Heineken 0.0 bereikt 10K taplocaties in Europa

Heineken 0.0 bereikt 10K taplocaties in Europa
  • Food-en-retail
  • 11 sep 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Heineken heeft de 10.000ste tapinstallatie van Heineken 0.0 in Europa geïnstalleerd. Deze mijlpaal onderstreept volgens de brouwerij de sterke positie van alcoholvrij bier in de horeca. 'Ook in Nederland groeit de populariteit: inmiddels bieden meer dan 1.000 horecagelegenheden een vers getapte Heineken 0.0 aan.'

De vraag naar alcoholvrij tapbier neemt snel toe in verschillende Europese landen, waaronder Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Ierland en Frankrijk, zoals MT08/'25 al vaststelde in het grote verhaal 'Heineken versus Hertog Jan.'

Sinds de introductie van Heineken 0.0 in 2017 is het merk wereldwijd marktleider gebleven binnen de categorie alcoholvrij bier. Vandaag de dag voert bijna 85% van de Nederlandse Heineken-klanten een 0.0-variant in het assortiment. In de horeca groeit de consumptie van alcoholvrij tapbier jaarlijks met circa 25%. Sportclubs nemen daarbij een belangrijke positie in en zijn goed voor een derde van de totale afzet van Heineken 0.0 van de tap.

‘We zien al langere tijd dat er steeds vaker in de kroeg geproost wordt met een alcoholvrij biertje,’ zegt Pieter Vissers, horecadirecteur bij Heineken Nederland. ‘Of je nu wel of geen alcohol drinkt, als bierliefhebber moet je altijd iets te kiezen hebben. Met Heineken 0.0 op tap maken we alcoholvrij bier nog toegankelijker in de horeca. Het idee dat je "iets anders" bestelt als je kiest voor alcoholvrij, is echt verleden tijd.’

Naast Heineken 0.0 speelt ook Affligem Blond 0.0, dat begin dit jaar op de tap in Nederland werd geïntroduceerd, in op de toenemende vraag naar alcoholvrije varianten.

Keuze en verantwoordelijkheid
Heineken zegt zich wereldwijd in te zetten om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren. 'Minimaal 10% van het marketingbudget wordt besteed aan campagnes die dit thema onder de aandacht brengen. Daarbij staat keuzevrijheid centraal: alle grote biermerken van Heineken in Nederland zijn ook als alcoholvrije variant verkrijgbaar.'

Met een wereldwijd marktaandeel van 18% binnen de 0.0-categorie stelt het biermerk koploper te zijn 'in het stimuleren van groei, het bieden van keuze en het versterken van verantwoord genieten' in deze categorie.

Foto: Timothy Dykes | Unsplash; tapfoto: Heineken

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken