Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met composteerbare pads

Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met composteerbare pads
  • Food-en-retail
  • 12 sep 2025 @ 12:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Nescafé Dolce Gusto lanceert Neo, een strategische innovatie binnen de single-serve koffiemarkt. Het nieuwe systeem bestaat uit twee machines – Neo Latte en Neo Caffè – en een nieuwe generatie composteerbare koffiepads. Hier het (beeld)verslag van de introductie.

Vooral de papieren pads zijn een revolutionaire verandering. Tijdens de presentatie in atelier De Vijzel te Amsterdam, werd ook de bijzondere technologie uit de doeken gedaan door team Nescafé Dolce Gusto. De ontwikkeling, zo wordt verteld, is het resultaat van vijf jaar onderzoek en innovatie in het internationale System Technology Centre van Nestlé.

Volgens Nescafé Dolce Gusto combineert Neo technologische vernieuwing, circulaire oplossingen en persoonlijke beleving. De introductie sluit aan bij trends als de toenemende vraag naar premium koffie-ervaringen thuis, hogere duurzaamheidsverwachtingen vanuit consumenten en retailers, en de groeiende concurrentie binnen de markt voor single-serve systemen.

De kern van Neo is de gepatenteerde SmartBrew-technologie, die het bijbehorende recept automatisch herkent via de pad of het sachet. Daarmee worden druk, doorloopsnelheid en volume afgestemd op het type drank – van espresso tot slow brew filterstyle. De Neo Latte bevat daarnaast AirFoam-technologie, die zorgt voor een dichte melkschuimlaag zonder aparte melkopschuimer. Beide machines zijn te bedienen via een app, waarin gebruikers voorkeuren kunnen instellen en opslaan. Deze app is gekoppeld aan Premio, het loyaliteitsprogramma van Nescafé Dolce Gusto.

De nieuwe koffiepads voldoen aan de normen van de Greendeal en zijn geschikt voor verwerking via de GFT-stroom. In vergelijking met bestaande capsules besparen ze tot 64 procent plastic. Ook de hardware is ontwikkeld met circulariteit als uitgangspunt: de machine bestaat voor 50 procent uit gerecycled plastic bij niet-voedselcontactonderdelen en het thermoblock uit 85 procent gerecycled aluminium. Bovendien draagt Neo energielabel A++, beschikt het over een eco-modus en is het ontwerp eenvoudig te demonteren en repareren.

De koffie die wordt gebruikt in Neo is volledig herleidbaar en wordt ingekocht via het Nescafé Plan. Dit programma waarborgt duurzame landbouwpraktijken, verantwoord gebruik van meststoffen en eerlijke arbeidsomstandigheden voor boeren.

‘Met Neo brengen we technologische innovatie en duurzame ambities samen in één systeem,’ zegt Nicolas Tack, Business Lead Nescafé Dolce Gusto Benelux. ‘De single-serve markt ontwikkelt zich snel. Waar gemak jarenlang de belangrijkste factor was, zijn smaakbeleving, personalisatie en ecologische verantwoordelijkheid nu minstens zo belangrijk. Neo speelt precies in op die verschuiving.’

De Neo-machines en koffiepads zijn verkrijgbaar via zowel e-commerce (waaronder Bol.com en de Nescafé Dolce Gusto-webshop) als fysieke retailkanalen zoals Albert Heijn en elektronicazaken.

BEELDVERSLAG LANCERING NEO IN DE VIJZEL

(foto's: PvWK en Nescafé)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken