Contentmarketing kan niet meer zonder visuals

Contentmarketing kan niet meer zonder visuals
  • Content
  • 20 jan 2015 @ 13:21
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Storytelling

Else Kramer is een fotosoof, verwonderaar, trainer, spreker, inspirator, verzamelaar van nutteloze kennis en objecten, lego-fanaat, liefhebber en helpt sinds 2006 haar klanten op geheel eigen wijze om contact te leggen met hun doelgroep. In het begin door foto's voor ze te maken, maar tegenwoordig door training en advies over hoe ze dat zelf moeten doen. Het maakt Kramer uit hoe de wereld wordt vormgegeven, hoe men met elkaar omgaat. Het maakt haar uit hoe en wat ze bijdraagt. Tijd voor een uitgebreider gesprek met haar.

‘Ik ben in bijna alles geïnteresseerd. Ik studeerde onder meer Wijsbegeerte, Wiskunde, Theorie der Muziek. Dat was interessant en leuk, maar nog leuker vind ik het om mijn kennis te gebruiken om mensen en bedrijven succesvoller te laten zijn. Om te schrijven en spreken over beeld en beeldvorming. Maar vooral om mensen te leren over fotografie en slim beeldgebruik.’

Kramer heeft lang in het bedrijfsleven gewerkt en leerde daar hoe je een bedrijf runt en commercieel denkt. Ze zag ook hoe je het kunt verkloten en dat geforceerd zakelijk zijn ook niet alles is. Nu is ze al ruim acht jaar ondernemer en mag ze zelf creëren. De eer opstrijken wanneer dingen goed gaan, maar ook de verantwoordelijkheid nemen als het in de soep loopt. Grootse plannen maken en mensen helpen. En heel veel spelen. ‘Ik geniet elke dag!’, aldus Kramer.

‘Ik help mijn klanten om contact te leggen met hun doelgroep door ze te adviseren over beeldgebruik en door ze te leren hoe ze zelf beter beelmateriaal kunnen creëren. Ik geloof niet in afhankelijkheid maar in empowerment. Dus waar mogelijk leer ik anderen graag alles wat ik weet, zodat ze mij niet langer nodig hebben en op eigen kracht de wereld kunnen gaan veranderen. Bijvoorbeeld met hun smartphone.’

Portretfotograaf
‘Ik ben in 2006 gestart als portretfotograaf en dat was het in eerste instantie helemaal voor me. Ik heb dit werk jarenlang met plezier gedaan en was, denk ik, de eerste in Nederland die specifiek sessies voor social media-portretten is gaan aanbieden. Mede door de snelle ontwikkeling daarin ben ik verder gaan kijken en heb mijn werkterrein verbreed tot visuele marketing.

Na een overgangsperiode werk ik nu alleen nog als visueel strateeg, spreker en trainer. Dankzij mijn kennis van het vak en mijn jarenlange praktijkervaring als fotograaf en trainer van duizenden mensen ben ik nu in de positie om bedrijven te helpen om visual proof te worden. We zitten midden in wat ik de ‘visuele revolutie’ noem: we communiceren meer en meer in beelden. Voor bedrijven heeft dit een aantal consequenties. Aan de ene kant de druk om steeds vaker aansprekende visuele content te creëren – content die ook nog eens past bij de corporate story en brand identity.

En aan de andere kant de noodzaak dat de beelden die via andere kanalen – met name social media – door klanten, medewerkers of externen naar buiten worden gebracht geen afbreuk doen aan het bedrijf maar juist inspireren, merkwaarde vergroten, et cetera.

Dat vraagt om anders denken en anders handelen. De impact daarvan op organisaties wordt vaak onderschat. In mijn boek over de visuele revolutie pleit ik dan ook voor het instellen van een ‘cvo’ - een chief visual officer die deze kant van de communicatie moet managen, sturen en bewaken.

Contentmarketing kan niet meer zonder visuals - en zoals je zelf ziet worden beelden meer leidend op belangrijke kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn. Pinterest bestaat zelfs al voor 100 procent uit visuals.’

De wereld een beetje mooier
De missie van Kramer is om mensen en bedrijven te laten zien hoeveel meer ze kunnen dan ze op dit moment doen en hoeveel potentie de smartphone heeft als middel om dat gat te dichten. ‘Ik denk dat de wereld mooier wordt wanneer bedrijven beter communiceren met hun klanten, wanneer medewerkers enthousiast de échte verhalen van het bedrijf vertellen. En dat mensen pas zien hoe creatief ze eigenlijk zijn als ze zelf aan het maken slaan.’

Zoekt u nog een reden om op het gebied van contentmarketing aan de slag te gaan met smartphonefotografie en met video’s? Kramer geeft nog u er een aantal:
1. Er is een enorme druk om snel veel visuele content te genereren voor social media-kanalen. Met smartphonefotografie en video’s kunt u snel handelen en publiceren
2. Deze vorm brengt een enorme kostenbesparing met zich mee ten opzichte van traditionele fotografie
3. Het vertellen van echte, persoonlijke verhalen over het bedrijf in plaats van geregisseerde verhalen wordt steeds belangrijker
4. Smartphonefotografie is een fantastische manier om aan waardevolle user generated-content te komen

Tot slot het meest bijzondere project van Kramer. ‘Dat is en blijft Synchroonkijken: met meer dan 2.250 mensen een week lang elke dag een foto-opdracht doen en die resultaten verzamelen op Pinterest. Synchroonkijken toont de kracht van engagement, user generated-content en de enorme inventiviteit en creativiteit van de crowd. Bovendien laat het zien hoeveel je terug krijgt als je als bedrijf ook bereid bent om iets aan mensen te geven en niet alleen maar komt halen. Een perfecte manier om de wereld een klein beetje mooier te maken.’

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken