Met Blendle naar bed
- Online
- 21 jul 2014 @ 10:00
- Link
-
Luc de Boer
online/tech PR-adviseur
Het PR Bureau - Branded contentPrint
- 21 jul 2014 @ 10:00
- Luc de Boer
Blendle heeft nog geen ‘A’ gezegd - het zit nog in zijn Bèta fase - of ik wil het al over de toekomst van de dienst hebben. Met enige nostalgie kijk ik terug naar de -ouderwetse- kiosk waar je naar toe ging voor een tijdschrift, een lot en je krantje. Door online kiosk Blendle is dat bezoekje niet meer nodig, maar maakt deze dienst de krant ook overbodig?
Als abonnee heb je een relatie met de krant. Je stemt links, dus je leest ook een links dagblad. De krant is een instituut en staat voor een kwaliteit. De vorm en inhoud worden secuur op elkaar afgestemd. Blendle kun je meer vergelijken met seks zonder voorspel met verschillende partners, tegelijkertijd. De krant was de ideale partner toen we weinig keus hadden, maar op Blendle barst het ervan. Wat nou monogamie? Jij bepaalt met wie en wanneer je zin hebt. Niet andersom.
Het blijft voorlopig een schaakspel tussen uitgevers van kranten en start-up Blendle. Zonder content van derden heeft de online kiosk geen bestaansrecht. Blendle is dus afhankelijk. Er komt echter een moment dat journalisten een groter bereik hebben op Blendle dan in hun eigen krant. Dan is een overstap van NRC naar ‘Uitgever Blendle’ snel gemaakt. Het is een win/win situatie, het is gunstig voor de schrijver en zorgt voor onafhankelijkheid van Blendle. De krant staat schaakmat, alleen vreemd genoeg wordt het niet beseft. Alvast bedankt voor de mooie jaren. De krant is dood, lang leve de journalistiek!
Het is medio 2017. Blendle heeft zijn deuren opengezet voor alle journalisten. Het is de survival of the fittest, waarbij iedereen gelijke kansen heeft. NRC heeft er inmiddels twee nieuwe katernen bij: één alleen gevuld met branded content en de ander, heel gedurfd, met alleen advertenties. De Volkskrant heeft weer een nieuwe app, omdat het ‘meer van nu’ zou zijn. Joep schrijft nog steeds zijn wekelijkse column, maar nu onder de vlag van Blendle. Dat kun je Joep ook niet kwalijk nemen. Hij heeft meer lezers dan ooit tevoren. Zijn portemonnee heeft ook een extra vakje gekregen. Blendle, de Robin Hood uit het fysieke uitgeverstijdperk, is de redder voor de journalistiek. Met zijn pijl en boog ‘steelt’ hij van de gevestigde orde en geeft hij aan de minder bedeelden: de journalisten.
-
Luc de Boer
- Werkt bij: Het PR Bureau
- Functie: online/tech PR-adviseur
- Website:http://www.hetprbureau.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [marketeer 232] Tim Ariesen - CroudX: 'Versterk je rendement...
- Nederlandse e-commerce groeit - Ikea en MediaMarkt nieuw in...
- Polestar lanceert filmische onthulling met Alexander Skarsgård
- AI-modus komt naar 'Google Zoeken' in Nederland - Nieuwe AI...
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan...
- [column] De schizofrene ziel van de AI-industrie
Laatste Nieuws
- Nederlandse e-commerce groeit - Ikea... 09-10-2025
- AI-modus komt naar 'Google Zoeken'... 08-10-2025
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in... 07-10-2025
- Polestar lanceert filmische... 06-10-2025
- [marketeer 232] Tim Ariesen -... 03-10-2025
- Waarom contextueel adverteren... 26-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes