Vernieuwd Stoptober betrekt omgeving bij stoppogingen

Vernieuwd Stoptober betrekt omgeving bij stoppogingen
  • Bureaus
  • 25 sep 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De jaarlijkse Stoptober-campagne krijgt dit jaar een nieuwe positionering. Niet alleen de stopper staat centraal, maar ook de mensen om hem of haar heen. De campagne laat zien dat stoppen met roken geen individuele worsteling hoeft te zijn, maar een gezamenlijke prestatie die steun en aanmoediging verdient.

De organisatie wil een positieve beweging op gang brengen in plaats van te zwelgen in waarschuwingen

'Stoptober kiest bewust voor een positieve en verbindende toon. In plaats van gezondheidsrisico’s te benadrukken, draait de campagne om het idee dat stoppen met roken een topprestatie is. De centrale boodschap luidt: “Stoppen met roken is een topprestatie. Dat verdient alle support”', vertelt Boris Peters, creatief directeur bij Blend. Inderdaad lag de creatieve uitdaging volgens zijn team in het neerzetten van een beweging: 'van een individuele worsteling naar een collectieve aanmoediging. Creatief gezien zit daar de kracht voor Stoptober.'

Breder bereik met 360-aanpak
De campagne zet in op een brede middelenmix. De hero-video vormt het hart en wordt ingezet via televisie, online en sociale media. Daarnaast zijn er ondersteunende uitingen op radio, out-of-home en digitale kanalen. Daarmee wil Stoptober een breed publiek uitnodigen om stopper of supporter te worden.

Communicatiestrateeg Patricia van Rossum van Rookvrije Generatie: 'Door samen te werken met partners, gemeenten, zorgverleners en GGD’en kunnen we steeds meer mensen bereiken. Zo bouwen we stap voor stap aan een rookvrij Nederland.'


Campagnebeeld

Samenwerking met partners en gemeenten
De campagne wordt ondersteund door partners als Radio 10, DA, Greetz, Swapfiets en Transdev. Ook tientallen gemeenten en zorginstellingen, waaronder Amsterdam, Utrecht en Amersfoort, sluiten zich aan, meldt Stoptober. 'Zo wil Stoptober laten zien dat stoppen met roken geen eenzame strijd hoeft te zijn, maar een beweging die we samen mogelijk maken.' Meer informatie / ook stoppen? Check: Stoptober.nl.

credits
opdrachtgever: Gezondheidsfondsen voor Rookvrij
marketeers:Dewi Segaar, Patricia van Rossum, Maaike Poiesz, Manouk Peters, Monique Moerkens, Kolja Urban en Renate van Eijk
bureaus: Blend x Home
strategie: Stef Dunselman en Boris Peters
creative direction: Boris Peters en Guy Lokhoff
creative: Jorn Dost en Boris Bugter
project lead: Benthe Boersma
agency producer: Lisa Bastiaans
media lead: Nneka Davelaar
partnermanagement en influencer marketing: Combo / Noushin Shirzadi, Trang Nguyen en Angela Donskaia
brand en website design: Lama Lama / Lars Koelman, Jort Boot en Lisa Stegers

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken