Widespace laat consument schudden, swipen en krassen

Widespace laat consument schudden, swipen en krassen
  • Online
  • 26 mei 2015 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Online advertising

Widespace timmert hard aan de weg. Opgericht in Zweden in 2007 en inmiddels actief in negen Europese landen, biedt het bedrijf ‘premium’ mobile advertising. Sinds kort heeft Widespace ook mediapartners VI, Radio 538 en De Telegraaf aan zich weten te binden en bereikt nu 90 procent van alle smartphonebezitters in Nederland. MarketingTribune sprak met countrymanager Keith Ta. Hij begon bij Widespace in november 2012 als werknemer nummer 45 en heeft inmiddels 220 collega’s. Ta legt ons uit waarom het woordje ‘premium’ op zijn visitekaartje zo belangrijk is voor Widespace, dat naast de mediapartners en adverteerders de consument als zijn derde en net zo belangrijke doelgroep ziet: 'Onze propositie is adverteerders in contact brengen met hun doelgroep via een brand safe netwerk door gebruik te maken van de mogelijkheden op mobiel die andere media niet bieden. Daarbij moet je denken aan interactieve advertenties, waarbij de consument moet schudden, swipen of krassen, en targeten op onder meer locatie en temperatuur.’

Widespace heeft uitbreidingsplannen naar onder meer Spanje en Polen en misschien zelfs de VS. Ta: 'Wij bieden per land native bereik, dus Nederlandse mediapartners voor het Nederlandse kantoor. Amerika is natuurlijk een compleet andere ball game, want dat valt niet meer aan te sturen vanuit Stockholm en vereist dus meteen een grote nieuwe vestiging - dit in tegenstelling tot Europa waar in de meeste landen met salesteams gewerkt wordt - met 40 à 50 werknemers en alle faciliteiten als een tech team. Het tijdsverschil is namelijk te groot om snel te kunnen schakelen.’

90% van de Nederlandse smartphonebezitters

Sinds kort heeft Widespace mediapartners VI, Radio 538 en Telegraaf aan zich weten te binden. Ta: ‘Dit zijn brand safe (lees: kwalitatieve en betrouwbare) netwerken voor onze adverteerders. We wilden in ieder geval een grote nieuwsuitgever aan kunnen bieden en een groot sportbereik creëren en met 538 bedienen we het radiopubliek. Met deze uitbreiding van mediapartners creëren we dus een zo breed mogelijke doelgroep. We werken daarnaast ook onder meer met Wegener, GeenStijl, Dumpert, VoetbalPrimeur en WeerOnline en ik durf te beweren dat we 90 procent van alle smartphonebezitters in Nederland bereiken en dat komt neer op 9 miljoen unieke bezoekers.’

Consument is doelgroep

Widespace heeft drie doelgroepen. Naast de adverteerders en de mediapartners die geld willen verdienen met hun bereik zijn de consumenten ook belangrijk voor het bedrijf. Ta: ‘In tegenstelling tot veel andere mobile advertising-bedrijven zien wij de eindconsument ook als een belangrijke doelgroep. We willen de gebruiker tevreden houden en dus niet spammen met opdringerige, in your face banners. Veel partijen vergeten dat. Als je je eindconsument verjaagt, verlies je bereik, dus wij houden de kwaliteit altijd in het oog en bieden leuke, uitdagende, creatieve en interactieve mobile advertising.’

Widespace vindt het ook belangrijk adverteerders te adviseren en heeft in Zweden een tech team van 120 man dat voortdurend nieuwe formats ontwikkelt met bijvoorbeeld swipe-, schud- en kras-functies.



 

Irritatie

Maar is die consument zelf nu net zo enthousiast over alle creatieve vormen van mobile advertising die Widespace biedt? Ta: ‘We staan in nauw contact met onze mediapartners en zodra er een klacht komt van een consument neemt de uitgever contact met ons op en dan passen we de uiting aan of zetten die bepaalde vorm van advertising zelfs uit. Maar dat komt - ondanks de mondige Nederlandse consument - zelden voor. Onze verklaring daarvoor is dat Widespace zich alleen richt op de top-300 adverteerders. We werken dus niet voor dubieuze partijen, die erop uit zijn consumenten te misleiden, maar voor A-merken als bijvoorbeeld de overheid, KPN en McDonald’s.’

Wat doet Widespace nog meer om die belangrijke eindgebruiker te vriend te houden? Ta: ‘Al onze formaten zijn gebruikersvriendelijk en de consument moet zelf het initiatief nemen. Wij raden onze adverteerders dus ook schreeuwerige banners af en het initiatief bij de gebruiker te laten. Onze banners zijn meestal statisch, maar er staat wel een actie op zoals "swipe". De gebruikers vinden het leuk om de interactie aan te gaan en bijvoorbeeld te "krassen" of te "schudden", of ze het product nou willen hebben of niet. Ook heel belangrijk is dat onze banners in dezelfde omgeving blijven staan. Bij onze concurrenten klik je op een banner en ga je naar een ander scherm en dat kan tot irritatie leiden.’

Onderzoek

Puur consumentenonderzoek vindt er echter niet plaats. Ta: ‘Bij sommige grote campagnes van adverteerders doen we onderzoek en vragen consumenten of zij mee willen werken aan een bannervriendelijke omgeving door zes vragen te beantwoorden op het gebied van merkherkenning en -voorkeur, maar we hebben ook altijd één open vraag over de banner zelf. De consument kan daar zijn ei kwijt en aangeven wat hij goed of slecht vindt aan de advertentie.’

Targeten op de hungry hours

Via Widespace kun je targeten op locatie, dag, tijd, weer - Widespace werkt samen met drie internationale weerstations en kan daar real time op inspringen - en besturingssysteem. Ta: ‘Voor een fastfoodketen kunnen we bijvoorbeeld op tijd targeten. Gedurende de hungry hours [tussen 10:00-12:00 uur, red.] laten we banners zien voor een lekker broodje en sturen we de consument via de store locator naar de dichtstbijzijnde vestiging.’

Preview

De recente lancering van StreamView - auto playing videos zonder geluid zoals Facebook ook biedt - is slechts een voorbode van het nog nieuwere format dat eind mei geïntroduceerd wordt en vooralsnog de werktitel BrandView heeft. Via het nieuwe advertentieformaat van de video-advertentie StreamView moet de moeilijk te bereiken millennial nu wel getriggerd worden. De consumentvriendelijke videobanners zijn net zo zwaar als een ‘gewone’ banner en gaan dus niet ten koste van je databundel.

Ta: ‘Viewability op mobile is een hot topic. Banners moeten goed te zien zijn, want anders is het weggegooid geld. Meer dan 85 procent van onze formaten op ad posities staat boven de vouw, dat wil zeggen dat de banner in het scherm staat zonder dat er gescrolled hoeft te worden. Samsung, Heineken en de overheid hebben al campagnes lopen via StreamView. BrandView biedt straks de garantie dat de advertenties in beeld komen bij de gebruikers.’
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken