[column] Positioneer jezelf

[column] Positioneer jezelf
  • Algemeen
  • 25 sep 2025 @ 08:00
  • Link
  • Julian Stevense
    Julian Stevense

    senior consultant/founder
    Brandgurus
  • Geen tag

Als marketingprofessional is het essentieel om jezelf zorgvuldig te positioneren. Dan heb ik het niet over de perfect gestylde - of juist kwetsbare - foto’s op LinkedIn. Ik heb het ook niet over de persoonlijke succesverhalen of de pijnlijke tegenslagen die alsnog tot succes hebben geleid. Ik heb het over het daadwerkelijk claimen van jouw positie als marketeer. Een relevantie positie die meerwaarde biedt aan jouw doelgroep, zodat je ook daadwerkelijk wordt overwogen op het moment dat deze doelgroep een beslissing neemt. Variërend van de beslissers binnen jouw organisatie tot bijvoorbeeld de recruiters van senior marketingfuncties.

Zlatan Ibrahimović heeft zich als voetballer altijd heel duidelijk weten te positioneren als winnaar en won in totaal meer dan 30 grote prijzen. Op 17-jarige leeftijd weigerde hij een proefcontract bij Arsenal ‘omdat Zlatan niet op proef speelt’. De dag voor zijn debuut in Amerika plaatste hij een 1/1 pagina advertentie in de Los Angeles Times met als headline ‘Los Angeles, you’re welcome.’ - een statement vooraf over hoe dankbaar de fans zouden zijn voor zijn komst, en toen topbasketballer LeBron James hem zijn Los Angeles Lakers-shirt toestuurde als welkomstcadeau stuurde hij deze retour, voorzien van zijn handtekening.

Swifties
Taylor Swift positioneert zichzelf als de meest toegankelijke superster. Zij betrekt haar fans - de superfanatieke Swifties – zowel bij haar werk als bij haar privéleven. De brand experience van Taylor Swift is uniek op dit niveau van ‘super stardom’ en biedt ongekende meerwaarde voor haar fans die dan ook uitermate loyaal aan haar zijn. Ze houdt exclusieve events voor haar fans waaronder haar Secret Sessions, waarbij ze fans uitnodigt om bij haar thuis naar nieuwe muziek te luisteren. Ook schrijft ze regelmatig hele persoonlijke berichten aan haar fans of verrast ze hen met cadeaus.

The King
Soms leidt een succesvolle persoonlijke positionering zelfs tot een wereldwijd erkende titel. Michael Jackson wilde aan de wereld bewijzen dat hij de allerbeste artiest was. De titel ‘The King’ was echter reeds vergeven aan Elvis Presley. Dus kreeg Jackson de titel ‘King of Pop’ toebedeeld. Ozzy Osbourne positioneerde zich als zanger van Black Sabbath daarentegen als de autoriteit op het gebied van dark metal wat hem de bijnaam ‘Prince of Darkness’ opleverde. Beide titels bevestigden de positie die zij wilden innemen binnen de markt. Maar hoe wil jij als marketeer gezien worden binnen jouw markt? Binnen jouw organisatie of misschien juist binnen het vakgebied zelf? Waar bied jij de door jouw gekozen doelgroep de meeste waarde? En welke positie is voor jouzelf het meest waardevol? Dit is een essentiële vraag omdat mensen snel en automatisch keuzes maken over jouw waarde en de daarmee samenhangende relevantie. Vertrouwen vooraf dat jij de bijbehorende belofte kunt waarmaken, is daarbij belangrijker dan je daadwerkelijke prestaties, aldus Amy Cuddy voormalig hoogleraar aan de Harvard Business School. Maak daarbij handig gebruik van de vooringenomen perceptie van marketeers. Het is een langdurig proces om vooringenomenheid om te buigen, je kunt er veel beter handig gebruik van maken. Borduur voort op de perceptie die er is en voeg daar relevantie - en daarmee samenhangende waarde aan toe.

Vertaalslag
Vertaal de veelal bekritiseerde drang van marketeers naar vernieuwing naar een continue drijfveer om te blijven verbeteren. Vertaal de creatieve inslag, die veelal wordt toegekend aan marketeers, naar creative problem solving skills, dit zijn tenslotte essentiële skills binnen een organisatie. En vertaal de drang naar zichtbaarheid, die vaak kenmerkend is voor marketeers, naar zichtbaarheid en de daarmee samenhangende merkwaarde voor de organisatie. Positioneer jezelf als marketeer als schepper van waarde, dat maakt je tenslotte extra waardevol voor jouw doelgroep

Julian Stevense is oprichter van Brandgurus. Dagelijks laat hij opdrachtgevers zien hoe zij hun merk strategisch kunnen inzetten als oplossing voor merk-, marketing- en organisatievraagstukken. Naast zijn liefde voor merken heeft hij een grote liefde voor complexe problemen. In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt hij marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 09, 2025.

julian@brandgurus.nl


Lees ook:
Kleine denkers
Waardevolle marketing
Merkvoorkeur voor marketing
Marketingnonsens
Relatieproblemen.
Alleskunners
Keuzestress
Teamprestatie
Duurzame oplossingen
Vlijmscherpe marketeers
Keep it simple, stupid!
Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!
De perfecte business-case
Merkoplossingen voor organisatieproblemen
Marketeer als perfecte strateeg
Marketing als groeiversneller
Marketing als oplossing
De meerwaarde van marketing
Veeleisende marketeers
Intelligente marketeers
Segmenteren kun je leren
Doe het juiste
Marketing masterminds
Marketeers luisteren niet
De sterkste merken hebben een daadkrachtige en overtuigende merkambassadeur in de boardroom

Julian Stevense

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken