Amsterdam herleeft 1675 in virtual reality

Amsterdam herleeft 1675 in virtual reality
  • Content
  • 12 okt 2025 @ 11:32
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In De Nieuwe Kerk in Amsterdam kunnen bezoekers deze herfst letterlijk door de geschiedenis wandelen. Entr presenteert er de primeur ‘De Botermarkt 1675’, een meeslepende virtualreality-ervaring waarin het Amsterdam van 350 jaar geleden tot leven komt.

Vanaf 1 oktober verandert de Eggertzaal drie maanden lang in een poort naar het verleden, waar het huidige Rembrandtplein weer de bruisende Botermarkt is – compleet met handelaren, straatartiesten en marktlawaai.

De VR-ervaring, ontwikkeld in samenwerking met het Stadsarchief Amsterdam, is gebaseerd op historische bronnen om elk detail zo waarheidsgetrouw mogelijk te reconstrueren. 'In plaats van naar het verleden te kijken, lopen bezoekers er letterlijk doorheen', aldus initiatiefnemer Vincent Slangen.

De oprichter van Entr kwam op het idee na een interactieve theatershow in New York. ‘Ik zag hoe krachtig het is om onderdeel te worden van een verhaal in plaats van er alleen naar te kijken. Mijn droom is om geschiedenis en cultuur op een nieuwe manier toegankelijk te maken, door bezoekers het echt te laten beleven’, vertelt Slangen.

De Botermarkt 1675 vormt de eerste stap naar een permanent VR-museum in Amsterdam.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken