Warc: Reclamemarkt groeit in 2026 met 8,1%

- Algemeen
- 29 sep 2025 @ 05:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 29 sep 2025 @ 05:00
- Peter van Woensel Kooy
De mondiale reclamemarkt groeit in 2025 met 7,4 procent tot circa €1.088 miljard en volgend jaar met 8,1 procent tot ongeveer €1.144 miljard. Dat blijkt uit de jongste outlook van Warc. Social media, retailmedia en connected TV zijn de grote groeimotoren.
Het meeste nieuwe geld vloeit naar Big Tech. Google, Amazon en Meta nemen samen, exclusief China, al 55,8 procent van de wereldwijde advertentie-inkomsten voor hun rekening. Dit jaar alleen al gaat het om circa €487 miljard voor platforms als Google, YouTube, Facebook, Instagram, Amazon en Twitch. Volgend jaar komt daar nog zo’n vier procent bovenop.
Volgens Warc zijn social media, retailmedia en connected TV (CTV) de grote groeimotoren. Sociale media trekken 40,6 procent van de nieuwe advertentie-inkomsten aan en worden in 2026 goed voor 23,6 procent van de wereldwijde bestedingen. Retailmedia en zoekadvertenties buiten retail zijn elk goed voor ruim een vijfde van de groei, terwijl CTV zich ontwikkelt tot een van de snelst stijgende segmenten.
TikTok blijft volgens de onderzoekers een uitzondering op de dominantie van Meta en Google. ‘De advertentie-uitgaven op TikTok zullen naar verwachting gemiddeld 21,6 procent per jaar toenemen en in 2027 een aandeel van 11,7 procent van alle sociale bestedingen behalen, tegenover 10,3 procent dit jaar.’ In 2026 betekent dat naar schatting €32,6 miljard aan advertentie-inkomsten.
Lineaire televisie verliest verder terrein: het aandeel is gedaald naar 12 procent van de wereldwijde uitgaven, tegen nog 41 procent in 2013.
Hoewel de vooruitzichten in grote lijnen positief zijn, waarschuwt Warc dat de prognoses recent iets zijn verlaagd door economische onzekerheden. Inflatie, mogelijke recessies en handelstarieven maken adverteerders voorzichtiger. 'Toch trekken zij de portemonnee weer, wat de mediabranche de komende jaren blijft voeden.'
De sectoren die de meeste extra uitgaven laten zien volgens Warc, zijn B2B, technologie, elektronica en alcoholhoudende dranken.
foto: Chase Clark | Unsplash
Over Warc
'Warc is een wereldwijd bekend kennis- en onderzoeksplatform voor de reclame-, marketing- en mediabranche. Het levert data, analyses, trends en rapporten over marketingeffectiviteit, mediaconsumptie en advertentiebestedingen. Veel bureaus, merken en academici gebruiken Warc om geïnformeerde beslissingen te nemen over campagnes en strategieën. De naam Warc staat oorspronkelijk voor "World Advertising Research Center" en startte in 1985 als een onderzoeksbureau. Tegenwoordig is het een uitgebreide online database met analyses, benchmarks en prognoses over de wereldwijde reclamemarkt.'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Euromast lanceert nieuwe bezoekersexperience: The Rise of...
- Valerie van Schaick nieuwe cmo Alpine Hearing Protection
- Ra*w blikt terug op Cannes Lions 2025: 'Trust your gut'
- [column] Is polarisatie nodig voor merkbouw
- Onderzoek: 'In 2025 trok 72% van de merken wereldwijd hun...
- Digital humans zijn het Zwitserse zakmes voor merken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes