De kracht van kleur in onderscheidende merkcommunicatie
Vorig jaar oogstte Sammie Ruijgrok (Studio MES) veel lof met haar merkkleurvariaties op het Lidl-logo. Onlangs nam ze het logo van UPS als uitgangspunt voor een designreeks waarbij duidelijk wordt wat kleur doet voor consistente merkcommunicatie, herkenbaarheid en het bouwen van merkassociaties
Nomineren voor Dutch Podcast Awards 2022 van start
Vanaf maandag 19 september 2022 kan iedereen zijn favoriete podcasts nomineren via podcastawards.nl. De finale vindt plaats op 14 november in Hilversum.
[De zomer van] Frank Nas: 'Gelukkig vissen we in een internationale vijver aan talent'
Het lijkt er op dat de zomer die alle records brak nu toch op zijn einde loopt. Tijd dus voor de laatste aflevering. De eer is aan Frank Nas, Managing Director bij International Brand & Design Agency Design Bridge, om 'De zomer van 2022' af te sluiten.
Ace lanceert nieuwe positionering: 'Made for the new world'
Na twee jaar bouwen aan een eigen netwerk telt Ace nu twaalf bureaus met elk een eigen specialisatie. Acht van die bureaus zijn nu verenigd in de Amsterdamse Houthavens in Club Ace en vandaag lanceert de bureaugroep de nieuwe positionering: 'Made for the new world.'
[De zomer van] Bonnie van Doorn: 'We zitten al volop in de concepten voor Kerst'
Bonnie van Doorn is managing director bij creative agency SuperRebel. ‘Zodra hier de dagen korter en kouder worden, gaan we naar een plek waar de zon altijd schijnt en tijd geen issue is.’
[De zomer van] Tessa Oudijn: 'Het is verfrissend om samen te werken met creatieven buiten Brum'
Tessa Oudijn is eigenaar van en creative director bij Brum Design. Zij ging van de Ardèche naar Zeeland om vervolgens ten huwelijk gevraagd te worden in Antwerpen.
Too Good To Go voor 4e jaar op rij meest inspirerende organisatie
Tijdens de 1e editie van ‘Impact on the Beach’ in Scheveningen - georganiseerd door strategisch adviesbureau Synergie - zijn de ‘Inspirerende 40 van 2022’ en de ‘25 Ones2Watch’ bekend gemaakt.
Robijn vrolijkt verbaksteende steden van Nederland op
Uit onderzoek van milieuorganisatie Natuur en Milieu blijkt dat meer dan de helft van de buurten in de 32 grootste Nederlandse gemeenten versteend is. Reden voor wasmerk Robijn de boel wat op te fleuren.
[column] Hoe leg je een brullende leeuw vast als muzikaal merk?
Je bent marketeer en je hebt ideeën voor een audiologo. Je denkt misschien zelfs aan het ontwikkelen van een coherente muzikale identiteit, zorgvuldig opgebouwd rondom je merkwaarden.
TimeMoto wint Red Dot Award met rebranding
Samen met strategisch designbureau Resoluut transformeerde TimeMoto, fabrikant van tijdregistratiesystemen, haar identiteit. De rebranding - onderscheiden met een Red Dot Design Award - kenmerkt zich door een gevoel van kalmte en moet helderheid uitstralen.
Australische Two Bulls sluit zich aan bij Dept
Dept breidt verder uit in APAC met Two Bulls, een digitale productstudio gevestigd in Melbourne, Australië.
CapeRock herontwerpt nieuwsprogramma's RTL Duitsland
De Amsterdamse brand design studio CapeRock heeft alle nieuwsprogramma’s van RTL Duitsland opnieuw vormgegeven. Eerder was de design studio al verantwoordelijk voor het redesign van de drie X-Magazines in 2020.
[column] Behoefte
Onderzoek. Het is zo ongeveer het saaiste woord, maar ook het gevaarlijkste. ‘We gaan de boel onderzoeken’. Ja, en wat komt daar dan uit? Het moment van de waarheid. Blijken de feiten heel anders te zijn dan je altijd hebt gedacht. Blijkt niemand behoefte te hebben aan groene ketchup, Google Glass of New Coke. Blijkt bijvoorbeeld dat je reclame- en marketinggeld totaal verkeerd is besteed.
[interview] KRO-NCRV wil een maatschappelijke mediaorganisatie zijn
Suzan Bloemscheer is Hoofd Communicatie & Merk bij KRO-NCRV. De redactie spreekt met haar over de nieuwe merkpositionering en visuele identiteit die gelanceerd wordt aan de start van het nieuwe tv-seizoen.
KRO-NCRV heeft een nieuwe huisstijl
Op 28 april 2021 bracht de Raad voor Cultuur het advies 'omroeperkenningen' uit aan de toenmalige minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het advies over KRO-NCRV luidde positief, maar ging vergezeld van een paar kritische kanttekeningen. De Raad erkende de relevantie van de nieuwe rol die de omroep voor zichzelf ziet, maar was 'nog niet onverdeeld enthousiast over de relatie tussen de nieuwe identiteit en het media-aanbod van KRO-NCRV'.
Rene Heemskerk van Wallbox: 'Met de Supernova kan binnen een kwartier 100 KM worden toegevoegd aan de actieradius'
Rene Heemskerk is Regional Marketing Manager Benelux bij Wallbox, ‘een Spaanse unicorn die laadpalen produceert en al actief is in meer dan 100 landen’. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.
[De zomer van] Marten de Jongh: 'We zijn met WTFFF!? genomineerd voor een Dutch Design Award'
Marten de Jongh is creative director/partner bij creatief bureau Morrow. Voor onze rubriek ‘De zomer van …’ checkten we even zijn plannen voor de vakantie en het komende halfjaar.
Nieuwe visuele identiteit KRO-NCRV door Thonik
KRO-NCRV start het nieuwe tv-seizoen met een nieuwe pay-off en een nieuwe visuele identiteit. Het nieuwe logo en de rest van de visuele identiteit zijn ontworpen door Thonik. De pay-off en de campagne zijn van de hand van Roorda.
[column] Planeet in paniek; wie durft het innovatietij te keren?
De nieuwe iPhone 14 komt er aan. Er komt trouwens ook een nieuwe stofzuiger aan, een nieuw scheerapparaat, een nieuw strijkijzer, een nieuwe dweil, een nieuwe tuinslang, een nieuwe prullenbak, een nieuwe…vul zelf maar in. Elke keer weer. Jaar in jaar uit.
[De zomer van] Daan Berends: 'Dak open, hoofd in de wolken en handen in de lucht'
Daan Berends is Creative Director bij First Impression audiovisual. Dit Tilburgse bedrijf is richt zich op audiovisuele en interactieve technologie en bedenkt en realiseert concepten voor retail en experience centers, van ontwerp tot installatie. Berends: ‘Onze tagline is niet voor niets “It's all about experience”. De zintuigen prikkelen en dat is precies waar ik deze zomer op stuur.’
[De zomer van] Niels van Weerdenburg: 'We hebben besloten voorlopig niet meer te vliegen in verband met het milieu'
Niels van Weerdenburg is oprichter van en director bij Artivist - ‘kunst met een maatschappelijk doel en een activistisch tintje’. De kunst - van betaalbare posters tot exclusieve collectors items - is te koop en geïnspireerd op de zeventien Sustainable Development Goals. De 100% netto winst gaat naar een goed doel in het verlengde van het artwork.
[De zomer van] Felice Uiterwijk: 'Door stijgende kosten en hoge inflatie staan eerlijke producten minder hoog op boodschappenlijstje consument'
Felice Uiterwijk RM is Marketing Manager bij Fairtrade Original: ‘Fairtrade Original stelt boeren in staat een leefbaar inkomen te verdienen en te investeren in hun toekomst.’
[column] Das Gestalt geeft merk gestalte
Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik. Columnist Leo van Sister over de voordelen van een sterk merkbeeld.
Slechts 1 op de 4 leidinggevende functies in media en communicatie voor een vrouw
Het is slecht gesteld met het percentage Nederlandse vrouwen in leiderschapsposities in de media- en communicatiesector blijkt uit LinkedIn-data gepubliceerd in het Global Gender Gap Report van het World Economic Forum 2022.
[De zomer van] Dion van der Spek: 'Natuur is van enorm belang om echt tot rust te komen'
Dion van der Spek is eigenaar, strategy director en merkstrateeg bij brandingbureau Studio Piraat en columnist bij MarketingTribune. Hij reisde af naar Catalonië.
Maron Busnel Head of Marketing Hyundai
Per 1 september aanstaande start Maron Busnel als Head of Marketing bij Hyundai Motor Netherlands. Busnel was eerder werkzaam voor onder andere BMW Group Financial Services in Nederland en bij Peugeot binnen Stellantis.
Lenny Houwaart van The Good Roll: 'Het fundament van een merk bouwen is echt niet binnen een paar maanden gedaan'
Lenny Houwaart is CMO bij duurzaam toiletpapiermerk The Good Roll. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.
[De zomer van] Helmich van Herpt: 'Ik kan me niet herinneren dat ik zo heb genoten van niks doen'
Helmich van Herpt is creative director bij het Haagsche designbureau Snow Donuts. Voor de rubriek ‘De zomer van’ mailt hij met de redactie vanaf zijn vakantieadres.
Tikkie lanceert Groepie voor groepsuitgaven
Betaalapp Tikkie voegt een nieuwe functie aan de app toe. Met Groepie kun je met meerdere gebruikers groepsuitgaven bijhouden en verrekenen.
De Nachtwacht in 8.000 NFT's
Binnenkort kan iedereen een digitaal stukje van ‘De Nachtwacht’ kopen. Dit kondigen de Rembrandt Heritage Foundation en HODL Finance aan, vlak voor de eerste sterfdag van de wereldwijd bekende Rembrandt-expert, Prof. Dr. Ernst van de Wetering, die veel samenwerkte met de Foundation.
Ilse van Loon van Stoov: 'Zo zonde om te zien dat van merken soms niets meer overblijft dan een lege huls'
Ilse van Loon is Head of Brand & Communications bij Stoov. Het Nederlandse Stoov werd opgericht in 2014 en ontwerpt en produceert kussens met infraroodverwarming. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
Jeroen van de Ruit partner bij designbureau Soda
Jeroen van de Ruit is benoemd tot partner bij het Amsterdamse digital product designbureau Soda. Hij wordt verantwoordelijk voor het verder versterken van de strategische samenwerking met klanten.
Designer Lenny Stöpp bij kunstplatform G-Star RAW
Al sinds de start in 1989 zijn kunst en design sterk verweven met het DNA van G-Star RAW. Onlangs lanceerde het merk een nieuw kunstplatform: The Art of RAW. Na Teun Zwets en Athena Gronti is het nu de beurt aan designer Lenny Stöpp.
[column] Presenteren in mijn onderbroek
The best of both worlds: een joggingpak dat eruitziet als een nette werkoutfit. Altijd comfortabel op werk, heerlijk. Het is een verlangen geboren uit een menselijke eigenschap die aan de basis stond van onze evolutie en dat er in de basis voor gezorgd dat we nog steeds bestaan: egoïsme.
[De zomer van] Marc van Eck: 'Ik heb dus meer zorgen over de wereld dan over mijn werk'
Marc van Eck RM - rechts op de foto met links zijn oudste zoon - is CEO en co-founder van New Growth Strategies. Hij heeft recent zijn Governance Essentials van het NCD - Nederlandse vereniging van commissarissen & directeuren - afgerond en kijkt om zich heen naar een mooie commissarispositie: ‘Maar dat is nog niet zo makkelijk voor een oude, witte man als ik 😉’.
[De zomer van] Alef de Jong: 'Wunder zoekt collega's'
Alef de Jong is oprichter en strateeg van Wunder. Het strategische designbureau houdt zich niet alleen bezig met merkstrategie en design, zoals de naam als doet vermoeden, maar ook met naamgeving. Vanuit zijn hangmat in de Dauphine Frankrijk mailt hij met de redactie.
Lena Knoerzer van Fairtrade Original: 'Greenwashing ondermijnt het vertrouwen in duurzaamheidsclaims'
Lena Knoerzer is Product Manager Koffie bij Fairtrade Original. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
Code d'azur steunt LHBTIQ+-gemeenschap met gepersonaliseerde kunstwerken
Reclamebureau Code d’azur lanceert een kunstproject om de LHBTIQ+-gemeenschap te ondersteunen. Op de website van Noun Art Gallery is het mogelijk een gepersonaliseerd kunstwerk te maken op basis van je eigen naam en voornaamwoorden.
Zuiderlicht sluit zich aan bij Total Design
Creative agency Zuiderlicht maakt vanaf 1 juli 2022 onderdeel uit van Total Design. Met deze strategische samenwerking willen Total Design en Zuiderlicht hun positie op het gebied van technologie, communicatie en branding in het zuiden van Nederland en in België verbeteren.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Greenwheels: nieuwe auto’s en nieuwe... 30-04-2024
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing