[Interview] Patrick Joore over GreyPOSSIBLE en Media Republic

[Interview] Patrick Joore over GreyPOSSIBLE en Media Republic
  • Bureaus
  • 7 jan 2014 @ 17:00
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • VerkoopInterview

GreyPOSSIBLE nam onlangs Media Republic over. MarketingTribune spreekt met Patrick Joore, CEO van GreyPOSSIBLE.

Dag Patrick, gefeliciteerd met deze overname. Hoe is het met je?

'Zo druk als een klein baasje. De integratie van het Media Republic team is in volle gang, we hebben het hele overnameproces achter de rug, gaan ook nog eens verhuizen in januari en en passant zijn er ook nog eens enorm veel lopende projecten. Goed dus, maar ben wel blij dat ik de afgelopen feestdagen even op adem heb kunnen komen en me kon voorbereiden op 2014.'

Kun je GreyPOSSIBLE introduceren?

'GreyPOSSIBLE Benelux is begin dit jaar ontstaan uit een fusie tussen Grey Amsterdam, POSSIBLE Amsterdam en Grey Brussel (en Luxemburg). Dat houdt in dat we merkkennis en digitale expertise gelijkwaardig naast elkaar hebben. We kunnen direct maken wat we bedenken, en middels onze data analyse tools optimaliseren we campagnes continu. Een redelijk unieke combinatie. En daarnaast zijn we dus een van de weinige bureaus die met één gezamenlijke P&L de drie taalgebieden binnen de Benelux bestrijken. Veel marketingorganisaties zijn inmiddels op ‘Benelux-niveau’ georganiseerd en wij helpen inmiddels al een aantal merken met hun Benelux-uitdagingen. En dan hebben we nu dus als icing on the cake Media Republic geïntegreerd. Hun expertise op het gebied van online activatie is voor ons de ideale aanvulling en we verwachten hier veel van. We koppelen nu merkdenken (Grey) aan activatie/engagement (MR) en technologie en data (POSSIBLE). We brengen hiermee zogezegd merk, mens en machine bij elkaar. Hierdoor kunnen we merken echt tastbaar maken. Gelijkwaardig, geïntegreerd, maar wel vanuit drie sterke expertises.'

Voor welke klanten werken jullie?

'Heel breed. Alles bij elkaar werken wij in de Benelux voor meer dan 50 merken. Van Skoda tot Axe, van Allianz tot Miele en van Ixorg tot Esselte. Recentelijk hebben we samen Hallmark in België gewonnen en een wereldwijde productintroductie voor Miele plus het social account voor Miele Nederland. We zien dus ook direct de kruisbestuiving ontstaan. Daarnaast hebben wij ook een sterk vertegenwoordigde healthcare tak die voor MSD, Takeda, Eli Lilly en nog vele andere pharmaceuticals geïntegreerde campagnes ontwikkelt.' 

Wat doet GreyPOSSIBLE dat andere bureaus niet doen?

'Wij verenigen merkdenken en online technologie in een uitgebalanceerde, geïntegreerde aanpak. We maken wat we bedenken, we meten het, sturen bij, gaan van campagnes via platforms naar programma’s. We bestrijken de Benelux vanuit Brussel en Amsterdam en bedienen daarmee drie taalgebieden. En we hebben nu met Media Republic aan boord de perfecte middle man in huis. Online activatie met zowel een merk als een digitale component.'

Waarom de overname van Media Republic?

'We zochten naar een partner die ons zou aanvullen, met weinig overlap, die ervaring had op het gebied van online engagement, die zelf ook baat zou hebben bij een samenvoeging en een partij die gelijkwaardig aan ons was. Geen onder- of bovenliggende partij. De sfeer was daarbij ook bepalend. Media Republic had op twee manieren baat bij deze overname. Enerzijds kochten zij veel techniek in, iets wat wij dus in huis hebben. En daarnaast werden zij veel gevraagd voor internationaal werk, wat zij succesvol deden. Maar een aantal keren ontbrak een goed netwerk: de schaalgrootte die wij nu wel kunnen bieden. En ook niet te vergeten is Michiel Mol met de overname van Media Republic bereid gevonden om als non-exec chairman onze belangen te behartigen binnen zijn omvangrijke netwerk en daarnaast fungeert hij als adviseur voor ons MT, maar ook voor onze EMEA directie.'

Wat zijn de synergievoordelen van de overname?

'Allereerst was er zoals gezegd geen sprake van overlap. Zowel niet aan klantzijde als binnen het team. Dit nieuwe team vult elkaar dus goed aan. Dat is al een meerwaarde. Daarnaast is het grote voordeel dat wij de overheads kunnen delen, de teams efficiënter samen kunnen stellen, minder in hoeven te kopen en meer slagkracht kunnen bieden om ook grotere accounts merkbreed te kunnen behandelen. Van strategie tot productie. Dat levert al een behoorlijk aantal synergiën op waar niet alleen wij maar ook onze relaties baat bij hebben.'

Hoe kijk jij naar 2014?

'Met een open, hongerige en positieve blik. Er is nog zoveel te doen. De integratie van deze combinatie moet nog wel echt gestalte krijgen, we gaan verhuizen naar een nieuw pand in 2014. Het team is er klaar voor en zit heel positief in de wedstrijd. De sfeer is goed, maar we moeten het wel gaan doen. Dus 2014 wordt hard werken, veel leren maar vooral in volle kracht vooruit.'

Wat is het laatste nieuws?

'We gaan dus verhuizen eind januari. Naar de Houthavens, in het Benelux hoofdkantoor van Diesel. Prachtig pand, mooie locatie en goed momentum. Met de hele club naar een nieuwe stek. Verhuisbericht met uitnodiging voor een openingsfeest volgt.'

www.grey.nl
www.mediarepublic.com

Dit is het zestiende interview in een serie van honderd die wij doen met Bureaus.

Eerder publiceerden wij onder meer:

Ton Schoonderbeek (Mindshare): 'Advertentiebestedingen verschuiven naar media die duidelijk de ROI kunnen laten zien'

Erik Kessels (KesselsKramer): 'De advertentiemarkt zit in een schizofrene fase'

Harald Dunnink (Momkai) over De Correspondent

Dirk van den Bosch (DigitasLBi) over KPN Inspire

Pieter Voogt (PauwR): 'Samenwerking tussen verschillende bureaus is de sleutel'

Rob Does (MediaTest): 'NOM en het HOI zullen binnen enkele jaren zijn verdwenen'

Paul Manuel (Tam Tam): 'In 2014 zal vooral mobiel heel hard gaan'

Simon Neefjes over TBWA en de Effies

Evert-Jan Heijmans (First Day Of Spring) over de coolness van Sauza Tequila

Astrid Groenewegen (SUE): 'Strategie is voor ons niets anders dan een hypothese'

Ook een interview in deze serie? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar bureaus@marketingtribune.nl

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken