Aantal Museumjaarkaart-houders stijgt naar ruim 1 miljoen
- Food-en-retail
- 6 jan 2015 @ 09:26
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Marketing
- 6 jan 2015 @ 09:26
- Redactie Food en Retail
Vorig jaar zijn 100.000 meer Museumjaarkaarten verkocht dan in 2013, een stijging van 10 procent. De in totaal 1,1 miljoen kaarthouders gingen gemiddeld ook vaker naar het museum, deelt de Museumvereniging mee. Het aantal museumbezoeken dat de jaarkaarthouders brachten steeg met 17 procent, van 6,4 naar 7,5 miljoen.
De stijging was niet te danken aan een select groepje grote- of topmusea, maar aan een groep van 31 musea. De Museumjaarkaart wordt uitgegeven door de Stichting Museumkaart en kost voor volwassenen 54,95 euro per jaar. De 400 deelnemende musea krijgen voor elk bezoek met de kaart een vergoeding. Het gemiddelde van museumkaarthouders ligt hoger en steeg vorig jaar van 6,5 in 2013 naar 6,6 museumbezoeken per kaarthouder. Volgens de directeur van de Museumvereniging, Siebe Weide in NRC Handelsblad, blijkt uit de stijging van het aantal pashouders dat er niet per se grote openingen nodig zijn voor een goed museumjaar. In de perfiferie van museumbezoek tieren retail en horeca welig. Publiek geheim is bijvoorbeeld dat het Van Goghmuseum meer verdient aan de replica-posters dan aan de tickets. Recent werd in het Rijks een nieuw restaurant met een topchef geopend, waarvan ook een wezenlijke bijdrage aan de museumomzet wordt verwacht. Merchandising in museumwinkels is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, uitbaters leggen forse bedragen neer om zulke horeca of winkels te pachten. De Museumjaarkaart draagt bij aan exttra traffic richting deze museale onderaannemers.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- gemiddelde
- Museumvereniging
- Stichting Museumkaart
- museumkaarthouders
- kaart
- directeur
- cultuur
- museum
- musea
- korting
- Siebe Weide
- volwassenen
- museumbezoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing