A-merken gemiddeld 40 procent duurder dan huismerken

- Food-en-retail
- 2 okt 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 2 okt 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is de afgelopen jaren toegenomen, waardoor consumenten vaker kiezen voor privatelabelproducten. Volgens de Rabobank zijn merkproducten inmiddels gemiddeld 40 procent duurder dan huismerken.
De prijsafstand tussen A-merk en huismerk is de afgelopen drie jaar fors gegroeid. Rabobank-analist Sebastiaan Schreijen: ‘In drie jaar tijd zijn merkproducten 31 procent duurder geworden en huismerken ‘maar’ 20 procent’. Daardoor zijn merkproducten nu gemiddeld 40 procent duurder dan huismerken, terwijl dat gat drie jaar geleden nog 34 procent bedroeg, melden FD en Distrifood. Het verschil varieert sterk per product; een kratje merkbier kan bijvoorbeeld twee keer zoveel kosten als een huismerkvariant, terwijl olijfolie minder prijsgat kent.
Levensmiddelen waren in augustus 3,7 procent duurder dan een jaar geleden, blijkt uit CBS-cijfers. Vooral koffie (+22%), vlees (+8%) en zuivel (+5%) zijn flink in prijs gestegen, signaleert medium VMT. De grotere kloof verzwakt de positie van A-merken. Data van marktonderzoeker NIQ laten zien dat inmiddels 60 procent van de supermarktomzet uit huismerken komt. Ruud Conijn van NIQ: ‘Consumenten kopen meer huismerken omdat die kwalitatief beter worden, maar de doorslaggevende reden is de prijs’ (bron: FD).
Toch zal het prijsverschil volgens Schreijen niet verder oplopen dan 40 procent, mede door de opkomst van premiumhuismerken zoals Jumbo’s: ‘Omdat supermarkten consumenten richting deze duurdere privatelabelproducten duwen, neemt de gemiddelde prijs van een eigenmerkproduct toe’.
Hoewel A-merken marktaandeel verliezen, blijven ze volgens Schreijen cruciaal voor innovatie en om het prijsvoordeel van huismerken zichtbaar te maken: ‘Ze zorgen voor de grotere innovaties in het schap en geven supermarkten de kans om hun huismerk goedkoop te positioneren’.
foto: Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo lanceert spaaractie 'Samen lekker cheffen'
- Lidl kiest nieuw merkkompas: ‘Je verdient ’t’
- Michelin maakt nieuwe Bib Gourmands 2025 bekend
- Bakker Bart opent winkels op grotere treinstations
- HelloFresh opent pop up 'De Amsterdamse Huiskamer' vol nostalgie
- Eru opent Smeerbar als onderdeel vernieuwde merkstrategie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- I am Toro lanceert Amsterdam 750... 02-10-2025
- A-merken gemiddeld 40 procent... 02-10-2025
- Unilever en For You Agency lanceren... 01-10-2025
- Wehkamp introduceert nieuwe... 30-09-2025
- Zeeman geeft toe dat haar lab... 29-09-2025
- Michelin maakt nieuwe Bib Gourmands... 29-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes