Nutricia start 'Ondervoeding op het Menu'

- Food-en-retail
- 3 okt 2025 @ 12:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 3 okt 2025 @ 12:00
- Peter van Woensel Kooy
Nutricia is vandaag gestart met de landelijke campagne ‘Ondervoeding op het Menu’, die het brede publiek bewuster moet maken van de risico’s en signalen van ondervoeding. Volgens onderzoek weet slechts 27 procent van de Nederlanders wat ondervoeding werkelijk inhoudt, terwijl naar schatting meer dan 300.000 thuiswonende ouderen ermee kampen.
‘Met Ondervoeding op het Menu zetten we het probleem letterlijk op tafel,’ zegt Lieve Degrauwe, directeur gespecialiseerde voeding bij Nutricia, onderdeel van Danone. ‘Hoe eerder we signalen herkennen en erkennen, hoe sneller er gehandeld kan worden. Zo maken we samen het verschil.’
Ondervoeding in Nederland ontstaat vaak niet door honger, maar door ziekte, eenzaamheid, verminderde eetlust of psychische problemen, stelt Nutricia. 'De gevolgen zijn ingrijpend: vertraagd herstel na ziekte of operatie, langere ziekenhuisopnames en in sommige gevallen vroegtijdig overlijden. Toch maakt 85 procent van de Nederlanders zich nauwelijks zorgen zelf risico te lopen.'
De nieuwe campagne wil dit doorbreken. Met posters in de buitenruimte, huisartsenpraktijken en buurthuizen, samenwerkingen met influencers en een publiekswebsite (www.ondervoedingophetmenu.nl) krijgen burgers, mantelzorgers en zorgprofessionals concrete handvatten om signalen te herkennen en in actie te komen. De oproep luidt: ‘Praat, herken en kijk naar elkaar om’.
De campagne adviseert drie stappen:
- praten over voeding en gezondheid,
- signalen zoals onverwacht gewichtsverlies of vermoeidheid leren herkennen,
- en bij twijfel hulp zoeken bij een arts, diëtist of thuiszorg.
Ook mantelzorgers benadrukken de urgentie: 74 procent vindt dat zij samen met zorgverleners beter getraind moeten worden in het signaleren van ondervoeding. De campagne sluit aan bij de Agenda Ondervoeding NL, die onlangs is aangeboden aan staatssecretaris Tielen (Jeugd, Preventie en Sport).
De officiële aftrap vond plaats op het Plein in Den Haag, waar Nutricia met een XXL-menukaart het probleem zichtbaar maakte voor het publiek.
Vandaag vond de landelijke aftrap van de campagne ‘Ondervoeding op het Menu’ plaats op het Plein in Den Haag, waar Nutricia met een grote XXL-menukaart ondervoeding onder de aandacht bracht bij het brede publiek.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo lanceert spaaractie 'Samen lekker cheffen'
- Lidl kiest nieuw merkkompas: ‘Je verdient ’t’
- Michelin maakt nieuwe Bib Gourmands 2025 bekend
- HelloFresh opent pop up 'De Amsterdamse Huiskamer' vol nostalgie
- Eru opent Smeerbar als onderdeel vernieuwde merkstrategie
- Zeeman geeft toe dat haar lab diamant niet goedkoper is
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nutricia start Ondervoeding op het... 03-10-2025
- I am Toro lanceert Amsterdam 750... 02-10-2025
- A-merken gemiddeld 40 procent... 02-10-2025
- Unilever en For You Agency lanceren... 01-10-2025
- Wehkamp introduceert nieuwe... 30-09-2025
- Zeeman geeft toe dat haar lab... 29-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes