[Kijkcijfers] Onverwachte tv-hit De Luizenmoeder breekt records
- Media
- 7 feb 2018 @ 00:23
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisieMakersTelevisieproductieKijkcijfers
- 7 feb 2018 @ 00:23
- Jeroen Mirck
Niet alles is vooraf in spreadsheets te voorspellen. Neem nou het onwaarschijnlijke succes van tv-programma 'De Luizenmoeder'. De vierde aflevering van de serie scoorde afgelopen zondag bijna 3,5 miljoen kijkers. Alweer een record ligt op de loer.
De Luizenmoeder is een komische serie over een basisschool, uitgezonden door AvroTros. Stichting KijkOnderzoek (SKO) rapporteerde over zondag indrukwekkende cijfers, zeker voor de altijd wat kleinere tv-zender NPO3 (voorheen Nederland 3) en gezien de concurrentie op de andere twee publieke netten en bij RTL4.
Het programma zit duidelijk in de lift: na de 750.000 kijkers van de eerste aflevering, volgden 1,4 miljoen, 2,4 miljoen en afgelopen weekend zelfs 3,5 miljoen kijkers. Ook blijkt dat veel mensen het programma later nog terugkijken. Vorige week waren dat er 1,5 miljoen. Daarmee kwam het totaal aantal kijkers van de vorige aflevering op 3,9 miljoen.
Kijkcijfer-record op komst
Komende zondag weten we wat de vierde aflevering in totaal heeft gescoord, dus inclusief terugkijkers. Als de trend van de afgelopen weken doorzet, dan is een nieuw kijkcijfer-record voor de afgelopen twintig jaar niet ondenkbaar, jubelt de NOS.
Dit zijn de huidige recordhouders van Nederland 3 (en dus ook NPO3): de oudejaarsconference van Youp van 't Hek uit 2002 (bijna 4,2 miljoen kijkers), gevolgd door de Champions League-wedstrijd PSV-AC Milan uit 2005 (ruim 3,8 miljoen kijkers) en een Kopspijkers-uitzending uit 2003 met ruim 3,6 miljoen mensen voor de buis. Terugkijken werd in die tijd nog niet gemeten.
Uitgesteld kijkrecord
Eén record hebben de makers van 'De Luizenmoeder' al op zak: de uitzending van 21 januari 2018 heeft een uitgesteld kijkrecord verbroken. Niet eerder sinds de start van de meting van uitgesteld kijken in 2008 keken zo veel mensen uitgesteld naar een programma. Het programma had 1.640.000 kijkers op de uitzenddag en de zes daaropvolgende dagen. In totaal - inclusief het live kijkgedrag - keken er die week via de televisie 2,6 miljoen mensen van zes jaar en ouder.
De tweede uitzending van De Luizenmoeder verbreekt ook het record van de eerste uitzending van 14 januari wanneer SKO het uitgesteld kijkgedrag op de uitzenddag buiten beschouwing laat (1-6 dagen na de uitzenddag). Er keken 844.000 kijkers uitgesteld naar de eerste aflevering op dag 1 t/m 6 na de uitzenddag. Voor de tweede aflevering waren dat er 1.217.000. Online keken 166.000 mensen naar de eerste aflevering, waarmee het totaal aantal kijkers op 1.760.000 komt.
De derde aflevering eindigde overigens bovenaan in de Dag Top-25 meest bekeken programma's van 28 januari 2018. De vierde aflevering (met ruim een miljoen meer kijkers) eindigde een week later uiteraard ook bovenaan de daglijst. Studio Sport Eredivisie en het Acht Uur Journaal eindigde met beide ruim 2,2 miljoen kijkers ruimschoots achter de de comedy-serie.
Dag Top-20 van zondag 4 februari 2018
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Age Sluis (Linda): We focussen steeds meer op waarde toevoegen...
- Ziggo Sport verwerft triple CL uitzendrechten
- Kijkcijfers april 2024 stabiel, Even tot hier best bekeken
- Warc Global Advertising Trends: Social piekt
- Ster realiseert 201 miljoen euro in 2023, verwacht minder
- Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina over van DPG Media
Laatste Nieuws
- Warc Global Advertising Trends:... 08-05-2024
- Kijkcijfers april 2024 stabiel, Even... 08-05-2024
- Audioreclamebestedingen stijgen 10,207-05-2024
- Age Sluis (Linda): We focussen... 02-05-2024
- Coldeweijer start speciale... 01-05-2024
- Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina... 01-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing