Peter de Mönnink: 'Sanoma/SBS bereikt 5,9 miljoen vrouwen'

Peter de Mönnink: 'Sanoma/SBS bereikt 5,9 miljoen vrouwen'
  • Media
  • 5 mei 2015 @ 14:28
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewAwards

Peter de Mönnink is CEO van mediabedrijf Sanoma/SBS. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2015. MarketingTribune sprak met hem. 'Onze crossmediale strategie wordt steeds meer herkend.'

Dag Peter, gefeliciteerd met jouw nominatie! Hoe is het met je?

Prima! Ik ben immers genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar! Vind ik werkelijk zeer eervol. Ik word erkend in mijn passie voor media in de breedste zin en de nieuwe mogelijkheden die daarmee in het mediavak bestaan en ontstaan. Dat is fantastisch! Daarnaast gaat het ook goed met me omdat we serieus goed bezig zijn met Sanoma/SBS. Feitelijk  met een strategie die gebaseerd is op crossmedia, mag ik terugkijken op een aardig eerste kwartaal, dus je hoort mij niet klagen.

Kun jij Sanoma/SBS introduceren?

Het is een leuk bedrijf! Gaat om mensen en merken in de media, dat is sowieso een prachtige cocktail. Sanoma/SBS onderscheidt zich door de omvang als mediabedrijf, dus een uitgebreid portfolio, veel mensen en diverse business modellen. Sanoma/SBS heeft zo’n 40 A-merken onder zich, is op nagenoeg alle kanalen aanwezig. Televisie, mobiel, online, events, magazines, video on demand, MCN’s,  apps. Met al onze domeinen en kanalen bereiken we nagenoeg heel Nederland. Via de touchpoints met onze merken, meerdere keren per dag, weten onze contentmakers onze kijkers, lezers en bezoekers continu te inspireren en te informeren. Wij zijn marktleider binnen vrijwel al onze domeinen (Women, Home Deco, Automotive, News & Entertainment en Kids & Teens). Het domein vrouwen steekt daar bovenuit. Wij weten wat hen interesseert en beweegt; iedere maand bereikt Sanoma/SBS 5,9 miljoen vrouwen.

Je kunt wel stellen dat Sanoma/SBS een uniek bedrijf is, juist vanwege de crossmediale potentie. Dat wordt langzamerhand steeds duidelijker voor alle stakeholders. De strategie wordt steeds meer herkend en dat is een gunstige ontwikkeling.  
Sanoma/SBS wordt een betere gesprekspartner voor de grote adverteerders in Nederland. Wij schakelen met klanten over vraagstukken die verder gaan dan het wegzetten van grp’s of campagnes. Als ‘marketing solution provider’ zijn wij in staat om klanten te helpen bij het realiseren van hun doelstellingen. Of het nu gaat om het bereiken van een specifieke doelgroep of het beraken van consumenten. In deze samenwerkingen kunnen wij helpen om merken en mensen met elkaar te laten verbinden. We leveren toegevoegde waarde op creatie, executie en monitoring. Dat gaat steeds beter en in goede samenwerking met onze partners; de mediabureaus.

Wat zijn jouw activiteiten bij Sanoma/SBS?

Onze business bestaat uit mensen en merken. In essentie gaat het om mensen die samenwerken. We hebben een strategie gedefinieerd als cross mediaal bedrijf. Daarin willen wij ons in het Nederlandse landschap onderscheiden. Alleen formuleren werkt natuurlijk niet, dus houd ik mij veel, heel veel bezig met de executie van de strategie. Als CEO probeer ik mensen te overtuigen, in beweging te zetten. Probeer de oprechte passie die ik heb voor deze twee bedrijven en hun stakeholders, in het bijzonder de klanten, over te brengen. 
Een werkdag is voor mij nooit hetzelfde. De ene keer schuif ik aan bij een klant of mediabureau, het volgende moment schuif ik aan voor een deep dive in onze VOD strategie. 
Ben ik dan een alleskunner? Nee hoor, maar het is van cruciaal belang om goed te weten wat onze adverteerders willen, wat onze consument verwacht en om met die kennis in je achterhoofd ervoor zorgen dat  Sanoma/SBS scherp en gedifferentieerd  in de markt staat.
Als CEO heb je niet op alle factoren invloed die deze business bepalen, de markt is bijvoorbeeld grillig, maar je moet wel in control zijn op die factoren die je wel in eigen hand hebt.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Crossmedia: als marketeer, lezer, kijker, user, je kunt niet zonder. Geen enkel mediabedrijf kan zich permitteren om crossmedia niet uiterst serieus te nemen. Het idee, het concept achter crossmedia, multi-media channeling, is natuurlijk niet nieuw. Echter, er is een belangrijk verschil met voorgaande decennia. De lijm die mediabedrijven nu meer en meer binnen bereik of in ontwikkeling hebben blijkt te werken: data. De enorme hoeveelheid data die bedrijven in de media genereren kan inmiddels worden verwerkt, met de juiste snelheid, variëteit en volume. Combineer dat met zorgvuldige engagement en 100% integriteit, dus ook op juridisch niveau, naar klanten in B2C (kijkers, lezers en kijkers) en er is een nadrukkelijke en positieve waarde creatie voor alle stakeholders: klanten in B2C en B2B. Dan heb je ‘smart media data’. Dat is in essentie waar wij als bedrijf naartoe groeien. Een of meerdere platformen met een client opt-in database, waarop optimale doelgroep herkenning mogelijk is. Niet alleen als IP adres maar juist ook op naam. Contextueel op basis van gedrag en een zekere voorspellende waarde rond consumenteninformatie en aankoopgedrag. Als mediabedrijf zoeken wij binnen die ‘smart media data’ omgeving naar gecombineerde bereiksoplossingen, die onze adverteerders helpen om te winnen in de steeds meer gefragmenteerde informatie consumptiemarkten.

Met crossmedia als uitgangspunt in onze value proposities zie ik dat gebeuren, dus investeren wij grote bedragen in ‘de data lijm’. Dat vraagt een andere manier van werken, veel innovatie en toch ook een boel lef. Niet alles lukt nog, evenwel is Sanoma/SBS nu al in staat om een sterke bewijsvoering te leveren voor verbeterde marketingeffectiviteit en -efficiency.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van Sanoma/SBS ben jij trots?

Met LINDA.TV als (S)VOD lancering in de pijplijn; ‘Ouders van NU’  met een eigen content VOD kanaal gekoppeld aan de abonnementen database; Donald Duck met een recent gelanceerd learning platform (typen en games); de enorme shift naar mobile inventory en dito value proposities ontwikkeling; de aankoop van Social 1nfluencers (Meer dan 30 miljoen stream starts op Nederlandse content per maand) en verdergaande integratie en ontwikkeling van het KIJK platform;  het enorme potentieel van Sanoma/SBS databases rond vrouwen en gezinnen in de diverse levensfases, heb ik voorbeelden genoeg om uit te kiezen. De uniciteit van Sanoma en SBS als combinatie met TV, VOD, print, digital/online retailing, licensing, wordt bewezen door vtwonen, dus dit is voor mij dé case; een 50 jaar oud woonmerk omvormen tot een cross mediaal succes verhaal. Het merk is altijd een frontrunner geweest. Al in 1998 verkocht vtwonen haar eigen wooncollectie online en werd de eerste productlijn in samenwerking met een licentiepartner op de markt gebracht: de bekende vtwonen verflijn. Inmiddels zijn er 13 productlijnen in licentie uitgegeven. Ook op social gebied was vtwonen er vroeg bij om de fanbase te bedienen.
In 2014 werden, naast het tijdschrift, de website en apps, de vtwonen collectie, de partnerships met licentiehouders, het vtwonen-huis en de shop op de vtwonen & design beurs nog twee belangrijke pijlers toegevoegd: het succesvolle televisieprogramma vtwonen op SBS6 en de woonwebwinkel vtwonen.nl.

Het televisieprogramma op zondagavond was direct een succes, met gemiddeld ruim 700.000 kijkers per aflevering. Tijdens de uitzendingen liet het verkeer naar de webshop elke week een enorme piek zien (196%), wat bovendien resulteerde in een significant hogere conversie (120%), time on site (160%), order value (132%) en een ruime verdubbeling van de omzet. Ook laat de oplage sinds de start van het televisie programma een stijging zien. Inmiddels blijft de ontwikkeling doorgaan; het onlangs gelanceerde programma vtwonen ‘doe het zelf’ en de verrijking met een You Tube MCN op basis van unieke en nieuwe content in juni.

De case is het bewijs hoe de gecombineerde slagkracht van Sanoma/ en SBS resulteert in goede kijkcijfers, hoge engagement tijdens het programma, een stijging in zowel e-commerce als oplage én goede, tastbare resultaten voor adverteerders: meer opdrachten, meer omzet voor partners als traprenovatiebedrijf Upstairs en Albelli. Zij waren zeer tevreden over de resultaten van de samenwerking en hebben hun partnership met plezier verlengd.

Hoe zie jij cross media de komende jaren ontwikkelen?

Cross media wordt de norm. Door de versnippering in het medialandschap kunnen veel merken ook niet anders. Je moet differentiëren om te kunnen communiceren bij de door jou beoogde doelgroep. ‘Een rondje Nederland’ deed je vroeger met zo’n 800 grp’s op de publieken en/of commerciëlen. Die simplicity krijgen we nooit meer terug.

De uitdaging voor merken en mediabedrijven is om de voorspelbaarheid van de consument optimaal in kaart te brengen. Op welk platform wordt op welk moment bepaalde content geconsumeerd en hoe kunnen wij daar op inspelen? Wie straks in staat is om smart media data met commerciële boodschappen rondom goede content te matchen heeft de cross media aanpak van de toekomst goed onder de knie. De eerste HBBtv/ adressable tv uitingen worden door ons getest, online en op mobile zijn we daar al verder in. 
Misschien is de ultieme cross media ontwikkeling een client opt-in database waar we van zo’n 10+ miljoen Nederlanders in kaart hebben gebracht welke touchpoints zij 24/7 beleven.

Wat is het laatste nieuws?

Vanaf september zullen wij op Net5 een dagelijks primetime fashionadvies voor jonge vrouwen introduceren. Dit fashionadvies komt tot stand onder de redactionele expertise van Fashionchick. Een 100% Sanoma-dochter met een groot maandelijks bereik van fashion lovers . Het format zal volledig cross mediaal opgebouwd zijn en een complete business-funnel bevatten van branding/advertising op televisie naar een e-commerce platform online. Business partners krijgen op deze manier de gelegenheid meerdere marketingdoelen in één keer te realiseren. En bovenal zal het een oplossing zijn voor een vraag die de gemiddelde Net5 kijkster dagelijks bezig houdt; ‘wat moet ik aan vandaag?’. 
Daarnaast verwacht ik veel van LINDA.TV. Een ‘dit wil je zien catch up service’ voor ‘Linda vrouwen’ in combinatie met dagelijkse eigen content ontwikkeling, rechtstreeks op je smart phone. Wederom een merkextensie die het belang van cross mediale value proposities onderstreept: de marketeers die daaraan meedoen, zullen in de doelgroep scoren! Geen twijfel.

www.sanoma.nl
www.sbs.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar 2015 zijn Ard SiekermanThomas HendriksRens Plandsoen en Willem-Albert Bol.

Je leest de interviews die we met hen deden hier

 

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

   
     

 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken