[Interview] Peter Groothuis (Prominent): 'Naast Nederland willen we ook Europa relaxter maken'

[Interview] Peter Groothuis (Prominent): 'Naast Nederland willen we ook Europa relaxter maken'
  • Bureaus
  • 2 dec 2016 @ 13:51
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • ProductdesignInterviewInterview

Effie Award-winnaar Prominent heeft besloten om een samenwerking aan te gaan met media- en marketingbureau M2Media in Hilversum. We spreken Marketing Coördinator Peter Groothuis over deze samenwerking en de rol van marketing binnen het bedrijf.

Wat doet Prominent?

Onze visie is dat we (te) druk zijn en daarom wat meer mogen ontspannen en uitrusten. Wij geloven dat rust, tijd voor jezelf en relaxen steeds belangrijker worden. Fysiek maar ook mentaal, om de batterij weer op te laden voor een nieuwe werkdag of andere activiteit. Daarom is onze missie Nederland relaxter te maken en dat doen we door de meest comfortabele relaxstoelen te maken.

Wat zijn de ambities van jullie bedrijf?

Dat de consument aan Prominent denkt op het moment dat er behoefte is aan meer momenten van rust en ontspanning maar ook dat het besef ontstaat dat goed zitcomfort belangrijk is om klachten te voorkomen of te verlichten. Mensen die gewoon een mooie stoel willen, kunnen uiteraard ook bij ons terecht, alleen zijn die van ons niet alleen mooi maar ook comfortabel. Naast Nederland, willen we ook Europa relaxter maken. We hebben dus internationale ambities en we vinden dat we naast de huiselijke omgeving ook in het zakelijke domein wat kunnen toevoegen. Wij vragen onszelf wel eens af waarom er wel rookruimtes zijn, maar geen relaxruimtes. Een werkdag wordt productiever wanneer je af en toe jezelf mentaal weer oplaadt.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van het marketingvak?

Het draait allemaal om de juiste boodschap, op het juiste moment, aan de juiste persoon. Dan ben je persoonlijk en relevant voor mensen en onderscheid je je van alle commerciële prikkels die de consument op zich krijgt afgevuurd. Die 1-op-1-manier van communiceren heeft veel voeten in de aarde binnen het bedrijf. Je moet silo’s doorbreken en afdelingen goed uitlijnen zodat we de klant in elke fase van zijn reis kunnen begeleiden. Van oriëntatie tot aankoop en aftersales. Verdiep je in de motivaties en mindset van je (potentiele) klant, maak gebruik van data dat gedrag analyseert en voorspelt en zorg dat alle afdelingen dezelfde klantgerichte werkwijze adopteren.

Jullie hebben een Effie gewonnen. Vertel!

De titel van de Effie-case zegt het al: Van sta-op hulpmiddel naar relaxmoment. Van instrumentele noodzaak (omdat het moet), naar emotionele beweegredenen (omdat het kan). Wij waren genomineerd in de categorie Gedragsverandering Lang waarin we ons herpositioneringstraject en de behaalde resultaten tussen eind 2014 en halverwege 2016 als case hebben ingediend. Het resultaat van de campagne is een mooie stijging in bekendheid, overweging, traffic, omzet en rendement. Wat ik vooral mooi vind is dat het geen kortlopend succes is, maar dat het over langere periode laat zien dat we de juiste weg zijn ingeslagen met het merk en dat het een team-effort is. Van alle medewerkers binnen Prominent tot alle externe partners waar we mee samenwerken.

Waarom hebben jullie gekozen voor M2Media?

M2Media is een bureau dat qua omvang en mentaliteit goed bij ons past. Toegankelijk, transparant, een hands-onmentaliteit en vol creativiteit en ambitie, met aandacht voor de klant, ook proactief. Dat mis je vaak bij bureaus. Met hen werken we aan onze branding, online campagnes en mediastrategie.

De Humberto-campagne was jullie eerste samenwerking. Hoe ging dat?

De campagne was de grootste campagne van het jaar met de meeste mediadruk en grootste diversiteit aan creatie en touchpoints waarbij we ook zelf voor het eerst diverse nieuwe kanalen hebben ingezet. We gooiden M2Media en onszelf direct in het diepe. In het begin merk je dat je aan elkaar moet wennen qua werk- en denkwijze, maar door er voldoende aandacht aan te geven met elkaar, zie je continue verbetering in de samenwerking en daarmee de resultaten. De Humberto-campagne was erg succesvol.

Kun je al iets zeggen over toekomstige campagnes?

Nog niet concreet, maar we zijn druk bezig met prachtige collecties en innovaties.

Met welk reclamebureau werkt Prominent?

Wij werken met Selmore Creative Agency op het vlak van merkstrategie, -communicatie en concept. Met Bright Advertising werken we voor design en vormgeving van reclame-uitingen. Het zijn, net als M2Media, bureaus die qua mentaliteit goed bij ons passen en investeren in samenwerking op de lange termijn.

Wat is het laatste nieuws?

In 2017 lanceren we nieuwe collecties en een nog betere dienstverlening in de breedte. We gaan de beleving van oriëntatie tot na levering verder optimaliseren en natuurlijk komen er weer mooie campagnes en samenwerkingen aan.

www.prominent.nu
www.m2media.nl

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken