Mobiel kopen neemt een vlucht

Mobiel kopen neemt een vlucht
  • Online
  • 24 apr 2013 @ 00:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Steeds meer Nederlanders kopen met hun smartphone of tablet. In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Dat is een groei van het aantal mobiele kopers van 73 procent ten opzichte van de tweede helft van 2011. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research.

De totale omzet van M-commerce steeg in de tweede helft van 2012 naar €310 miljoen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 1800 webwinkels in Nederland. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ‘In heel 2012 is voor zo’n 560 miljoen euro aan producten en diensten gekocht via smartphones en tablets. Dat is inmiddels al 6 procent van alle online consumentenbestedingen, die in 2012 op €9,8 miljard euro uitkwam. Steeds meer consumenten beschikken over een tablet of smartphone. Het is goed om te zien dat het aantal mobiele kopers groeit. Dat biedt kansen voor de online product en diensten verkopers. Veel retailers spelen daar al op in door gebruiksvriendelijke mobiele websites en apps te ontwikkelen.’ 
Kleding en sportartikelen populair


Van de 1,7 miljoen mobiele kopers kochten 1,4 miljoen producten of diensten via de smartphone of tablet. De overige mobiele kopers kochten alleen apps en downloads via smartphone of tablet. De meest populaire productgroep onder mobiele kopers is kleding, 34 procent kocht in dit segment. Andere populaire productgroepen zijn boeken (24 procent), sportartikelen (20 procent), persoonlijke verzorging (17 procent) en computer hardware (16p procent). Van de diensten worden vooral tickets (muziek, film, sport) via mobiel besteld (14 proceny). Wijnand Jongen: ”Het is opvallend dat juist deze segmenten in de top 5 van populaire mobiele aankopen staan. De relatief kleinere segmenten uit de online branche, zoals boeken, sportartikelen en persoonlijke verzorging, doen het via mobiele kanalen erg goed.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken