[designpanel] 'Mooie poging om een merk uit het verleden hedendaags te maken'

26mei 201717:00
  • Design
  • 16072 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • PackagingDesignpanel

nieuws Brandnew heeft de nieuwe verpakkingen voor Jozo ontworpen. Merkeigenaar AkzoNobel wil voor zout in het algemeen en Jozo in het bijzonder weer waarde en waardering genereren. Zout geeft niet alleen een zoute smaak, maar haalt ook de smaak van de individuele ingrediënten naar boven. De herkomst, vorm en grootte van de korrel zijn daarbij bepalend. Jozo wil consumenten én professionals helpen om het beste uit de maaltijd te halen met het juiste zout. Ook is er op de verpakking aandacht voor de positieve effecten van toegevoegd jodium en de light variant die 70 procent minder natrium bevat. Het nieuwe logo staat voor de vorm van zoutkristallen en is een octogoon die refereert aan de acht verschillende korrelgroottes waarin Jozo verkrijgbaar is. Hoe oordeelt ons panel?


Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: Tjonge, met deze nieuwe verpakkingslijn voor Jozo heeft Brandnew zichzelf wel overtroffen! Prachtig om te zien hoe design van een zeer basaal product een geloofwaardig assortiment kan maken. De verpakking heeft veel intuïtief kloppende elementen in zich, waardoor het ook gelijk heel logisch wordt dat elk product z’n eigen toepassing heeft. Mooi hoe dit is gedaan, zonder de toepassing daarbij zelf af te beelden. Akzo heeft zout met deze relaunch wat mij betreft echt weer op de kaart gezet en dat is knap voor een productcategorie die de laatste jaren zo zwaar onder vuur ligt.

9

Mark van Eck, partner Business Openers: Jozo is zo'n typisch merk dat je al je hele leven kent en waarvan je niet precies weet waar het voor staat, behalve de afkorting dan: Jodium Zout. Met het nieuwe design laten ze knap zien dat er meer zit in zout dan we dachten en het geeft tevens het gevoel dat ze er echt verstand van hebben. Zeker met de beschrijvingen erbij raak ik geïntrigeerd. Heel slim dat ze laten zie welke zoutvorm voor welk type gerecht geschikt is. Krijg al zin om het te proberen. Dat ze ook een pepervariant hebben zal ik maar met een korreltje zout nemen. Of de koper het hele verhaal begrijpt of intuïtief voelt, weet ik niet zeker, maar het is wel een mooie poging om een merk uit het verleden hedendaags te maken zonder de heritage te verliezen.

8

Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw Management: Een leuke case over een product waar we niet zo vaak over nadenken. Toen ik de achtergrond en opdracht las, begreep ik wat merkeigenaar AkzoNobel voor ogen had: zout in een nieuw jasje weer hip maken door het in grootte, afkomst en verpakking voor verschillende gerechten te differentiëren. Een goed idee en leuk om zout op deze manier te branden.

Vervolgens klikte ik mijn mapje met de verpakkingsbeelden open en ik had hetzelfde gevoel als van een penalty genomen door Messi die op de lat afketst. Alom goede designtechnieken, maar net niet. Juist dat de verschillende zoutsoorten voor een ander gerecht bedoeld zijn, roept bij mij een gevoel van huiselijkheid, ambacht en traditie op. Bovendien, hoe oud is zout al? De hypermoderne verpakking doet zijn best om de productrange op juiste wijze te differentiëren (goede techniek), maar het komt allemaal zo ‘clean’ over. De achtergrond met een molecuulachtig idee wekt bij mij een chemisch gevoel op en het logo met de zwarte spikkels eromheen…tja het had ook het logo van een Berlijnse minimal techno club kunnen zijn. Kortom een misser op stijlkeuze. Helaas een 6.

6

Thea Bakker, VBAT:
Het nieuwe jasje van Jozo-zout wil waarde en waardering genereren, want het is maar ‘zout op de onderste plank’. Vergeleken met het oude Jozo-design is Brandnew daar zeker in geslaagd. De schapimpact is vergroot, de branding is krachtig. Het is een frisse en moderne restyling met een eigen taal voor zout als smaakmaker. Toch ziet het geheel er niet smaakvol uit. De kristalvorm van de nieuwe identiteit is systematisch overal doorgevoerd en maakt het onnodig complex en kunstmatig. Al deze techniek botst met a pinch of love. Dat snufje liefde voel ik niet.


7

Stijn Braun, Mountain: Eindelijk krijgt zout meer aandacht en diepgang. Zout is namelijk niet ‘gewoon’ zout, je krijgt het gevoel dat Jozo-zout iets voor je doet. In de trend van bewuster eten willen we ook meer uitleg en informatie en Jozo geeft je daar nu de kans voor.

Door het krachtige logo komt de wetenschappelijke maar kleurrijke laag op een secundair niveau. Waar Jozo voorheen nog als een soort afzender afgebeeld werd, is het nu eindelijk een merkverpakking. Het is even wennen allemaal - best een flinke stap - maar het voelt prima. De één ziet er lekkerder uit dan de ander, maar aandacht voor design is er zeker. Zo hebben zeezout en gourmetzout mijn voorkeur. Ook qua smaak trouwens.

8

Steven de Cleen, ProudDesign: Design is een goed idee, als het gebaseerd is op inzicht en dat zie je hier. Dan verkoop je geen producten meer, maar oplossingen voor behoeftes zoals met smaak genieten. Een sterk logo, strak in plaats van organisch, craft zwart in plaats van flauw blauw en met een leuke boodschap over passie en traditie, met aandacht vormgegeven. Duidelijke differentiatie met frisse, opvallende kleuren (anders ziet het er te duur uit?) en een slim nummersysteem. De scheikundige vormentaal van de dodecaëder is wellicht wat dominant ten opzichte van de smaakcommunicatie, maar bij zeezout bijvoorbeeld wordt die mooi afgezwakt middels beeld. Op de website valt alles ineen, zo zie je dat een goed (design)idee een goed fundament vormt voor het bouwen van je merk. Top!

9

Edwin Visser, SoGood: Wat een verbetering! Het oude Jozo was slap, generiek en nietszeggend en nu is het weer een trots merk dat kracht uitstraalt en vernieuwt. De nieuwe uitkomst is wel ietwat rationeel en heeft toch een primaire chemische associatie. Terwijl ‘helpen om het beste uit de maaltijd te halen’ juist ook een hele emotionele en smakelijke component heeft. Tel daarbij op dat zo’n potje er gewoon aantrekkelijk uit moet zien in het keukenkastje en op tafel bij dagelijks gebruik. Jammer dat het geen 9 is geworden.

7

Dit artikel verscheen in MarketingTribune 10, 23 mei 2017.

 

Eerder beoordeelde designs:

AH to go-app door Studio Kraftwerk

Organto door SuperRebel

Lowlands door Fabrique

New Dutch Legacy-gin door Brum

Seepje door Flex/Design

Nada Door ProudDesign

Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize


Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

 

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers