Thuiswinkel.org lanceert certificering platformen

Thuiswinkel.org lanceert certificering platformen
  • Online
  • 3 mrt 2020 @ 11:34
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Klantenservice

Thuiswinkel.org lanceert een certificering voor verkopers op platformen en marktplaatsen. Hiermee voldoen de verkopers aan de geldende wet- en regelgeving en kopers kunnen gebruikmaken van klachtenbemiddeling en onafhankelijke geschillenbeslechting.

Gecertificeerde verkopers mogen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg (voor b2c-verkopen) en/of het keurmerk Zakelijk (voor b2b-verkopen) voeren, inclusief het bijpassende certificaat. Met deze stap wil de belangenvereniging bijdragen aan een betere bescherming van Nederlandse kopers op platformen en marktplaatsen, en verkopers op platformen de mogelijkheid bieden om zich positief te onderscheiden van hun concurrenten.

Thuiswinkel.org lanceert een certificering voor verkopers op platformen en marktplaatsen

‘Steeds meer zakelijke kopers en consumenten kopen via (inter)nationale platformen en marktplaatsen en steeds vaker verkopen retailers en merken daar hun producten en diensten,’ vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘Veel van de in Nederland actieve platformen zijn voor hun eigen verkopen al gecertificeerd door Thuiswinkel.org. De verkopen via (inter)nationale verkopers, die door platformen ook wel wederverkopers, partners of sellers worden genoemd, vallen echter niet onder deze certificering, omdat de daadwerkelijke koopovereenkomst niet met het platform maar met de verkoper wordt gesloten. Met het introduceren van de certificering voor verkopers op platformen, en het daaraan gekoppelde keurmerk en bijpassende certificaat, biedt Thuiswinkel.org extra bescherming voor kopers, aangezien gecertificeerde verkopers worden gecheckt op een (Nederlandse of Europese) KvK-inschrijving, hun financiële stabiliteit via een kredietbeoordeling en de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast hebben alle kopers recht op klachtenbemiddeling. Consumenten hebben bovendien recht op onafhankelijke geschillenbeslechting.’

Voordelen voor kopers

Voor (zakelijke) kopers is het niet altijd duidelijk tot wie zij zich moeten richten als ze ontevreden zijn na een aankoop bij een verkoper op een platform. Het keurmerk van Thuiswinkel.org geeft hun de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de belangenvereniging. Thuiswinkel.org bemiddelt vervolgens tussen koper en verkoper om tot een oplossing te komen die voor alle partijen als positief wordt ervaren. Als dit niet lukt, dan heeft de consument nog de mogelijkheid om een geschil in te dienen bij de onafhankelijke geschillencommissie SGC in Den Haag. Kopers krijgen bij gecertificeerde verkopers dus meer rechten en bescherming, wat goed is voor (zakelijke) kopers, verkopers en het platform.

De certificering voor verkopers op platformen door Thuiswinkel.org biedt verkopers verschillende voordelen:

•             Zichtbaarheid en vertrouwen op/via het platform met het Thuiswinkel Waarborg/Zakelijk-logo.*

•             Een hogere ranking op het platform.*

•             Vertrouwen bieden aan kopers via een certificaat dat is toegesneden op het betreffende platform.*

•             Vertrouwen bieden aan kopers via de Algemene Voorwaarden van Thuiswinkel.org.

•             Zekerheid dat je aan de geldende wet- en regelgeving voldoet.

•             Alle kopers het recht geven op klachtenbemiddeling.

•             Alle consumenten het recht geven op onafhankelijke geschillenbeslechting.

•             Gebruikmaken van het gratis juridisch advies van Thuiswinkel.org.

•             Profiteren van de gezamenlijke belangenbehartiging voor verkopers.

* Afhankelijk van het platform

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken