Tweede Kamer wil onderzoek thuisbezorgplatforms

Tweede Kamer wil onderzoek thuisbezorgplatforms
  • Food-en-retail
  • 19 mrt 2018 @ 09:11
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekMarketing

De Tweede Kamer wil dat de Regering onderzoekt of de thuisbezorgmarkt wordt verstoord doordat horecaondernemers van online platforms geen lagere prijs mogen aanbieden op hun eigen website.

KHN (Koninklijke Horeca Nederland, red.) ziet dit onderzoek als een grote steun in de rug voor veel horecaondernemers en een belangrijke stap richting een eerlijkere bezorgmarkt. De SP en PvdA dienden een motie in die op 6 maart 2018 in de Tweede Kamer werd aangenomen.

Belangrijke stap voor een eerlijk speelveld op de bezorgmarkt
In de motie geven de partijen aan ervoor te vrezen dat de dominante marktpositie van enkele online platforms in combinatie met eenzijdige verhoging van commissies nadelig kunnen uitpakken voor zowel horecaondernemers als consumenten. Ze willen daarom nader onderzoeken of eisen zoals de laagste prijsgarantie marktverstorend werken (lees hieronder de motie, red.).

Pizza-actie KHN
KHN ziet deze motie bovendien als de opmaat voor een verdere discussie over de noodzaak van vernieuwing van de wetgeving rondom zoek-, boek- en bezorgsites, zo meldt de brancheorganisatie. 'Deze discussie werd vorig jaar door horecaondernemers en KHN aangezwengeld. In december overhandigden wij een symbolische pizza aan Tweede Kamerleden om te pleiten voor een verbod op de pariteitsdiscussie en het delen van klantgegevens door platfoms met horecaondernemers. Ook spraken wij staatssecretaris van Economische Zaken, Mona Keijzer, over de gevolgen van het gebrek aan marktwerking voor onder andere restaurants, maaltijdbezorgers en hoteliers. In dat gesprek hebben we erop aangedrongen dat ook de onredelijke eisen die zoek- en boeksites stellen bij het onderzoek worden betrokken.'
(PvWK)
 
Over Koninklijke Horeca Nederland
'Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is de grootste horeca brancheorganisatie in ons land. Met 243 afdelingen door heel Nederland vertegenwoordigen wij bijna 20.000 horecaondernemers met ruim 255.000 horecamedewerkers. Wij staan voor een professionele en toekomstbestendige horecabranche. Onze leden ondersteunen wij door lobby, advies en financiële ledenvoordelen. Zo maakt KHN zich sterk voor de horeca.'
(bron: KHN)

____
MOTIE

Tweede Kamer der Staten-Generaal 

Vergaderjaar 2017–2018 

Marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit 

Nr. 421 MOTIE VAN DE LEDEN ALKAYA EN MOORLAG 

Voorgesteld 22 februari 2018 

'De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat horecaondernemers te maken krijgen met onlineplat-forms die hen contractueel verbieden om op een eigen website lagere prijzen aan te bieden dan bij het platform; voorts constaterende dat onlineplatforms vanwege netwerkeffecten een dominante positie kunnen ontwikkelen in een markt; van mening zijnde dat dit nadelig kan uitpakken voor zowel horecaonder-nemers als consumenten, vanwege eenzijdige verhoging van de berekende commissie; verzoekt de regering te onderzoeken of van de smalle pariteitsclausule marktverstorende effecten uitgaan in de onlinemarkt voor aan huis bezorgde maaltijden, en gaat over tot de orde van de dag.'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken