Ogilvy Social.Lab Social Trends Report 2023: TikTok, AI en influencers
- Bureaus
- 10 jan 2023 @ 10:38
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 10 jan 2023 @ 10:38
- Michiel van Zaane
2022 was een tumultueus jaar, en 2023 zal niet anders zijn, stelt Ogilvy Social Lab. Nog steeds herstellende van de covid-19 pandemie, staan we voor een periode van economische onrust en hevige maatschappelijke veranderingen.
In deze gespannen context maken consumenten steeds meer afwegingen, zijn adverteerders extra voorzichtig en is de concurrentie om aandacht intens. Om zich voor te bereiden en beter in te spelen op deze sterk veranderende situatie heeft Ogilvy Social.Lab het landschap intensief bestudeerd. Vanuit 3 sectorspecifieke lenzen (content & channels, connected commerce en influence & creators) heeft het agentschap 15 subtrends geïdentificeerd die in lijn zijn met haar business strategie en met wat er zich afspeelt in de digitale reclamesfeer.
Content & Channels
De eerste lens werpt een blik op contenttrends en hoe het vertrouwde landschap van traditionele kanalen en standaardregels is vervangen door de overweldigende populariteit van TikTok. Daarnaast lijkt 2023 ook een cruciaal jaar te worden voor AI-aangedreven content en immersive formats.
Connected commerce
Social commerce vlakte af in 2022, mede door het gebrek aan vertrouwen, onhandige functies en matig presterende besturingssystemen. In 2023 is het echter tijd om de basisprincipes te herzien en het begrip connected commerce te verkennen. Dit houdt in dat het speelveld wordt uitgebreid en merken zich meer richten op het ontdekt worden en het aantal entry points vergroten. Marktplaatsen zijn ook in het nieuwe jaar de beste match om de deal te sluiten.
Influence & creators
Na een wereldwijd marktaandeel van 16,4 miljard dollar vorig jaar is influencer marketing ook in 2023 here to stay. Terwijl TikTok het concept revolutioneert en er steeds meer functies worden toegevoegd aan bestaande platforms, zullen nieuwe vormen van influencer engagement en content blijven ontstaan. Zelfs strikt gereguleerde industrieën, zoals de gezondheidssector en overheidsinstellingen, zouden deze ruimte moeten verkennen om met hun publiek te communiceren en vertrouwen (opnieuw) op te bouwen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing