Ogilvy Social.Lab Social Trends Report 2023: TikTok, AI en influencers

Ogilvy Social.Lab Social Trends Report 2023: TikTok, AI en influencers
  • Bureaus
  • 10 jan 2023 @ 10:38
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

2022 was een tumultueus jaar, en 2023 zal niet anders zijn, stelt Ogilvy Social Lab. Nog steeds herstellende van de covid-19 pandemie, staan we voor een periode van economische onrust en hevige maatschappelijke veranderingen.

In deze gespannen context maken consumenten steeds meer afwegingen, zijn adverteerders extra voorzichtig en is de concurrentie om aandacht intens. Om zich voor te bereiden en beter in te spelen op deze sterk veranderende situatie heeft Ogilvy Social.Lab het landschap intensief bestudeerd. Vanuit 3 sectorspecifieke lenzen (content & channels, connected commerce en influence & creators) heeft het agentschap 15 subtrends geïdentificeerd die in lijn zijn met haar business strategie en met wat er zich afspeelt in de digitale reclamesfeer.  

Content & Channels
De eerste lens werpt een blik op contenttrends en hoe het vertrouwde landschap van traditionele kanalen en standaardregels is vervangen door de overweldigende populariteit van TikTok. Daarnaast lijkt 2023 ook een cruciaal jaar te worden voor AI-aangedreven content en immersive formats.   

Connected commerce
Social commerce vlakte af in 2022, mede door het gebrek aan vertrouwen, onhandige functies en matig presterende besturingssystemen. In 2023 is het echter tijd om de basisprincipes te herzien en het begrip connected commerce te verkennen. Dit houdt in dat het speelveld wordt uitgebreid en merken zich meer richten op het ontdekt worden en het aantal entry points vergroten. Marktplaatsen zijn ook in het nieuwe jaar de beste match om de deal te sluiten.

Influence & creators
​Na een wereldwijd marktaandeel van 16,4 miljard dollar vorig jaar is influencer marketing ook in 2023 here to stay. Terwijl TikTok het concept revolutioneert en er steeds meer functies worden toegevoegd aan bestaande platforms, zullen nieuwe vormen van influencer engagement en content blijven ontstaan. Zelfs strikt gereguleerde industrieën, zoals de gezondheidssector en overheidsinstellingen, zouden deze ruimte moeten verkennen om met hun publiek te communiceren en vertrouwen (opnieuw) op te bouwen. 

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken