Campagne OCW koppelt creators aan jonge docenten

Campagne OCW koppelt creators aan jonge docenten
  • Bureaus
  • 1 okt 2025 @ 14:26
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) lanceert een nieuwe campagne die jongeren op een frisse manier laat kijken naar een carrière in het onderwijs. Niet via traditionele spotjes of voorlichtingsfolders, maar met herkenbare formats en populaire creators als de Bankzitters en de Laatkomers. Zij werken samen met jonge docenten die hun eigen ervaringen delen.

‘Door creators te koppelen aan jonge docenten brengen we het gesprek over werken in het onderwijs dichterbij’, zegt een woordvoerder van OCW. ‘We kiezen voor formats die jongeren al kennen, maar laden die met nieuwe inhoud. Het resultaat is een campagne die informeert, maar niet belerend is – en die net zo goed entertaint als inspireert.’

Bekijk hieronder de video van Bankzitters:



Creatief bureau Monks ontwikkelde het concept, terwijl mediabureau Initiative de mediastrategie uittekende. Die richt zich volledig op social media en platforms waar jongeren actief zijn. Door de samenwerking tussen influencers en onderwijsprofessionals ontstaat volgens OCW een balans tussen geloofwaardigheid en bereik.

De eerste video’s zijn inmiddels te zien via de kanalen van de creators, aangevuld met snippets op Instagram, YouTube Shorts en andere youth-first platforms. Het campagnethema luidt: Werken met de Toekomst. Daarmee wil OCW studiekiezers nieuwsgierig maken naar de inhoud van het onderwijs én hun mogelijke rol daarin.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken