De gemene deler tussen omzetgroei, klantloyaliteit en big data

De gemene deler tussen omzetgroei, klantloyaliteit en big data
  • Online
  • 22 jan 2016 @ 13:35
  • Link
  • Alice van den Boogaard
    Alice van den Boogaard

    Opportunity Manager
    Value X i.o.
  • Big dataStrategieInnovatie

De laatste paar maanden heb ik een serie hele interessante gesprekken gehad met ondernemers over hun grootste business vraagstukken. De centrale thema’s hierin zijn: Hoe zorg ik voor omzetgroei? Hoe krijg en/of behoud ik loyale klanten? Wat doe ik met de steeds groeiende berg aan data die ik heb over mijn klanten? Grote complexe vraagstukken waar het over veel geld gaat en waar resultaat niet altijd helder en duidelijk is. Moeilijk en ingewikkeld. Toch? Nou, nee! Het wordt heel helder, duidelijk, behapbaar en leidt naar grote resultaten als we business net vanuit een andere invalshoek bekijken.

Laten we beginnen met een cruciale vraag. Wat is de essentie van zaken doen? Dat is: het invullen van behoeften van klanten, tegen vergoeding.




De essentie van zaken doen
Als we met deze invalshoek, vanuit (de uitwisseling van) waarden, naar business kijken, is er een gemene deler tussen de drie genoemde grote business vraagstukken. Door waarden te leveren, het invullen van behoeften van klanten (leveren waar de klant om vraagt) worden waarden terug ontvangen, wat leidt tot omzetgroei. Het invullen van behoeften van klanten, maakt loyale klanten. Loyale klanten zorgen voor omzetgroei, direct en indirect. Loyale klanten blijven klant, nemen meer producten en diensten af en bevelen uw business aan bij anderen (nieuwe klanten tegen minimale kosten).

De vraag die elke business zichzelf zou moeten stellen is: hoe verhoog ik waarden en hoe zorg ik ervoor dat waarden optimaal worden uitgewisseld. Hierbij is een set van ontwikkelingen belangrijk, zoals: persoonlijke en voor de klant relevante productsamenstellingen, direct contact met klanten via internet en mobiele applicaties en het gebruik van Big Data om die vragen te beantwoorden.

Dit thema heeft mijn passie en ik ben er al een aantal jaren mee bezig. Ik heb een model ontwikkeld dat ondernemers helpt om: waarden te verhogen, uitwisseling van waarden te optimaliseren en de resultaten van hun bedrijven duurzaam te verbeteren. Ik wil het thema waarden management (of Value Exchange Management) met zoveel mogelijk bedrijven delen. Over dit thema valt veel te vertellen en ik zie uit naar een mooie reeks blogs, presentaties en gesprekken met ondernemers.

 

Alice van den Boogaard

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken