Mastercard lanceert inclusieve campagne ‘Op Gevoel’

Mastercard lanceert inclusieve campagne ‘Op Gevoel’
  • Bureaus
  • 9 okt 2025 @ 07:35
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Op World Sight Day en tijdens de Week van de Toegankelijkheid lanceert Mastercard de campagne ‘Op Gevoel’ - een combinatie van een podcast en een zintuiglijke out-of-home-ervaring die de kracht en inspiratie laat horen én voelen van mensen met een visuele beperking. De campagne is ontwikkeld door FCB Amsterdam en The Podcast Tailor, in co-creatie met blinde en slechtziende makers.

Centraal staat de gelijknamige podcast Op Gevoel, gepresenteerd door journalist Malou Petter. In elke aflevering vertellen uiteenlopende gasten – van rechter tot modeontwerper en van artiest tot bergbeklimmer - hoe zij hun beperking omzetten in mogelijkheden. Tijdens de introductieweek kunnen voorbijgangers via een speciale out-of-home-installatie letterlijk voelen en horen wat ‘leven op gevoel’ betekent: een voelbare inkeping van de Mastercard Touch Card en 8D-audiofragmenten dompelen hen onder in de wereld van de podcastgasten.

'Met Op Gevoel laten we zien dat inclusie geen abstract begrip is, maar een voorwaarde voor een samenleving waarin iedereen tot zijn recht komt', zegt Roxanne Pinckers, Director of Marketing & Communications Netherlands bij Mastercard. 'De echte kracht zit in de persoonlijke verhalen die ons inspireren om samen een wereld te bouwen zonder drempels. Een wereld die voor iedereen is ontworpen. Dat is voor ons priceless.'

De campagne en de Mastercard Touch Card zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met blinde en slechtziende makers en organisaties zoals het Engelse Royal National Institute of Blind People, het Amerikaanse Visions en de Nederlandse Oogvereniging. 'De Mastercard Touch Card is een goede manier om verschillende passen in je portemonnee te kunnen herkennen, ook als je een visuele beperking hebt', zegt Monique Verboeket van de Oogvereniging. 'Dit draagt bij aan een inclusieve samenleving waarin het zelfstandig regelen van geldzaken voor iedereen vanzelfsprekend wordt.'

De campagne valt samen met de landelijke uitrol van de Mastercard Touch Card onder de noemer ‘Herken je op gevoel’.

Luister hieronder naar de eerste aflevering van de podcast:



Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken