Aantal Museumjaarkaart-houders stijgt naar ruim 1 miljoen
- Food-en-retail
- 6 jan 2015 @ 09:26
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Marketing
- 6 jan 2015 @ 09:26
- Redactie Food en Retail
Vorig jaar zijn 100.000 meer Museumjaarkaarten verkocht dan in 2013, een stijging van 10 procent. De in totaal 1,1 miljoen kaarthouders gingen gemiddeld ook vaker naar het museum, deelt de Museumvereniging mee. Het aantal museumbezoeken dat de jaarkaarthouders brachten steeg met 17 procent, van 6,4 naar 7,5 miljoen.
De stijging was niet te danken aan een select groepje grote- of topmusea, maar aan een groep van 31 musea. De Museumjaarkaart wordt uitgegeven door de Stichting Museumkaart en kost voor volwassenen 54,95 euro per jaar. De 400 deelnemende musea krijgen voor elk bezoek met de kaart een vergoeding. Het gemiddelde van museumkaarthouders ligt hoger en steeg vorig jaar van 6,5 in 2013 naar 6,6 museumbezoeken per kaarthouder. Volgens de directeur van de Museumvereniging, Siebe Weide in NRC Handelsblad, blijkt uit de stijging van het aantal pashouders dat er niet per se grote openingen nodig zijn voor een goed museumjaar. In de perfiferie van museumbezoek tieren retail en horeca welig. Publiek geheim is bijvoorbeeld dat het Van Goghmuseum meer verdient aan de replica-posters dan aan de tickets. Recent werd in het Rijks een nieuw restaurant met een topchef geopend, waarvan ook een wezenlijke bijdrage aan de museumomzet wordt verwacht. Merchandising in museumwinkels is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, uitbaters leggen forse bedragen neer om zulke horeca of winkels te pachten. De Museumjaarkaart draagt bij aan exttra traffic richting deze museale onderaannemers.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Museumvereniging
- gemiddelde
- musea
- museum
- kaart
- volwassenen
- Stichting Museumkaart
- museumbezoek
- museumkaarthouders
- cultuur
- korting
- Siebe Weide
- directeur
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo lanceert spaaractie 'Samen lekker cheffen'
- Michelin maakt nieuwe Bib Gourmands 2025 bekend
- Lidl kiest nieuw merkkompas: ‘Je verdient ’t’
- HelloFresh opent pop up 'De Amsterdamse Huiskamer' vol nostalgie
- Zeeman geeft toe dat haar lab diamant niet goedkoper is
- Eru opent Smeerbar als onderdeel vernieuwde merkstrategie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nutricia start Ondervoeding op het... 03-10-2025
- I am Toro lanceert Amsterdam 750... 02-10-2025
- A-merken gemiddeld 40 procent... 02-10-2025
- Unilever en For You Agency lanceren... 01-10-2025
- Wehkamp introduceert nieuwe... 30-09-2025
- Zeeman geeft toe dat haar lab... 29-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes