Vijf vragen aan: Jan Paul de Wildt (Kumpany)

Vijf vragen aan: Jan Paul de Wildt (Kumpany)
  • Sponsoring
  • 23 jul 2014 @ 08:59
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringPartnership

Vijf vragen, vijf antwoorden. Hoe beknopter hoe beter. Dat is het uitgangspunt van deze (vrijwel) dagelijkse reeks korte interviews van marketeers en andere betrokkenen uit de sponsorwereld. Vandaag Jan Paul de Wildt, directeur Kumpany.

Waar krijg je het meeste energie van in je vak?
'Wie als marketeer van de evenementenzomer in Nederland geen energie krijgt moet een ander vak zoeken. We zijn ons te weinig bewust van de voortrekkersrol die we spelen op het gebied van innovatieve evenementen. Kijk eens wat hoeveel onderscheidende muziek, sport en maatschappelijke evenementen er in Nederland uit de grond schieten en hoe deze geactiveerd worden en we social media hierin betrekken. En vooral hoe we entertainment, sport en maatschappij hierin met elkaar vervlechten. Daar moeten we veel meer de boer mee op en trots op zijn.'

Is er iets dat je in het begin van je carriere graag al had geweten?
'Nee, wel had ik de internetrevolutie en de crisis graag 10 jaar eerder op mijn dak willen hebben. Ik vind het huidige tijdvak veel leerzamer en uitdagender dan de afgelopen decennia. De zelfgenoegzaamheid heeft veel te veel de overhand gekregen de afgelopen 15 jaar. Schaarste en druk op de budgetten maakt vindingrijk en stimuleert innovaties. Dit gecombineerd met het hele ecosysteem dat op de kop gaat op dit moment maakt het voor echte marketeers een fantastische tijd om in te mogen werken.'

Wat is het grootste misverstand over sponsoring, en hoe los je dat op?
'De perceptie dat sponsoring een duur instrument is blijft hardnekkig. Het is een complex instrument want het maken van de juiste keuzes en executie ervan luistert heel nauw. Maar voor wie eenmaal op het juiste spoor zit en hier echt een lange termijn visie op los laat blijft sponsoring extreem effectief.'

Wat is voor sponsoring de meest interessante ontwikkeling?
'Sponsoring zit in een overgangssituatie. Over 10 jaar zal bewezen zijn dat de importantie van sponsoring in de totale communicatiemix enorm is toegenomen. Dit omdat het een ultiem middel is en blijft om in de hearts and minds van doelgroepen te komen.
De realiteit van de de dag is dat we nog steeds afscheid aan het nemen zijn van het oude sponsormodel waarin branding en traditionele vormen van activatie en hospitality centraal stonden. Dat laatste maakt het kortetermijnklimaat voor sponsorfinding lastig maar de lente is in rap tempo aan het aanbreken. Overal zie je nieuwe modellen en initiatieven ontstaan.'

Wat is de gedroomde combinatie tussen sponsor en organisatie/evenement die je graag tot stand zou willen brengen?
'Sport en cultuur moeten in het basis- en voortgezet onderwijs een veel prominentere positie krijgen. Het is de voedingsbodem voor inspiratie en een gezond leven en de jeugd is de basis voor toekomstige successen. De overheid kan en wil zijn rol hierin niet meer pakken en het systeem in Nederland staat veel te weinig samenwerking tussen publieke en private sector hierin toe. Er staan tientallen corporates te springen om een sponsorrol hierin op te pakken en daadwerkelijk iets terug te doen voor de maatschappij in de vorm van structureel beter sport en cultuur onderwijs op de scholen. Het lijkt mij prachtig om een rol te spelen in het realiseren van een doorbraak in deze samenwerking.'

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken