[designpanel] Tegendraads en hallucinerend

[designpanel] Tegendraads en hallucinerend
  • Design
  • 18 apr 2017 @ 08:00
  • 9466 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Visual idDesignpanel

Samen met Hansje van Halem, de nieuwe artdirector van Lowlands, ontwikkelde Fabrique de huisstijl van Lowlands. Fabrique: ‘We vertaalden Hansje’s ritmische en hypnotiserende lijnenspel naar online en maakten tegelijkertijd stappen in interactie en techniek met behoud van het Lowlands-gevoel. Lowlands staat voor eigenwijs en tegendraads en dat is precies het gevoel dat organisator Mojo ook via hun website wil overbrengen. De site is mobile first ontworpen. Door de navigatie meer basic te maken, kunnen we de nieuwe huisstijl op iedere pagina letterlijk een podium geven. De site is hallucinerend, dwars én gebruiksvriendelijk tegelijk.’ Wat je er ook van vindt, de nieuwe huisstijl maakt veel los. Naar aanleiding hiervan vroegen we ook Lowlands om een reactie.

Tekst gaat verder onder het beeld






MARKETEERS

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens
Een hypnotiserend lijnenspel, dat is de basis voor de nieuwe website. Een zwart lijnenspel wel te verstaan. Ik vraag me af of je hiermee het Lowlands-gevoel volledig dekt. Ik mis de spanning die kleur kan geven, een element dat voor positieve energie staat en ook voor veelzijdigheid. Jammer, het wordt hierdoor zo eendimensionaal, zo nietszeggend, terwijl dat nou juist niet het idee is van dergelijke animaties en al zeker niet van dit kleurrijke festival. Het idee vind ik goed passen, maar de uitvoering beduidend minder helaas.

Rapportcijfer: 5

Marc van Eck, partner Business Openers
‘Hallucinerend’, zegt de designer over de nieuwe huisstijl. Ja, dat klopt, ik heb meteen hoofdpijn. Dwars klopt ook. Het ziet eruit als zo'n ouderwets testbeeld uit de tijd van de zwart-wit tv. Gebruiksvriendelijk gaat het verder, ik hoop het, maar ik voel het niet meteen. Lowlands? Nee, Lowlands is kleurrijk, veelzijdig, gek en leuk en dit design is allesbehalve dat. Het kan een generatiekloof zijn, maar mij bekoort het niet. Technisch vast een geweldig ontwerp, maar ik kom niet verder dan een 1.

Rapportcijfer: 1

Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters
Wat een aanfluiting. Ik ben totaal verbaasd, het werk van Fabrique vind ik namelijk vaak prachtig. Zelfs al zou je van een soort retro matrixcomputerstijl houden, dan nog is het lelijk. Wat heeft deze stijl in godsnaam te maken met een leuk tegendraads festival waar je van alles kunt ontdekken. Naast het spuuglelijke design, werkt de navigatie voor geen meter, ik heb geen minuut het idee gehad dat ik wist waar ik was en een samenhang van “pagina’s” heb ik niet kunnen ontdekken. Fabrique heeft wellicht last gehad van een overijverige artdirector, die een slecht idee heeft doorgedrukt en wellicht heeft Fabrique veel compromissen moeten sluiten om deze klant niet te verliezen. Omdat het toch enigszins bijzonder is, krijgen ze een 3 in plaats van een 1.

Rapportcijfer: 3

DESIGNERS

Tom Dorresteijn, Studio Dumbar
Ik vind het heerlijk eigenzinnig en tegendraads. Mooi, zo’n opdrachtgever met een sterke, eigen visie en de durf om er vol voor te gaan. De animaties zijn een prachtige expressie van dat karakter. In het online resultaat zijn de animaties echter wel een beetje een hekwerk geworden, dat je handmatig omhoog moet schuiven om bij de inhoud te komen, elke keer weer. Dat vind ik jammer. Ik snap hoe lastig de uitdaging was, maar het zou mooier zijn geweest als het een meer geïntegreerd concept was geweest.

Rapportcijfer: 7,5

Alef de Jong, Wunder
Door de wildgroei aan festivals is Lowlands zijn plek als pionier kwijt. Of de nieuwe merkstijl voor een kanteling kan zorgen, is de vraag. De speelse, kleurrijke wereld wordt ingeruild voor een dynamische, maar rigide zwart-witstijl. Het trekt de aandacht, is intrigerend en ik word ook blij van de animaties. Voor Lowlands heel vernieuwend, maar de herkenning van het dwingende handschrift van Hansje domineert te veel. De ambitie en het lef om te veranderen is positief, maar qua uitvoering te introvert en dwingend.

Rapportcijfer: 7-

Stefan Pangratz, VBAT
Eventbranding heeft zijn eigen wetten en gaat nog sterker om het juiste gevoel en sfeer dan dat bij “normale" producten het geval is. De identiteit van Lowlands laat zonder meer een heel sterk gevoel achter. Het blijft op je netvlies hangen, net als een specifieke geur in je neus of een bijzondere smaak op je tong. In het geval van Lowlands een intensive en zware smaak! Het intrigeert, het polariseert, heeft ritme en je gaat het zo snel niet meer vergeten. Wat wil je meer als merk?! Is het goed? Zeker! Gaat het werken? Dat moet nog blijken, maar het toont in ieder geval lef.

Rapportcijfer: 8

Roel Stavorinus
Mesmerizing, dat woord omschrijft de nieuwe stijl van Lowlands het beste. Die is van een andere orde, of zoals Fabrique het stelt: ‘Eigenwijs en tegendraads’ en ‘wild, anarchistisch en soms zelfs licht irritant’. Toch werkt die stijl zelfs in de website best goed. Het Lowlands-publiek trekt dit wel. Het is een huisstijl, die zowel de identiteit van ontwerper Hansje van Halem laat zien als die van Lowlands. Of beter: hij is van Van Halem en moet nog van Lowlands worden. Van Halem ‘experimenteerontwerpt’ met patronen, typografie en kleur. Dat levert spannende resultaten op, die een feest zijn om naar te kijken. Het is niet voor elke organisatie de beste oplossing, maar voor Lowlands werkt het goed.

Rapportcijfer: 8,5

Jop Quirindongo, Lowres
Het zal geen Lowlands-ganger ontgaan zijn dat het festival zich een nieuw jasje heeft aangemeten. Daarbij is men niet half te werk gegaan: er is werkelijk niets meer dat doet denken aan de huisstijl van voorgaande jaren. Een moedige restyling daarom, waar ik zeker bewondering voor heb. Als ik naar deze huisstijl kijk, zie ik een intrigerende, experimentele en visueel aantrekkelijke huisstijl, die me ergens wel nieuwsgierig maakt, maar vooral enorm irriteert. Dat komt wellicht omdat de stijl zo dominant aanwezig is, waardoor het rigide voelt, iets wat mijns inziens totaal niet aansluit bij een festival als Lowlands. Kijkende naar de huisstijl voel ik niet wat ik op Lowlands ga beleven, welke artiesten er komen, et cetera. Daarnaast mis ik kleur. Het zwart-wit is weliswaar stijlvol, maar Lowlands is alles behalve zwart-wit. Kortom: cool dat men echt geprobeerd heeft iets totaal nieuws neer te zetten. Dat kan met name de ontwerper in mij zeer waarderen. Maar een geslaagde restyling voor Lowlands? Nee, dat vind ik niet helaas.

Rapportcijfer: 4

 

REACTIE LOWLANDS
Bente Bollmann, marketingmanager Lowlands: ‘We maken dit jaar een rigoureuze wijziging in het artwork: na 24 jaar beginnen we volledig opnieuw en dat zetten we zwaar aan. We maken daarin geen halve keuzes en zoeken bewust niet de veilige middenweg. Dit is het begin van een ontwikkeling die de komende jaren verder vorm zal krijgen. We willen ons onderscheiden door een herkenbare, eigen beeldtaal te ontwikkelen. Dat deden we met het vorige artwork van Peter te Bos en nu weer met het werk van Hansje van Halem. We wisten dat het discussie zou opleveren, dat is ook de bedoeling.’

Lees ook ons interview met Marcel Surendonk head of brand partnerships bij Mojo. 

Eerder beoordeelde designs:

New Dutch Legacy-gin door Brum

Seepje door Flex/Design

Nada Door ProudDesign

Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize

Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers