[Ondernemer van de Week] - Kirstin Hanssen en Fidessa Docters van Leeuwen - Zoete Zin

[Ondernemer van de Week] - Kirstin Hanssen en Fidessa Docters van Leeuwen - Zoete Zin
  • Food-en-retail
  • 20 jun 2014 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodJournalistiek

In het 29ste deel uit een serie van 100 van onze rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Kirstin Hanssen en Fidessa Docters van Leeuwen die samen net een bijzonder boek schreven: Zoete Zin. Dit gaat geheel in de geest van de tijd over 'natuurlijk genieten zonder suiker'. Ze ontdekten na 40 dagen zonder geraffineerde suiker daar eigenlijk verslaafd aan te zijn geweest, om vervolgens het roer om te gooien en allerlei zelfgemaakte lekkernijen met natuurlijke zoetmakers te gaan maken en te bundelen. Zoete Zin bereikte in één maand de 2e druk.

1. Stel je zelf graag voor en vertel wat jullie binnen Zoete Zin precies doen?
Wij zijn Kirstin Hanssen en Fidessa Docters van Leeuwen. We zijn vriendinnen en collega's. Hebben beiden een communicatieachtergrond en zijn op het schrijverspad beland. Zoete Zin, dé handleiding voor de bewuste snoepkont, is ons nieuwste boek. Eerder schreven we het boek Lichter leven. Intussen hebben we een bedrijf opgericht: Lightstyle Creations dat alle activiteiten rondom de boeken - workshops, kooksessies, meditaties, retraites - bedenkt en organiseert.

2. OK, de Zoete Zin case, er is een boek. Kunnen jullie ingaan op het hoe en waarom van dit boek en wat er gaat gebeuren?
Het boek gaat o.a. over onze eigen ervaring met 40 dagen zonder suiker leven. We geven de lezer verder veel praktische informatie omtrent suiker en suikervervangers, een merkenoverzicht, meditaties als verantwoorde tussendoortjes en meer dan 50 recepten om te smullen zonder suiker. Recepten die voor 99% plantaardig zijn of anders alternatieven geven om ze plantaardig te maken. Hiermee springen we in op de behoefte van de groep vegans die ook in ons land in opmars zijn. We benadrukken in Zoete Zin ook dat het geen dieetboek is. Suiker is suiker, maar je hebt wel de keuze om te kiezen voor suikers die minder bewerkt zijn of de suikerspiegel minder drastisch doen schommelen. Onze uitgever laat zijn boeken in Nederland drukken en dus niet in China. Iets wat wij omarmen. Om de verkoopprijs toch smakelijk te houden, ontbreken foto's in ons boek. Aan de lezer dus om zijn fantasie te gebruiken of om naar ons Instagram account te gaan (@lightstylecreations, red.). Een mooie vorm van nieuwe marketing, want via Instagram hebben we intussen een aantal enthousiaste ambassadeurs gekregen die regelmatig recepten uit Zoete Zin posten. Ook hebben we een leuke winactie via Instagram opgezet.


3. Werkt Zoete Zin hiervoor met PR-bureaus, een uitgeverij of andere stakeholders? Wat ging er goed en eventueel minder?
Kirstin heeft vroeger een PR-bureau gehad, dus met veel plezier verzorgen we de strategie en uitvoering van de PR grotendeels zelf. Onze uitgeverij BBNC geeft volop ondersteuning als het gaat om het overall meedenken, verzorgen van proposals en het regelen van ontmoetingen met internationale agenten. Ook de afhandeling van de PR mailingen is in hun handen. Leuk om te melden is dat vrienden van Fidessa als verrassing een abri-campagne voor Zoete Zin hadden geregeld. Zo is Zoete Zin meer dan een maand zichtbaar geweest in het straatbeeld van Amsterdam. Een ander promotiemiddel zijn onze gratis ansichtkaarten met ons logo -het door Fidessa getekende poppetje 'Happiness'- en de tekst 'You're the sweetest'. Die sturen we ook naar enthousiaste volgers op Instagram.

4. Is de culinaire boekenmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe?
Geen idee eigenlijk. Ons boek is als cadeauboek gelanceerd. Mede dankzij de ideale prijs van 9,95 euro en de look and feel van het boek. Naast de gangbare kanalen zoals boekhandels en online aanbieders ligt onze Zoete Zin ook bij yogascholen, hippe koffietentjes en vegarestaurantjes en ook bij natuursupermarkten. Wij geloven erin om voorbij het gangbare kanaal te kijken. Er is een ware health food revolution gaande, al zijn er natuurlijk nog steeds instituten zoals het Voedingscentrum gesponsord door grote industrieën, die die ontwikkeling nog steeds lijken te ontkennen. Mensen eten niet alleen bewuster, ze kopen ook bewuster. Lokale producten, handgemaakte items... We hebben daarom ons boek op de Pure Markt in Amsterdam gelanceerd, tussen de kraampjes met biologische, lokale lekkernijen.

5. Jullie melden resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Zoete Zin is in één maand tijd al in tweede druk gegaan. Nu op naar de derde druk! Het lijkt ons geweldig als binnenkort ook AKO Zoete Zin  gaat aanbieden. We hebben bedacht dat we eens op het hoofdkantoor langs zullen gaan met wat zoets.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Momenteel schrijven we aan een nieuw boek. De deadline van het manuscript is 1 september. In de tussentijd zullen we door het land touren voor workshops, meditaties en kooksessies. Op 22 juni 2014 hebben we onze eigen booth op de Local Goods Market in Amsterdam. Iedereen is van harte welkom om daar onze Zoete Zin recepten te komen proeven. Ook is dan een gesigneerd exemplaar van het boek te verkrijgen. Wil je onze activiteiten volgen? Schrijf je op www.light-style.org in voor de nieuwsbrief.

7. Nog ander nieuws over Zoete Zin en jullie culinaire uitgaven te melden?
We schrijven veel over bewust leven en bewust-zijn, voeding is daar een onderdeel van, maar het is zeker niet ons specialisme. Zoete Zin is voor ons een avontuurlijk uitstapje waarmee we nieuwe doelgroepen aanspreken. Mensen die normaal waarschijnlijk niet zo snel ons boek Lichter leven gekocht zouden hebben, hebben dat nu wel gedaan. Ook bij onze uitgeverij is Zoete Zin een buitenbeentje, maar tegelijkertijd ook een boek om nieuwe kanalen mee aan te spreken en zichtbaar te zijn op plekken waar je dat normaal niet was. We geloven er verder in dat je als schrijver moet doorgaan. Dus blijven schrijven. Ieder jaar met een nieuwe titel komen, of zoals dit jaar zelfs met twee, en rondom die titel steeds passende activiteiten organiseren. Zo haal je het optimale uit je boek en heb je je lezers ook meer dan je boodschap in print te bieden.



tekst: Peter van Woensel Kooy

Zie hieronder de links naar eerdere interviews


Auteurs Kirstin Hanssen (links) en Fidessa Docters van Leeuwen

foto: Céline Nuberg Photography



cover Zoete Zin

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

28. [Ondernemer van de Week] - Jan Kienhuis - Vondelpark Festival 150 jaar

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] - Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] -  Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] - Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] -  Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken