Branche tekent voor eerlijke pitchpraktijken

Branche tekent voor eerlijke pitchpraktijken
  • Bureaus
  • 29 sep 2025 @ 19:30
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bij Felix Meritis in Amsterdam hebben op 29 september zeven brancheorganisaties – BvA, VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA – gezamenlijk de Pitchcode 2025 ondertekend. Voor het eerst schaart de creatieve industrie zich unaniem achter duidelijke gedragsregels rond briefings, selectieprocessen en honorering.

De Pitchcode is opgebouwd uit drie compacte hoofdstukken: De Opdracht, Het Selectieproces en Algemene Voorwaarden. Daarmee wordt onder meer paal en perk gesteld aan onbetaalde pitches. ‘De Pitchcode biedt een duidelijke guideline voor opdrachtgevers en bureaus en maakt het proces transparanter en eerlijker’, aldus de initiatiefnemers.

De afspraken gaan over heldere briefings, het aantal deelnemers aan een pitch, een passende pitchvergoeding en de verdeling van intellectueel eigendom. Ook wordt vastgelegd dat betrokken partijen verantwoordelijkheid nemen en toezien op een eerlijk verloop.

De introductie van de Pitchcode wordt ondersteund met een Out of Home-campagne die sinds 28 september zichtbaar is in grote steden, met steun van JCDecaux, Ocean Outdoor, Centercom en Bauer Media. Dentsu Creative verzorgde pro deo het concept en de creatie.


Marwan Guedamsi

Negen kopstukken uit de creatieve sector: Sven Vening (Dentsu Creative), Antoine Houtsma (Joe Public), Erik van Engelen (DDB en BvA), Joeri Jansen (Roorda), Liam Tjao (GoSpooky), Linda de Graaff (The Family), Marwan Guedamsi (Aidem Agency), Max Gramser (Thndr) en Paul Kroef (Ara) lenen hun gezicht aan de campagne. Deze wordt naast OOH ook uitgerold via social media en print.

Vanaf 30 september is de Pitchcode 2025 beschikbaar voor download via een QR-code die breed verspreid wordt onder de leden van de betrokken brancheorganisaties.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken