[column] De meerwaarde van marketing
- Algemeen
- 30 jan 2025 @ 09:00
- Link
-
Julian Stevense
senior consultant/founder
Brandgurus - Branding
- 30 jan 2025 @ 09:00
- Julian Stevense
Het afgelopen jaar heb ik weer met verwondering gekeken hoe organisaties met hun meest waardevolle bezit omgaan: het merk. Veel organisaties staan onder druk door de toegenomen kosten van huur, personeel en grondstoffen, de toetreding van nieuwe concurrenten of veranderend consumptiegedrag. Dat heeft ertoe geleid dat marges onder druk staan en dat er veelal is gesneden in de kosten. En zoals we allemaal weten uit onderzoek en eigen ervaring wordt het merk veelal gezien als kostenpost.
Ruim 80% van CEO’s ziet een sterk merk als belangrijk, maar weet niet hoe je een sterk merk bouwt, waardoor de investeringsbereidheid beperkt is. Daarnaast schrapt 40% van CFO’s resoluut in het marketingbudget, waar branding normaliter onder valt, waardoor het merk nog meer onder druk komt te staan. Combineer dit tenslotte met de focus die in onzekere financiële tijden op performancemarketing ligt en je kunt eenvoudig concluderen dat ook 2025 geen groots jaar wordt voor het merk.
Kapitaalvernietiging
Dat is bijzonder als je bedenkt dat een merk een van de meest waardevolle bezittingen is van een organisatie. De merkwaarde van Apple, Google en Microsoft tezamen bedraagt rond de 30% van hun totale beurswaarde, oftewel 2.500.000.000.000 dollar. Besparen op het merk is dan ook een ongekende kapitaalvernietiging. Kijk maar eens naar het welbekende Nike-voorbeeld, waarin op één dag 28 miljard dollar werd verloren. Ook Disney heeft de afgelopen jaren tientallen miljarden verloren door de essentie van het merk uit het oog te verliezen en het merk niet langer centraal te zetten in de strategische keuzes die de organisatie maakt.
Werven en behouden talent
Het gaat echter veel verder dan alleen de directe financiële gevolgen van besparen op het merk. Merken trekken doelgroepen aan, creëren loyaliteit en leiden tot een hogere investeringsbereidheid, zowel qua tijd, geld als moeite. Voor het werven en behouden van talent is een sterk merk essentieel. Veel organisaties hebben grote moeite om goed personeel aan te trekken en te behouden. Sterke merken met duidelijke merkwaarden en bijbehorende merkpersoonlijkheid zijn veel aantrekkelijker dan organisaties die niet willen investeren in deze zogenaamde zachte kant van de organisatie. Mensen moeten zichzelf met de organisatie kunnen identificeren en daar speelt het merk een cruciale rol bij. Maar wat doen de meeste organisaties? Die besparen op het merk en ook op de bijbehorende employer branding-activiteiten.
Werven en behouden klanten
Hetzelfde geldt voor het werven en behouden van klanten. Organisaties zijn altijd op zoek naar duurzaam concurrentievoordeel. Niet-tastbare eigenschappen zijn per definitie duurzamer dan tastbare eigenschappen. Daarnaast maken mensen keuzes op basis van emoties. Wederom twee belangrijke argumenten om in het merk te blijven investeren. Om duurzaam concurrentievoordeel te creëren moet een organisatie distinctive, differentiating en desirable zijn in de ogen van de klant. Merken bevatten deze zogenaamde distinctive assets, merken zijn veel beter in staat om de organisatie te differentiëren van de concurrentie en merken creëren emotionele meerwaarde die de organisatie aantrekkelijk (desirable) maakt voor de klant. Overigens niet alleen voor de klant, maar ook voor andere belangrijke doelgroepen zoals bijvoorbeeld aandeelhouders en andere mogelijke kapitaalinvesteerders.
Merk als kostenpost
Ik kan met gemak een hele MarketingTribune vullen met argumenten waarom investeren in het merk ook in onzekere financiële tijden de juiste investering is. Helaas is de interne perceptie van het merk als kostenpost vaak het grootste probleem. Het is dus aan de marketeers de taak om het merk beter intern te positioneren, de board room te overtuigen van de unieke meerwaarde die het merk met zich meebrengt en te laten zien hoe het merk de oplossing is voor vele organisatieproblemen. Dat is niet alleen goed voor het resultaat van de organisatie, het positioneert de marketeer tegelijkertijd als regisseur van het meest waardevolle bezit van de organisatie. Dat lijkt mij een prachtige positie om dit jaar in te gaan nemen.
Julian Stevense is oprichter van Brandgurus. Dagelijks laat hij opdrachtgevers zien hoe zij hun merk strategisch kunnen inzetten als oplossing voor merk-, marketing- en organisatievraagstukken. Naast zijn liefde voor merken heeft hij een grote liefde voor complexe problemen. In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt hij marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 01, 2025.
julian@brandgurus.nl
Lees ook deel 1: Kleine denkers
Lees ook deel 2: Waardevolle marketing
Lees ook deel 3. Merkvoorkeur voor marketing
Lees ook deel 4: Marketingnonsens
Lees ook deel 5: Relatieproblemen.
Lees ook deel 6: Alleskunners
Lees ook deel 7: Keuzestress
Lees ook deel 8: Teamprestatie
Lees ook deel 9: Duurzame oplossingen
Lees ook deel 10: Vlijmscherpe marketeers
Lees ook deel 11: Keep it simple, stupid!
Lees ook deel 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!
Lees ook deel 13: De perfecte business-case
Lees ook deel 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen
Lees ook deel 15: Marketeer als perfecte strateeg
Lees ook deel 16: Marketing als groeiversneller
Lees ook deel 17: Marketing als oplossing
-
Julian Stevense
- Werkt bij: Brandgurus
- Functie: senior consultant/founder
- Website:https://brandgurus.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Adverteerders, laat ons samenwerken
- [column] De meerwaarde van marketing
- Het speelveld verandert – wat is jouw volgende zet als...
- VM Packaging Awards 2025: inschrijven kan nog tot 12 februari
- [onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas
- Zomerplanning: 40 procent reizigers kiest voor vroeg boeken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day