOBO ook censusdata van websites, apps en digitale content leveren. Censusdata zijn tellingen van bijvoorbeeld het aantal pageviews, sessies, streamstarts, downloads, en visits. Door censusdata en paneldata met elkaar te combineren ontstaat een hybride model dat het totale internetgedrag van de Nederlandse bevolking in beeld brengt. De eerste resultaten van NOBO worden in het vierde kwartaal van 2015 verwacht.

'Marktbrede standaard'

Belangrijk is dat NOBO breed geaccepteerd wordt in de markt. De Bond van Adverteerders (BVA) is een groot voorstander van deze samenwerking tussen VINEX en SKO. 'Vanuit de wetenschap dat de advertentiemarkt steeds meer acteert op basis van een digital driven society, hecht BVA er belang aan dat er een door de markt geïnitieerd en breed gedragen online bereiks- en censusonderzoek komt', zegt BVA-directeur Olaf Croon. 'Wij zijn verheugd dat NOBO niet alleen draait om het meten van content en websites, maar ook een basis vormt om campagne-evaluaties mogelijk te gaan maken.'

Joris van Lierop, voorzitter van VINEX: 'De totstandkoming van NOBO en de samenwerking met SKO vormen het nieuwe fundament van VINEX. De weg die we nu inslaan, zal leiden naar de nieuwe standaard voor het meten en rapporteren van online bereik. Dat is voor alle grote mediabedrijven van groot belang. Ik ben enorm trots dat VINEX hierin een belangrijke rol speelt.'

Bas de Vos, directeur van Stichting KijkOnderzoek: 'NOBO levert een groot aantal voordelen op waar de markt in de breedte en wij als SKO specifiek van profiteren. De mogelijkheden om het bereik van online video-content en online video-advertising nog beter te meten voor een brede groep van media-exploitanten, nemen toe en verstevigen de kwaliteit van de cijfers en straks van het VideoTotaal.' 

Veel gedoe: STIR, DDMM... NOBO!

In het verleden is er al vaker geprobeerd om een marktbrede standaard te lanceren, maar dat stuitte altijd op verzet van een of meerdere partijen. Het veelbesproken STIR-onderzoek stopte in juni 2013. Vorige maand stapte VINEX uit het onderzoek dat daarop volgde, te weten DDMM (Dutch Digital Media Measurement). Er was onvrede over de meetmethode van GfK. NOBO (gemeten door TNS Nipo en Kantar Media) lijkt nu een eind te gaan maken aan jaren van gesoebat en onduidelijkheid in de markt. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken