Met Blendle naar bed

Met Blendle naar bed
  • Online
  • 21 jul 2014 @ 10:00
  • Link
  • Luc de Boer
    Luc de Boer

    online/tech PR-adviseur
    Het PR Bureau
  • Branded contentPrint

Blendle heeft nog geen ‘A’ gezegd - het zit nog in zijn Bèta fase - of ik wil het al over de toekomst van de dienst hebben. Met enige nostalgie kijk ik terug naar de -ouderwetse- kiosk waar je naar toe ging voor een tijdschrift, een lot en je krantje. Door online kiosk Blendle is dat bezoekje niet meer nodig, maar maakt deze dienst de krant ook overbodig?

Als abonnee heb je een relatie met de krant. Je stemt links, dus je leest ook een links dagblad. De krant is een instituut en staat voor een kwaliteit. De vorm en inhoud worden secuur op elkaar afgestemd. Blendle kun je meer vergelijken met seks zonder voorspel met verschillende partners, tegelijkertijd. De krant was de ideale partner toen we weinig keus hadden, maar op Blendle barst het ervan. Wat nou monogamie? Jij bepaalt met wie en wanneer je zin hebt. Niet andersom.

Het blijft voorlopig een schaakspel tussen uitgevers van kranten en start-up Blendle. Zonder content van derden heeft de online kiosk geen bestaansrecht. Blendle is dus afhankelijk. Er komt echter een moment dat journalisten een groter bereik hebben op Blendle dan in hun eigen krant. Dan is een overstap van NRC naar ‘Uitgever Blendle’ snel gemaakt. Het is een win/win situatie, het is gunstig voor de schrijver en zorgt voor onafhankelijkheid van Blendle. De krant staat schaakmat, alleen vreemd genoeg wordt het niet beseft. Alvast bedankt voor de mooie jaren. De krant is dood, lang leve de journalistiek!

Het is medio 2017. Blendle heeft zijn deuren opengezet voor alle journalisten. Het is de survival of the fittest, waarbij iedereen gelijke kansen heeft. NRC heeft er inmiddels twee nieuwe katernen bij: één alleen gevuld met branded content en de ander, heel gedurfd, met alleen advertenties. De Volkskrant heeft weer een nieuwe app, omdat het ‘meer van nu’ zou zijn. Joep schrijft nog steeds zijn wekelijkse column, maar nu onder de vlag van Blendle. Dat kun je Joep ook niet kwalijk nemen. Hij heeft meer lezers dan ooit tevoren. Zijn portemonnee heeft ook een extra vakje gekregen. Blendle, de Robin Hood uit het fysieke uitgeverstijdperk, is de redder voor de journalistiek. Met zijn pijl en boog ‘steelt’ hij van de gevestigde orde en geeft hij aan de minder bedeelden: de journalisten.
 

Luc de Boer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken