Branche tekent voor eerlijke pitchpraktijken

- Bureaus
- 29 sep 2025 @ 19:30
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 29 sep 2025 @ 19:30
- Kel Koenen
Bij Felix Meritis in Amsterdam hebben op 29 september zeven brancheorganisaties – BvA, VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA – gezamenlijk de Pitchcode 2025 ondertekend. Voor het eerst schaart de creatieve industrie zich unaniem achter duidelijke gedragsregels rond briefings, selectieprocessen en honorering.
De Pitchcode is opgebouwd uit drie compacte hoofdstukken: De Opdracht, Het Selectieproces en Algemene Voorwaarden. Daarmee wordt onder meer paal en perk gesteld aan onbetaalde pitches. ‘De Pitchcode biedt een duidelijke guideline voor opdrachtgevers en bureaus en maakt het proces transparanter en eerlijker’, aldus de initiatiefnemers.
De afspraken gaan over heldere briefings, het aantal deelnemers aan een pitch, een passende pitchvergoeding en de verdeling van intellectueel eigendom. Ook wordt vastgelegd dat betrokken partijen verantwoordelijkheid nemen en toezien op een eerlijk verloop.
De introductie van de Pitchcode wordt ondersteund met een Out of Home-campagne die sinds 28 september zichtbaar is in grote steden, met steun van JCDecaux, Ocean Outdoor, Centercom en Bauer Media. Dentsu Creative verzorgde pro deo het concept en de creatie.
Marwan Guedamsi
Negen kopstukken uit de creatieve sector: Sven Vening (Dentsu Creative), Antoine Houtsma (Joe Public), Erik van Engelen (DDB en BvA), Joeri Jansen (Roorda), Liam Tjao (GoSpooky), Linda de Graaff (The Family), Marwan Guedamsi (Aidem Agency), Max Gramser (Thndr) en Paul Kroef (Ara) lenen hun gezicht aan de campagne. Deze wordt naast OOH ook uitgerold via social media en print.
Vanaf 30 september is de Pitchcode 2025 beschikbaar voor download via een QR-code die breed verspreid wordt onder de leden van de betrokken brancheorganisaties.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Branche tekent voor eerlijke... 29-09-2025
- EW lanceert verkiezingscampagne... 29-09-2025
- Inholland kiest Dentsu voor... 29-09-2025
- NIO herdefinieert de autowereld door... 26-09-2025
- ‘Liever één keer te vaak dan te laat’26-09-2025
- ‘Waarom bedrijven tegenwoordig bij... 25-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes